Znakowanie na froncie. Znakowanie alkoholi. Deklaracja pochodzenia. Informacje poza etykietą. Nowe raporty JRC ważne dla zmiany rozporządzenia 1169/2011
Zmiana Rozporządzenia 1169/2011 coraz bliżej!
Wewnętrzny dział naukowy Komisji Europejskiej – Wspólne Centrum Badawcze (JRC) jest autorem czterech badań naukowych dotyczących informacji na temat żywności dla konsumentów, których wyniki zostały właśnie opublikowane w czterech obszernych raportach.
Każde z badań ma kluczowe znaczenie dla decyzji Komisji Europejskiej odnośnie propozycji zakresu zmian rozporządzenia 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności[1].
Projekt zmian rozporządzenia powinien być opublikowany do końca tego roku.
1. Badanie JRC dotyczące oznaczania wartości odżywczej z przodu opakowania wykazało, że:
- Konsumenci na ogół cenią etykiety umieszczone z przodu opakowania jako szybki i łatwy sposób uzyskania informacji żywieniowych przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
- Mniej złożone etykiety wymagają mniej uwagi i czasu na przetworzenie informacji przez konsumentów.
- Ogólnie rzecz biorąc, konsumenci, w tym konsumenci o niższych dochodach, wydają się preferować proste, kolorowe i wartościujące etykiety podsumowujące z przodu opakowania, które są łatwiejsze do zrozumienia, niż bardziej złożone, nieoceniające, monochromatyczne etykiety.
- Etykiety żywieniowe z przodu opakowania mogą wskazywać konsumentom na zdrowszą dietę.
- Oznakowanie wartości odżywczej z przodu opakowania wydaje się zachęcać przedsiębiorstwa spożywcze do poprawy jakości odżywczej swoich produktów, na przykład poprzez zmniejszenie ilości dodanej soli lub cukrów.
O szczegółach Raportu, a w tym o porównaniu Nutri-Score z innymi systemami oraz o potencjalnych scenariuszach zmian przepisów w oparciu o nowe dowody naukowe dowiemy się jeszcze w tym tygodniu z artykułu Joanny Olszak.
2. W przypadku napojów alkoholowych badanie JRC wykazało, że:
- Branża napojów alkoholowych rozpoczęła dobrowolne umieszczanie składników i informacji o wartości odżywczej na etykietach napojów alkoholowych.
- Wśród branży napojów alkoholowych wyróżnia się branża piwna, w której informacje na temat składu dotyczą większości (ok. 90%) piw na rynku, a w mniejszym stopniu (ok. 25-50% produktów piwnych) informacje dotyczące wartości energetycznej.
- Cydry/perry i produkty „gotowe do spożycia” zawierają porównywalne informacje w UE. Około połowa produktów zawiera informacje o składnikach, a do 40% zawiera informacje o wartości energetycznej.
- Informacje o składnikach lub wartości energetycznej znajdują się rzadziej na napojach spirytusowych, a bardzo rzadko na produktach winiarskich.
- Rozwiązania przekierowujące konsumentów do informacji o składnikach i wartości energetycznej poza etykietami są rzadkością.
3. W przypadku informacji o pochodzeniu składnika i produktu badania JRC wykazały, że:
- Informacje dotyczące zarówno kraju pochodzenia, jak i miejsca lub regionu pochodzenia mają istotny wpływ na wybory żywieniowe konsumentów.
- Konsumenci przywiązują wagę do informacji o pochodzeniu, ponieważ i) jest to wskazówka do produktów dobrej jakości i przyjaznych dla środowiska i ii) lubią wspierać lokalnych lub krajowych rolników i przemysł spożywczy.
- Konsumenci zgłaszają (w ankietach), że przywiązują wagę do informacji o pochodzeniu. Jednak robiąc zakupy, mniej skupiają się na informacjach o pochodzeniu (np. ze względu na presję czasu).
4. Badanie czwarte dotyczyło przekazywania informacji o żywności w inny sposób niż na etykietach, w tym drogą cyfrową
Naukowcy przeprowadzili przegląd literatury na temat alternatywnych źródeł informacji o żywności dostępnych na rynku oprócz etykiet na opakowaniach. Przyjrzeli się, w jaki sposób konsumenci wykorzystują te źródła informacji, rozumieją je i są pod wpływem tych źródeł.
Środki zapewniające bezpośredni dostęp do informacji o żywności na rynku, takie jak etykiety menu, etykiety na półkach i znaki w punktach sprzedaży, mogą skutecznie wpływać na konsumentów w kierunku zdrowych zachowań w porównaniu ze środkami internetowymi, które wymagają narzędzi zewnętrznych w celu uzyskania dostępu do informacje (tj. kody QR lub linki do stron internetowych).
Potrzebne są dalsze badania porównujące dostarczanie informacji o żywności za pomocą etykiet i środków cyfrowych.
ZNACZENIE DLA FIRM
Wnioski z raportów JRC mogą odegrać dużą rolę w opracowywaniu treści zmian rozporządzenia 1169/2011 oraz będą miały znaczenie dla treści innych aktów prawnych opracowywanych w ramach strategii od pola do stołu. W niedługim czasie czekają nas liczne zmiany przepisów. Zmieni się zakres obowiązkowego znakowania i najprawdopodobniej wprowadzone zostaną ograniczenia komunikowania właściwości zdrowotnych wielu produktów co powiązane będzie z ich profilem składników odżywczych.
Raporty JRC w języku angielskim dostępne są na stronie Komisji Europejskiej[2]
[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz. U. UE. L. z 2011 r. Nr 304, str. 18 z późn. zm.).
Przeczytaj także
-
12.09.2022
Ocena i kwalifikacja rodzajowa wód - zmiany od września
Na stronie internetowej NIZP-PZH-PIB opublikowana jest informacja dotycząca zmian w zakresie liczby próbek badanych w kierunku parametrów mikrobiologicznych, których wyniki badań są przedstawiane w procesie oceny i kwalifikacji rodzajowej wody.
-
02.09.2022
Znakowanie żywności. Jak udowodnić, że dodatek nie pełni funkcji w produkcie?
Większość producentów żywności przetworzonej dobrze zna artykuł 20 rozporządzenia 1169/2011[1] w sprawie informacji dla konsumentów (nazwa skrótowa), który pozwala na pominięcie niektórych komponentów żywności. Dobrze wiemy: im krótszy, prostszy skład, tym lepszy w oczach konsumentów. Z tego też powodu powyższy artykuł cieszy się takim zainteresowaniem.
-
22.08.2022
ZNAKOWANIE ŻYWNOŚCI – nazwa piwa „OKTOBERFESTBIER” wkrótce tylko dla piwa z Monachium
1 lipca został opublikowany wniosek o rejestrację nazwy „”Oktoberfestbier” jako Chronionego Oznaczenia Geograficznego (ChOG) zgodnie z art. 50 ust. 2 lit. a) rozporządzenia 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych.
Polecane szkolenia
-
Szkolenie: TECHNOLOGICZNE DODATKI DO ŻYWNOŚCI - Stosowanie, znakowanie, marketing, wprowadzanie do obrotu. Innowacyjne składniki zastępujące dodatki.
Kategoria: Prawo żywnościowe, 03.04.2025