Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Rynek produktów roślinnych w Polsce – nowy raport Innova

Kategoria: Biznes

Już co piąty konsument w Polsce wybiera roślinne zamienniki produktów zwierzęcych – nowy raport wskazuje, że polski rynek żywności plant-based intensywnie się rozwija.

27% Polaków zwiększyło spożycie produktów plant-based

Na pytanie czy w przeciągu minionych 12 miesięcy sięgali po alternatywy dla mięsa i produktów mlecznych 21% polskich respondentów odpowiedziało twierdząco. Ponadto 27% z nich zadeklarowało zwiększenie spożycia substytutów mięsa w okresie ostatniego roku, podczas gdy zwiększenie spożycia konwencjonalnego mięsa i drobiu odnotowano w przypadku zaledwie 11% uczestników badania.

Odsetek odpowiedzi na pytanie „które z następujących produktów zakupił/-a pan/pani w przeciągu ostatnich 12 miesięcy?”

Odsetek odpowiedzi na pytanie „czy w przeciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększył/-a pan/pani spożycie następujących produktów?”

Choć wartości te wciąż są nieco niższe w porównaniu do średniej ogólnoeuropejskiej (odpowiednio 26% i 31%), to jasno pokazują one skalę i potencjał rynku plant-based w Polsce.

Coraz więcej nowych produktów roślinnych na polskim rynku

Z danych przedstawionych w raporcie wynika, że niemal co 10. nowy produkt z sektora żywności i napojów w Polsce deklarowany jest jako wegański.

Wybrane pozycje jako % nowych produktów z sektora żywności i napojów, w tym karmy dla zwierząt i suplementów diety, w Polsce i Europie (2018-2022)

Co więcej, skumulowany roczny wskaźnik wzrostu produktów określanych jako wegańskie lub plant-based w przeciągu ostatnich 4 lat (2018-2022) zwiększył się w Polsce odpowiednio o 36% i 93% – w obydwu przypadkach oznacza to wzrost znacznie większy niż w Europie ogółem (17% i 34% w tym samym przedziale czasowym).

Główne kategorie nowych produktów wegańskich/plant-based z sektora żywności i napojów w Polsce (2018 vs 2022)

Wśród poszczególnych kategorii zamienników produktów zwierzęcych na polskim rynku największy skumulowany roczny wskaźnik wzrostu w okresie 2018-2022 odnotowano w przypadku produktów zbożowych (63%), wyrobów piekarniczych (48%), sosów i przypraw (46%) oraz substytutów mleka (40%).

Przykładowe innowacje ­plant-based na polskim rynku w poszczególnych kategoriach sektora żywności i napojów.

Przeważają marki własne

Co ciekawe, z raportu Innova Market Insights wynika, że w przypadku produktów roślinnych na polskim rynku zaczynają przeważać marki własne.

 

Marki producentów vs marki własne jako % nowych produktów wegańskich/plant-based z sektora żywności i napojów w Polsce (2020-2022).

Choć w latach 2020-2021 zdecydowanie więcej nowych wyrobów typu plant-based pojawiało się pod markami producentów, w ostatnim roku (2022) trend ten zaczął się odwracać – ponad połowa nowych produktów wypuszczonych na rynek należała do marek własnych.

Plant-based z czystą etykietą

Raport Innova Market Insight wskazuje również, że coraz więcej produktów roślinnych wpisuje się w trend tzw. „czystej etykiety”. 

W przeciągu ostatnich 4 lat znacząco zwiększył się skumulowany roczny wskaźnik wzrostu wyrobów z oznaczeniami takimi jak „ekologiczne”, „bez dodatków/konserwantów”, „wegetariańskie”, „bez laktozy”, „bez dodatku cukru” czy „przyjazne dla środowiska”.

 

Czysta etykieta często wiąże się z zastosowaniem dodatkowych oznaczeń na opakowaniu produktu.

Dlaczego konsumenci sięgają po zamienniki mięsa…

Podobne jak w pozostałych krajach Europy są powody, dla których Polacy sięgają po zamienniki tradycyjnej żywności pochodzenia zwierzęcego. W kontekście mięsa najczęściej deklarują oni przekonanie, że substytuty roślinne są zdrowe (34% respondentów w Polsce i 35% w Europie ogółem).

Odsetek odpowiedzi na pytanie „z jakiego powodu wybiera pani/pan następujące produkty?”

Na drugim miejscu uplasowały się względy smakowe (34% respondentów w Polsce i 33% w Europie). Kolejną przyczyną w przypadku Polaków była z kolei chęć spróbowania czegoś nowego (27%), podczas gdy w Europie trzecim najpowszechniej wymienianym powodem była troska o środowisko (31%). Wśród ankietowanych z Polski powód ten wskazało 21% badanych.

…oraz produktów mlecznych?

Nieco inaczej kształtowały się odpowiedzi w kontekście wybierania roślinnych alternatyw produktów mlecznych. W Polsce prym wiodło zainteresowanie nowościami (35%), natomiast w Europie ogółem zdecydowanie przeważały kwestie zdrowotne (42%).

Odsetek odpowiedzi na pytanie „z jakiego powodu wybiera pani/pan następujące produkty?”

Polacy wymieniali je na drugim miejscu (31%), na trzecim zaś wskazywali atrakcyjność smakową (28%). W skali ogólnoeuropejskiej smak okazał się drugim najważniejszym powodem sięgania po zamienniki mleka (33%), trzecim natomiast – chęć wypróbowania czegoś nowego (19%).

Źródła: Innova Market Insights

Wybierz temat: Nowości rynkowe Plant-based

Autor: Wojciech Grodzicki

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.