Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
W segmencie słodyczy zaznaczają się dwa duże trendy: mega przyjemność & pełnia smaków oraz spersonalizowane odżywianie dla potrzebujących np. wegetarianie, na diecie czy chorzy na celiakię. Na innowacyjnym brytyjskim rynku obecne są wegańskie produkty bez dodatku mleka i glutenu, za to z dodatkiem orzechów, moreli czy jagód, a także serniki na bazie napoju owsianego.
Uznanie rynku i klientów zdobyły batony energetyczne bez dodatku rafinowanego cukru czy glutenu, za to z dużą zawartością błonnika i orzechów. Nowe produkty tworzone są z myślą o tych, którzy poszukują produktów z obniżoną zawartością cukrów (nawet o 50%) i niskim indeksie glikemicznym. Również popularne bezy czy ciasteczka typu „plaster miodu – honeycomb” doczekały się wersji o mocno zredukowanej kaloryczności, w wersji bezglutenowej i beztłuszczowej.
Nieustającą popularnością cieszą się batony czekoladowe. Firma Thorntons Chocolate (Ferrero) wypuściła na rynek batony o smakach ciemna czekolada, plaster miodu, sernik karmelowy i chrupka pomarańcza, skierowane do młodszych odbiorców. Również produkty czekoladowe w wersji wegeteriańskiej i bezmlecznej, oparte o składnik fairtrade, organic czy słodzone cukrem kokosowym, zdobywają rynek przebojem.
Przyjemność w nadzieniu
Producenci starają się urozmaicić swoje produkty jak tylko to możliwe, by sprostać rosnącym potrzebom coraz bardziej wybrednych klientów. Produkty na zakwasie są coraz bardziej popularne nie tylko pod postacią codziennego chleba, ale także ciasta. Różne ciekawe dodatki (jabłka, rum, rozmaryn) sprawiają, że produkt wyróżnia się na tle konkurencji.
Piekarnictwo rzemieślnicze jest bardzo silnie rozwijającą się działalnością, zwłaszcza w czasach pandemii. Blisko 70% badanych klientów jest skłonna zapłacić więcej za chleb dobrej jakości wyrabiany ludzką ręką. Również ponad 70% z nich oczekuje mniej kalorycznych produktów piekarniczych (eliminacja cukrów i tłuszczy).
Klienci poszukują już nie tylko produktów na zakwasie, które są chrupiące, świeże i pachnące, ale także mających różne interesujące dodatki takie jak cydr jabłkowy, kefir, buraki czy kalafior. Karierę robi pieczywo w dodatkiem śruty konopnej, jak również z dodatkiem samych ekstraktów. Uznanie klientów zdobyły produkty zbożowe z ziemniakami, serem i piwem, czy ziołami: rozmarynem, szałwią, tymiankiem czy koprem.
Aktywne przekąski
Snacki jako przekąski przeszły w ostatnich czasach rewolucję recepturową, zostały „odchudzone”, pozbawione zbędnych kalorii i dodatków. Do przedłużania ich trwałości wykorzystuje się m.in. technologię wysokich ciśnień. Do nowatorskich dodatków należą wodorosty wykorzystane przez firmę Abakus w snackach o różnych smakach: słony oraz serowy. Orzechy i nasiona są nadal głównym źródłem białka, natomiast nowością jest dodatek szpinaku, nasion fenkułu czy konopi, owoców jarmużu. Pojawiają się też batony w wersji wytrawnej z dodatkiem suszonych pomidorów i ziół.
Wzrost popytu na produkty bezglutenowe wynika nie tylko z faktu rosnącej liczby chorych na celiakię, ale również osób z nietolerancją lub uczuleniem na gluten. Piekarze rzemieślniczy zastępują tradycyjną mąkę innymi: z grochu, soczewicy, ciecierzycy czy amarantusa, choć ten wprowadza specyficzny posmak.
W przypadku produktów słodkich, na brytyjskim rynku pojawiło się około 40 różnych wyrobów cukierniczych wpisanych w ten trend („food pairing”): tarta cytrynowo – gin’owa, malinowy sernik z prosseco czy tort z irlandzkim piwem stout. Dzięki ogromnej popularności programów kulinarnych typu „MasterChef” czy „The Great British Bake Off” konsumenci nie tylko doceniają stare przepisy w nowych odsłonach, dostępne w lokalnych piekarniach, ale próbują również swoich sił we własnych domach.
Zapraszamy na webinarium
Serdecznie zapraszamy Państwa na nasz kolejny webinar organizowany przez Laboratorium Smaku& Zapachu oraz portal FoodFakty podsumowujący trendy rynkowe w zakresie segmentu piekarnictwa, słodyczy, zup i sosów. Webinar będzie miał formę prezentacji w połączeniu z degustacją produktów, które otrzymają Państwo przesyłką kurierską. Webinar skierowany jest dla pracowników działów badawczo-rozwojowych i marketingu, technologów, wszystkich którzy chcą odkryć nowe smaki. Webinar odbędzie się 18 marca o godzinie 12.00. Termin rejestracji do 12 marca. Koszt uczestnictwa w webinarze - 150 zł.
Przeczytaj także
Na całym świecie toczy się dyskusja związana z regulacją dotyczącą roślinnych zamienników produktów zwierzęcych, głównie mleka i jego przetworów w przemyśle spożywczym. Zamienniki produktów mlecznych nie są nowościami, wiele z nich funkcjonuje na rynku od lat.
Pandemia w sposób zasadniczy zmieniła preferencje i wybory zakupowe klientów na całym świecie. Niektóre trendy przyspieszyły bardzo mocno, inne uległy marginalizacji. Podzielę się z Państwem obserwacjami i nowościami ze światowych półek.
W związku z Państwa dużym zainteresowaniem artykułem nt. „Trendów smakowych” w kolejnych tygodniach będziemy kontynuować przegląd nowości, światowej prasy w obszarze istotnych trendów nie tylko smakowych, ale też produktowych związanych z żywnością.