Nowa ustawa winiarska - Abstrakt artykułu
Kategoria: Biznes, Prawo Żywnościowe
28.01.2022
7 marca, po wielu miesiącach oczekiwań, wejdzie w życie opracowywana i zapowiadana od dłuższego czasu a ostatecznie uchwalona 2 grudnia 2021 roku, ustawa o wyrobach winiarskich (Dz.U. 2022 poz. 24). Zastąpi ona dotychczasową ustawę z 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. 2011 Nr 120 poz. 690). Ta ostatnia, choć krytykowana przez wielu, stała bezspornie za sukcesem współczesnego, polskiego winiarstwa. W roku gospodarczym 2021/2022 w ewidencji producentów prowadzonej przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, wpisanych jest aż 380 komercyjnych producentów wina. Skutki dotychczasowych regulacji są zatem wyraźne i jednoznacznie pozytywne. Zasadniczym motywem dla twórców nowej ustawy była konieczność dostosowania krajowych przepisów regulujących produkcję wina do reformowanych niedawno zasad wspólnej organizacji rynku wina w Unii Europejskiej. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż uprawa winorośli i produkcja wina, stanowią istotny element krajobrazu gospodarczego wielu państw UE. Z tego też powodu, rynek wina jest dogłębnie regulowany na poziomie wspólnotowym. Krajom członkowskim, pozostawiono stosunkowo niewielki obszar swobody legislacyjnej, który zasadniczo sprowadza się do kształtowania ustroju organów powołanych do realizacji wspólnej polityki w tym zakresie. Trzeba jednak zaznaczyć, że w obszarze omawianych w niniejszym opracowaniu regulacji pozostają także zasady wyrobu fermentowanych wyrobów winiarskich – takich jak wracające do łask wina owocowe, historyczne miody pitne czy i zyskujące na popularności cydry. Napoje te nie angażują w większym stopniu regulatora wspólnotowego. Przepisy polskich ustaw winiarskich konstytuują przez to w pełni reżim ich produkcji i znakowania.
Zasady produkcji wina, zwłaszcza tego wytwarzanego przez małych winiarzy (produkujących do 1000 hl wina rocznie z owoców pochodzących z własnych upraw) zostały znacząco uproszczone już ponad dekadę temu. Fermentowane wyroby winiarskie doczekały się w tym czasie jedynie mało znaczących odstępstw od zasad ogólnych, które nie miały szans na rewolucyjną aktywizację nowych producentów. Prace nad nową ustawą winiarską stworzyły jednak doskonałą okazję do zmiany tego stanu rzeczy. Jedną z ambicji projektodawców było możliwe zbliżenie sytuacji małych producentów wyrobów winiarskich, którzy produkują je z owoców i miodu pozyskanych we własnych sadach i pasiekach, do jakiej przywykli już polscy winiarze. Efektem jest nowa ustawa winiarska, której najważniejsze zmiany będą angażować nas w kolejnych akapitach.
Pełna wersja artykułu dostępna jest wyłącznie w Strefie Managera pod adresem:
STREFA MANAGERA: NOWA USTAWA O WYROBACH WINIARSKICH
W Strefie Managera dodatkowo znajdziesz:
- Raporty Food Risk
- LEX Scan - miesięczny raport zmian w prawie żywnościowym wraz z krótkim komentarzem
- Opracowania Prawne naszych Ekspertów
- Tablicę Managera Food Fraud i Food Risk
- Dedykowane webinaria, szkolenia, warsztaty – śledź nowe elementy wpisując w pole szukaj Strefa Managera
>> Więcej o STREFIE MANAGERA <<
Zadzwoń +48 501 370 590 lub napisz strefamanagera@foodfakty.pl
Wybierz obszar:
Prawo żywnościowe
Przemysł napojowy
Autor: Radosław Froń
Radosław Froń - prawnik specjalizujący się w problemach prawnych rynku napojów alkoholowych, prezes spółki doradczej BevLegal Sp. z o.o., dziennikarz i międzynarodowy sędzia winiarski, autor bloga paragrafwkieliszku.pl oraz serwisu prawoalkoholowe.pl, wykładowca Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie oraz Podkarpackiej Akademii Wina w Jaśle, współzałożyciel oraz członek rady Fundacji na Rzecz Rozwoju i Promocji Winiarstwa Galicja Vitis, współwłaściciel krakowskiego browaru "Dwie Wieże" oraz marki destylatów rzemieślniczych "Destyl", członek Association Internationale des Juristes du droit de la Vigne et du Vin (AIDV).
Przeczytaj także
-
17.09.2021
Z uwagi na to, że reklama napojów alkoholowych podlega bardzo wielu szczegółowym ograniczeniom i zakazom zapewnienie zgodności z prawem konkretnej kampanii reklamowej jest niejednokrotnie wyzwaniem dla przedsiębiorców.
Czytaj więcej
-
06.08.2021
W dzisiejszych czasach konsumenci coraz większą wagę przykładają do jakości nabywanych produktów. Często poszukują produktów tradycyjnych, wyprodukowanych lokalnie w ściśle określonych regionach, z którymi kojarzona jest ich wysoka jakość. Dużym ułatwieniem dla konsumenta w wyborze wysokojakościowych produktów jest weryfikacja oznaczeń geograficznych.
Czytaj więcej
-
12.02.2021
Rosnąca popularność polskich win sprawiła, że coraz więcej osób rozważa założenie własnych winnic. Przed podjęciem decyzji o założeniu winnicy i rozpoczęciu produkcji wina warto zapoznać się z wymogami nałożonymi na winiarzy przez polskie przepisy. Mimo że mali producenci mogą liczyć na wiele ułatwień, to formalności których należy dopełnić jest dość dużo.
Czytaj więcej
Artykuł opublikowany dzięki firmie: