Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Według nowego raportu przygotowanego przez Innova Market Insights na polskim rynku dynamicznie przybywa żywności pochodzącej ze zrównoważonej produkcji.
Znacznie więcej niż w Europie
Przedstawione w raporcie dane wskazują, że w Polsce produktów z oznaczeniami wskazującymi na ich „zrównoważone” pochodzenie przybywa znacznie szybciej niż średnio w pozostałych krajach europejskich. W 2022 r. na polskim rynku pojawiło się tego typu żywności o 108% więcej niż w 2018 r., podczas gdy w Europie ogółem było to tylko o 18% więcej.
Przyrost nowych produktów z oświadczeniami o charakterze etycznym w Polsce i w Europie w okresie 2018-2022 (względem 2018 r. – 100%)
Przykład dostępnego na polskim rynku produktu z wieloma oświadczeniami o charakterze etycznym
Popularność mięsa spada, produktów roślinnych rośnie
Coraz bogatsza oferta produktów oznakowanych jako przyjazne dla środowiska idzie w parze ze zmianami w preferencjach konsumentów. Zarówno w Polsce, jak i w Europie, ze względów etycznych najczęściej rezygnują oni ze spożywania mięsa i jednocześnie z tych samych powodów najchętniej wybierają produkty plant-based.
Odsetek odpowiedzi na pytanie „dlaczego zwiększył/-a pan/-i spożycie następujących produktów spożywczych?” w przypadku wskazania „ponieważ jest to odpowiedzialne z punktu widzenia etycznego/środowiskowego”
Odsetek odpowiedzi na pytanie „dlaczego zmniejszył/-a pan/-i spożycie następujących produktów spożywczych?” w przypadku wskazania „ponieważ jest to odpowiedzialne z punktu widzenia etycznego/środowiskowego”
Wyroby cukiernicze i produkty mleczne w czołówce
Z raportu Innova Market Insights wynika, że na polskim rynku wiodącą kategorią produktów z oznaczeniami dotyczącymi ich zrównoważonego pochodzenia są wyroby cukiernicze (12,2%). Tuż za nimi plasują się produkty mleczne (10,2%) oraz sosy i przyprawy (9,2%). W Europie ogółem natomiast na pierwszym miejscu znalazły się wyroby piekarnicze (12,2%), na drugim wyroby cukiernicze (10,0%), a na trzecim produkty mleczne (9,9%).
Główne kategorie produktów spożywczych jako odsetek nowych produktów z oznaczeniami o charakterze etycznym (Polska, 2018-2022)
Gorące napoje najszybciej rosnącą kategorią
Eksperci Innova Market Insights zwracają uwagę, że najszybciej rosnącą kategorią produktów z oznaczeniami wskazującymi na ich zrównoważone pochodzenie są na polskim rynku gorące napoje. Ich skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w okresie 2018-2022 wyniósł aż 50%.
Najszybciej rosnące kategorie produktów z oznaczeniami o charakterze etycznym (Polska, CAGR 2018-2022)
Przykład dostępnego na polskim rynku produktu z wieloma oświadczeniami o charakterze etycznym z kategorii gorących napojów
Dbałość o środowisko na pierwszym miejscu
Jak pokazuje raport Innova Market Insights na rynku polskim wśród oznaczeń o charakterze etycznym prym wiodą określenia związane z dbałością o środowisko naturalne. Spośród wszystkich produktów z tego typu oświadczeniami aż 39% zawierała stwierdzenia dotyczące środowiska.
Odsetek nowych produktów z poszczególnymi oświadczeniami o charakterze etycznym w Polsce (2018 vs 2022)
Przykłady dostępnych na polskim rynku produktów z oświadczeniami dotyczącymi zrównoważonej produkcji
Źródła: Innova Market Insights
Przeczytaj także
Wykorzystanie bioplastików, ograniczenie marnotrawstwa żywności czy innowacyjne zakrętki – to tylko niektóre z trendów dominujących na rynku opakowań do żywności według nowego raportu Innova Market Insights.
Już co piąty konsument w Polsce wybiera roślinne zamienniki produktów zwierzęcych – nowy raport wskazuje, że polski rynek żywności plant-based intensywnie się rozwija. A niemal co 10. nowy produkt z sektora żywności i napojów w Polsce deklarowany jest jako wegański.
O projektowaniu żywności w odpowiedzi na oczekiwania i trendy konsumenckie podczas spotkania prasowego mówili dr Magdalena Marczewska i dr hab.,prof. ucz. Krzysztof Klincewicz z Wydziału Zarządzania UW, który kieruje projektem EIT Food Consumer Engagement Labs.