Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Już co piąty konsument w Polsce wybiera roślinne zamienniki produktów zwierzęcych – nowy raport wskazuje, że polski rynek żywności plant-based intensywnie się rozwija.
27% Polaków zwiększyło spożycie produktów plant-based
Na pytanie czy w przeciągu minionych 12 miesięcy sięgali po alternatywy dla mięsa i produktów mlecznych 21% polskich respondentów odpowiedziało twierdząco. Ponadto 27% z nich zadeklarowało zwiększenie spożycia substytutów mięsa w okresie ostatniego roku, podczas gdy zwiększenie spożycia konwencjonalnego mięsa i drobiu odnotowano w przypadku zaledwie 11% uczestników badania.
Odsetek odpowiedzi na pytanie „które z następujących produktów zakupił/-a pan/pani w przeciągu ostatnich 12 miesięcy?”
Odsetek odpowiedzi na pytanie „czy w przeciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększył/-a pan/pani spożycie następujących produktów?”
Choć wartości te wciąż są nieco niższe w porównaniu do średniej ogólnoeuropejskiej (odpowiednio 26% i 31%), to jasno pokazują one skalę i potencjał rynku plant-based w Polsce.
Coraz więcej nowych produktów roślinnych na polskim rynku
Z danych przedstawionych w raporcie wynika, że niemal co 10. nowy produkt z sektora żywności i napojów w Polsce deklarowany jest jako wegański.
Wybrane pozycje jako % nowych produktów z sektora żywności i napojów, w tym karmy dla zwierząt i suplementów diety, w Polsce i Europie (2018-2022)
Co więcej, skumulowany roczny wskaźnik wzrostu produktów określanych jako wegańskie lub plant-based w przeciągu ostatnich 4 lat (2018-2022) zwiększył się w Polsce odpowiednio o 36% i 93% – w obydwu przypadkach oznacza to wzrost znacznie większy niż w Europie ogółem (17% i 34% w tym samym przedziale czasowym).
Główne kategorie nowych produktów wegańskich/plant-based z sektora żywności i napojów w Polsce (2018 vs 2022)
Wśród poszczególnych kategorii zamienników produktów zwierzęcych na polskim rynku największy skumulowany roczny wskaźnik wzrostu w okresie 2018-2022 odnotowano w przypadku produktów zbożowych (63%), wyrobów piekarniczych (48%), sosów i przypraw (46%) oraz substytutów mleka (40%).
Przykładowe innowacje plant-based na polskim rynku w poszczególnych kategoriach sektora żywności i napojów.
Przeważają marki własne
Co ciekawe, z raportu Innova Market Insights wynika, że w przypadku produktów roślinnych na polskim rynku zaczynają przeważać marki własne.
Marki producentów vs marki własne jako % nowych produktów wegańskich/plant-based z sektora żywności i napojów w Polsce (2020-2022).
Choć w latach 2020-2021 zdecydowanie więcej nowych wyrobów typu plant-based pojawiało się pod markami producentów, w ostatnim roku (2022) trend ten zaczął się odwracać – ponad połowa nowych produktów wypuszczonych na rynek należała do marek własnych.
Plant-based z czystą etykietą
Raport Innova Market Insight wskazuje również, że coraz więcej produktów roślinnych wpisuje się w trend tzw. „czystej etykiety”.
W przeciągu ostatnich 4 lat znacząco zwiększył się skumulowany roczny wskaźnik wzrostu wyrobów z oznaczeniami takimi jak „ekologiczne”, „bez dodatków/konserwantów”, „wegetariańskie”, „bez laktozy”, „bez dodatku cukru” czy „przyjazne dla środowiska”.
Czysta etykieta często wiąże się z zastosowaniem dodatkowych oznaczeń na opakowaniu produktu.
Dlaczego konsumenci sięgają po zamienniki mięsa…
Podobne jak w pozostałych krajach Europy są powody, dla których Polacy sięgają po zamienniki tradycyjnej żywności pochodzenia zwierzęcego. W kontekście mięsa najczęściej deklarują oni przekonanie, że substytuty roślinne są zdrowe (34% respondentów w Polsce i 35% w Europie ogółem).
Odsetek odpowiedzi na pytanie „z jakiego powodu wybiera pani/pan następujące produkty?”
Na drugim miejscu uplasowały się względy smakowe (34% respondentów w Polsce i 33% w Europie). Kolejną przyczyną w przypadku Polaków była z kolei chęć spróbowania czegoś nowego (27%), podczas gdy w Europie trzecim najpowszechniej wymienianym powodem była troska o środowisko (31%). Wśród ankietowanych z Polski powód ten wskazało 21% badanych.
…oraz produktów mlecznych?
Nieco inaczej kształtowały się odpowiedzi w kontekście wybierania roślinnych alternatyw produktów mlecznych. W Polsce prym wiodło zainteresowanie nowościami (35%), natomiast w Europie ogółem zdecydowanie przeważały kwestie zdrowotne (42%).
Odsetek odpowiedzi na pytanie „z jakiego powodu wybiera pani/pan następujące produkty?”
Polacy wymieniali je na drugim miejscu (31%), na trzecim zaś wskazywali atrakcyjność smakową (28%). W skali ogólnoeuropejskiej smak okazał się drugim najważniejszym powodem sięgania po zamienniki mleka (33%), trzecim natomiast – chęć wypróbowania czegoś nowego (19%).
Źródła: Innova Market Insights
Przeczytaj także
Podczas gdy wzrost rynku detalicznego żywności pochodzenia roślinnego wyhamował w 2022 r. w porównaniu z 2021 r., zarówno wartość w EUR, jak i sprzedaż jednostkowa nadal rosła, co świadczy o dużym popycie konsumentów na te produkty pomimo tych wyzwań.
23 lutego 2023 miał miejsce finał Plebiscytu na Najlepszy Roślinny Produkt Roku, organizowanego od pięciu lat przez kampanię RoślinnieJemy. Statuetki z widelcem - symbol najwyższej jakości, zaufania konsumentów i przecierania szlaków w roślinnej branży - powędrowały do 15 różnych firm.
Zapotrzebowanie na białka roślinne jest zaspokajane głównie przez białka sojowe. Jednak zapotrzebowanie na alternatywy niemodyfikowane genetycznie jest bardzo duże. Obecnie jest ono pokrywane głównie przez białka grochu, choć w przyszłości można by również skuteczniej wykorzystać ziemniaka. Optymalizacja przetwarzania pozwala na jeszcze efektywniejsze wykorzystanie surowców roślinnych. Wirówki przemysłowe, takie jak dekantery Flottweg, pomagają wykorzystać te cenne zasoby.