Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Przed nami ostatnie dni przedświąteczne i ostatnie chwile na zakupy. Wprawdzie atmosferę świąteczną czuć w sklepach od listopada, ale w okresie przedświątecznym wiele sklepów oferuje nie tylko promocje, lecz także przygotowuje bardzo atrakcyjne oferty produktów łączonych, z których można przygotować gotowe prezenty pod choinkę. Ze względu na ten wyjątkowy czas, chętniej sięgamy także po produkty z wyższej półki, często gotowe i świątecznie opakowane. Nie brakuje też na polskich stołach atrakcji z innych kuchni.
Jaki jest klient świąteczny?
Na pewno kupuje więcej, w dużych ilościach, częściej niż na co dzień wybiera marki premium i droższy asortyment. Szczyt zakupowy przypada na dni od 15 do 24 grudnia, co plasuje Polaków w europejskiej czołówce odkładania zakupów na ostatnią chwilę.
W międzynarodowym badaniu „Zakupy świąteczne 2019” wzięli udział respondenci z ośmiu europejskich krajów, w tym także z Polski. W tym roku na Boże Narodzenie polska rodzina wyda średnio ponad 1,5 tys. zł - wynika z badania firmy doradczej Deloitte. Blisko 70 proc. świątecznego budżetu zostawimy w sklepach stacjonarnych , które stanowią wciąż większość świątecznego budżetu Polaków (68 proc.), przy czym wzrosły one o 6,1 proc. w porównaniu do zeszłego roku.
Aby rozszerzyć i uatrakcyjnić ofertę, w tym wyjątkowym czasie wiele sklepów decyduje się na łączenie produktów. Wśród kupujących największą popularnością cieszą się zestawy złożone z kilku produktów i jakiegoś gadżetu.
W pierwszej fazie zakupowej – z wyprzedzeniem zazwyczaj kupowane są produkty takie jak cukier, mąka, kukurydza czy groszek w puszce, itp. Później są to barszcze czerwone w kartonach, przyprawy, sosy, dodatki do ciast, a na ostatnią chwilę klienci kupują świeże warzywa i owoce, jaja, mleko, nabiał, wędliny, mięsa oraz tuż przed Bożym Narodzeniem – alkohol. W okresie świątecznym możemy zaobserwować wzrost sprzedaży liści laurowych, ziela angielskiego, ale i innych przypraw, jak goździki, laska waniliowa czy anyż gwiaździsty, które są często potrzebne do przygotowania wigilijnych potraw czy kompotu. W grudniu przebojem staje się również majeranek. Jest on niezastąpiony w daniach z kapusty, jak i pieczonych potrawach. Popularnymi produktami stają się również buraki oraz suszone grzyby.
Boże Narodzenie to czas największych wzrostów sprzedaży również na rynku słodyczy czekoladowych – wg raportu Deloitte znajdują się one na trzecim miejscu na liście bestsellerów świątecznych.
Specjalne smaki na Święta
Niektórzy producenci przygotowują specjalną ofertę świąteczną. Wśród wystawców targów WorldFood Poland wyróżnić można m.in. OneDayMore, które oferuje klientom specjalne smaki musli: świąteczne oraz zimowe, czy firmę Dary Natury, która w świątecznym zestawie sprzedaje m.in. susz wigilijny oraz świąteczną herbatę. Zestawy te kojarzą się z wyjątkowymi emocjami, ale również zachęcają konsumentów do próbowania nowych, limitowanych czasowo produktów.
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia pragniemy życzyć Państwu, aby świąteczny czas przepełniony był radością, ciepłem i rodzinną atmosferą. Niech przyniesie odpoczynek i chwilę wytchnienia od codziennych obowiązków oraz energię i pomyślność na cały następny rok - Agnieszka Szpaderska dyrektor Targów WorldFood Poland.
Przeczytaj także
Populacja ludzi starszych zwiększa się zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się. Stanowi to wyzwanie i szansę dla przemysłu spożywczego...