Żywność ze zrównoważonej produkcji na polskim rynku –raport Innova Market Insights
Według nowego raportu przygotowanego przez Innova Market Insights na polskim rynku dynamicznie przybywa żywności pochodzącej ze zrównoważonej produkcji.
Znacznie więcej niż w Europie
Przedstawione w raporcie dane wskazują, że w Polsce produktów z oznaczeniami wskazującymi na ich „zrównoważone” pochodzenie przybywa znacznie szybciej niż średnio w pozostałych krajach europejskich. W 2022 r. na polskim rynku pojawiło się tego typu żywności o 108% więcej niż w 2018 r., podczas gdy w Europie ogółem było to tylko o 18% więcej.
Przyrost nowych produktów z oświadczeniami o charakterze etycznym w Polsce i w Europie w okresie 2018-2022 (względem 2018 r. – 100%)
Przykład dostępnego na polskim rynku produktu z wieloma oświadczeniami o charakterze etycznym
Popularność mięsa spada, produktów roślinnych rośnie
Coraz bogatsza oferta produktów oznakowanych jako przyjazne dla środowiska idzie w parze ze zmianami w preferencjach konsumentów. Zarówno w Polsce, jak i w Europie, ze względów etycznych najczęściej rezygnują oni ze spożywania mięsa i jednocześnie z tych samych powodów najchętniej wybierają produkty plant-based.
Odsetek odpowiedzi na pytanie „dlaczego zwiększył/-a pan/-i spożycie następujących produktów spożywczych?” w przypadku wskazania „ponieważ jest to odpowiedzialne z punktu widzenia etycznego/środowiskowego”
Odsetek odpowiedzi na pytanie „dlaczego zmniejszył/-a pan/-i spożycie następujących produktów spożywczych?” w przypadku wskazania „ponieważ jest to odpowiedzialne z punktu widzenia etycznego/środowiskowego”
Wyroby cukiernicze i produkty mleczne w czołówce
Z raportu Innova Market Insights wynika, że na polskim rynku wiodącą kategorią produktów z oznaczeniami dotyczącymi ich zrównoważonego pochodzenia są wyroby cukiernicze (12,2%). Tuż za nimi plasują się produkty mleczne (10,2%) oraz sosy i przyprawy (9,2%). W Europie ogółem natomiast na pierwszym miejscu znalazły się wyroby piekarnicze (12,2%), na drugim wyroby cukiernicze (10,0%), a na trzecim produkty mleczne (9,9%).
Główne kategorie produktów spożywczych jako odsetek nowych produktów z oznaczeniami o charakterze etycznym (Polska, 2018-2022)
Gorące napoje najszybciej rosnącą kategorią
Eksperci Innova Market Insights zwracają uwagę, że najszybciej rosnącą kategorią produktów z oznaczeniami wskazującymi na ich zrównoważone pochodzenie są na polskim rynku gorące napoje. Ich skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w okresie 2018-2022 wyniósł aż 50%.
Najszybciej rosnące kategorie produktów z oznaczeniami o charakterze etycznym (Polska, CAGR 2018-2022)
Przykład dostępnego na polskim rynku produktu z wieloma oświadczeniami o charakterze etycznym z kategorii gorących napojów
Dbałość o środowisko na pierwszym miejscu
Jak pokazuje raport Innova Market Insights na rynku polskim wśród oznaczeń o charakterze etycznym prym wiodą określenia związane z dbałością o środowisko naturalne. Spośród wszystkich produktów z tego typu oświadczeniami aż 39% zawierała stwierdzenia dotyczące środowiska.
Odsetek nowych produktów z poszczególnymi oświadczeniami o charakterze etycznym w Polsce (2018 vs 2022)
Przykłady dostępnych na polskim rynku produktów z oświadczeniami dotyczącymi zrównoważonej produkcji
Źródła: Innova Market Insights
Przeczytaj także
-
25.07.2023
Najnowsze trendy w sektorze opakowań – nowy raport Innova Market Insights
Wykorzystanie bioplastików, ograniczenie marnotrawstwa żywności czy innowacyjne zakrętki – to tylko niektóre z trendów dominujących na rynku opakowań do żywności według nowego raportu Innova Market Insights.
-
07.07.2023
Rynek produktów roślinnych w Polsce – nowy raport Innova
Już co piąty konsument w Polsce wybiera roślinne zamienniki produktów zwierzęcych – nowy raport wskazuje, że polski rynek żywności plant-based intensywnie się rozwija. A niemal co 10. nowy produkt z sektora żywności i napojów w Polsce deklarowany jest jako wegański.
-
22.06.2023
Żywność funkcjonalna trendem wśród start-upów. Jaka będzie żywność przyszłości?
O projektowaniu żywności w odpowiedzi na oczekiwania i trendy konsumenckie podczas spotkania prasowego mówili dr Magdalena Marczewska i dr hab.,prof. ucz. Krzysztof Klincewicz z Wydziału Zarządzania UW, który kieruje projektem EIT Food Consumer Engagement Labs.