Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
30 września 2021 r. Komisja Europejska przyjęła pierwszą opinię opartą na nowej procedurze wprowadzonej rozporządzeniem w sprawie wzajemnego uznawania. Procedura rozwiązywania problemów ma na celu poprawę stosowania przepisów dotyczących wzajemnego uznawania w celu ułatwienia sprzedaży w UE produktów, które nie podlegają ogólnounijnej harmonizacji i są legalnie wprowadzane do obrotu w jednym państwie członkowskim.
WPROWADZENIE
Maksymalne poziomy zawartości witamin i składników mineralnych w suplementach diety nie są uregulowane w przepisach unijnych. Oznacza to, że istnieją różnice pomiędzy państwami członkowskimi w zakresie akceptowania na ich rynkach produktów zawierających określone ilości składników aktywnych w dziennej porcji zalecanej do spożycia w ciągu dnia. Taka sytuacja może ograniczać swobodny przepływ towarów.
W 2020 roku firma Grecka złożyła w Bułgarskim Urzędzie ds. Bezpieczeństwa Żywności (Dalej „Urząd”) powiadomienie dotyczące wprowadzenia na rynek bułgarski suplementu diety „Vitamin D3 4000 UI (100 µg)”. Na podstawie weryfikacji etykiety Urząd ustalił, że zawartość witaminy D w suplemencie przekracza maksymalną dopuszczalną ilość witaminy D określoną w załączniku 3 do art. 8 ust. 1 bułgarskiego rozporządzenia nr 47 w sprawie wymogów dotyczących suplementów diety. Maksymalna dopuszczalna ilość witaminy D wynosi 10 µg (400 UI), natomiast ilość wskazana w zgłaszanym suplemencie „Witamina D3 4000 UI (100 µg)” wynosi 100 µg (4000 UI). Urząd nie poinformował firmy o możliwości dostarczenia oświadczenia o wzajemnym uznawaniu przed podjęciem swojej decyzji.
Firma z własnej inicjatywy złożyła w Urzędzie dodatkowe informacje potwierdzające, że suplement diety został zgodnie z przepisami wprowadzony do obrotu w Grecji. Bez względu na powyższe Urząd odmówił rejestracji suplementu diety „Witamina D3 4000 UI (100 μg)” bez przeprowadzenia oceny. Z wyjątkiem oznakowania przedłożonego Urzędowi, decyzja administracyjna nie zawiera odniesienia do innych złożonych dokumentów. Urząd powiadomił wnioskodawcę o swojej decyzji, ale nie powiadomił o niej Komisji i pozostałych państw członkowskich w ciągu 20 dni roboczych po podjęciu decyzji za pośrednictwem ICSMS[1].
10 lutego 2021 r. firma grecka przedłożyła w ramach SOLVIT Grecja decyzję administracyjną odmawiającą dostępu do rynku „Witamina D3 4000 UI (100 μg)”. Po interwencji SOLVIT Bułgaria decyzja administracyjna została zgłoszona w ICSMS. Urząd twierdzi, że prawnie nie jest możliwa zmiana decyzji administracyjnej w celu wykonania odpowiednich przepisów Rozporządzenia (UE) 2019/515. Jednocześnie Urząd stwierdził, że aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości zmieni formularz powiadamiania umożliwiający wskazanie czy suplement znajduje się zgodnie z przepisami w obrocie innego państwa członkowskiego.
Centra SOLVIT za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI) wysłały do Komisji wspólny wniosek o wydanie opinii w celu rozwiązaniu sprawy, zgodnie z art. 8 rozporządzenia 2019/515 w sprawie wzajemnego uznawania towarów[2]. 30 września 2021 r. Komisja Europejska wydała opinię dotyczącą zastosowania zasady wzajemnego uznawania w opisywanym przypadku.
Z opinii KE wynika, że jeżeli Urząd nie zastosował rozporządzenia (UE) 2019/515, podejmując przedmiotową decyzję administracyjną, jest zobowiązany do podjęcia niezbędnych środków w celu naprawienia niestosowania aktu prawnego, który jest w całości wiążący i ma bezpośrednie zastosowanie, opierając się na w sprawie istniejących środków prawnych dostępnych w krajowym postępowaniu administracyjnym. Usunięcie nieprawidłowości związanych z niestosowaniem rozporządzenia (UE) 2019/515 po stronie Urzędu nie powinno stanowić dodatkowego obciążenia dla podmiotu gospodarczego. Ponadto, Komisja uznała za niedopuszczalne, aby rozwiązaniem w omawianej kwestii było ponowne złożenie powiadomienia przez firmę Grecką w bułgarskim urzędzie.
Komisja uważa, że decyzja administracyjna Urzędu jest niezgodna z wymogami rozporządzenia (UE) 2019/515, a w szczególności z wymogami określonymi w art. 5 tego rozporządzenia (ocena towarów). Komisja zwróciła się do władz bułgarskich o podjęcie niezbędnych środków w celu zapewnienia właściwego stosowania zasady wzajemnego uznawania i rozporządzenia (UE) 2019/515, uwzględniając obawy wskazane w opinii.
CO TO JEST SOLVIT?
SOLVIT jest usługą świadczoną przez administracje krajowe w każdym państwie członkowskim, ukierunkowaną na znalezienie rozwiązań w przypadku, gdy organy publiczne w innym państwie członkowskim naruszyły ich prawa. Nie jest to nowa inicjatywa, ponieważ zasady regulujące funkcjonowanie SOLVIT określono w Zaleceniu Komisji 2013/461/UE[3]. SOLVIT jest skutecznym pozasądowym mechanizmem rozwiązywania problemów, z którego można korzystać bezpłatnie. SOLVIT wykonuje swoje zadania w krótkich terminach oraz dostarcza osobom i przedsiębiorstwom praktyczne rozwiązania, gdy doświadczają oni trudności związanych z uznawaniem swoich praw unijnych przez organy publiczne. W przypadku, gdy wszyscy – podmiot gospodarczy, właściwe centrum SOLVIT oraz zaangażowane państwa członkowskie – zgadzają się co do odpowiedniego rozwiązania, nie należy wymagać dalszych działań.
W przypadku, gdy nieformalne podejście w ramach SOLVIT zawiedzie i utrzymają się wątpliwości dotyczące zgodności decyzji administracyjnej z zasadą wzajemnego uznawania, Komisja jest uprawniona do przeanalizowania sprawy na wniosek któregokolwiek z zaangażowanych centrów SOLVIT. Po przeprowadzeniu oceny Komisja wydaje opinię, którą należy przekazać za pośrednictwem odpowiedniego centrum SOLVIT danemu podmiotowi gospodarczemu i właściwym organom oraz którą należy uwzględnić w ramach procedury w ramach SOLVIT. Interwencja Komisji powinna być przeprowadzona w okresie 45 dni roboczych.
ZNACZENIE DLA FIRM
Jak wskazano powyżej SOLVIT nie jest nowym narzędziem na rynku UE. Jednak nowe jest jego zastosowanie w ramach procedury wprowadzonej rozporządzeniem (UE) 2019/515 w sprawie wzajemnego uznawania, które stosuje się od 19 kwietnia 2020 roku.
W rozporządzeniu (UE) 2019/515 ustanowiono zasady i procedury dotyczące stosowania przez państwa członkowskie zasady wzajemnego uznawania w indywidualnych przypadkach w odniesieniu do towarów, które podlegają art. 34 TFUE i są zgodnie z prawem wprowadzane do obrotu innego państwa członkowskiego, uwzględniając art. 36 TFUE i orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W przypadku, gdy właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia zamierza dokonać oceny towarów podlegających rozporządzeniu 2019/515 w celu ustalenia czy towary są zgodnie z prawem wprowadzane do obrotu w innym państwie członkowskim, […] musi postępować zgodnie z procedurą określoną w art. 5 tego rozporządzenia. W szczególności organ powinien niezwłocznie skontaktować się z zainteresowanym podmiotem gospodarczym. (art. 5 ust. 1). Organ powinien poinformować podmiot gospodarczy o ocenie i o możliwości dostarczenia oświadczenia o wzajemnym uznawaniu zgodnie z art. 4 do celów tej oceny (art. 5 ust. 2).
Z procedury rozwiązywania problemów przewidzianej w art. 8 rozporządzenia 2019/515 może skorzystać każdy podmiot gospodarczy, jeśli produkt w sprawie, którego została wydana decyzja administracyjna spełnia określone w procedurze kryteria.
Zaletą procedury jest niewątpliwie szybka interwencja. W Polsce Centrum Solvit znajduje się przy Ministerstwie Rozwoju i Technologii, w Departamencie Spraw Europejskich.
O SOLVIT, wzajemnej uznawalności i wielu innych kwestiach dotyczących suplementów diety opowiemy podczas SZKOLENIA: Suplementy diety – PRAWO i PRAKTYKA. Skład, znakowanie, wprowadzanie do obrotu, które odbędzie się 2 lutego 2022 roku.
[1] Information and Communication System on Market Surveillance (ICSMS)
[2] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/515 z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie wzajemnego uznawania towarów zgodnie z prawem wprowadzonych do obrotu w innym państwie członkowskim oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 764/2008 (Dz. U. UE. L. z 2019 r. Nr 91, str. 1).
[3] Zalecenie Komisji z dnia 17 września 2013 r. w sprawie zasad regulujących SOLVIT (Dz. U. UE. L. z 2013 r. Nr 249, str. 10).
Przeczytaj także
Komisja Europejska (KE) przedstawiła projekt aktu prawnego ograniczającego stosowanie ekstraktów z zielonej herbaty w żywności. Aktualna wersja projektu Rozporządzenia Komisji nie przewiduje okresu przejściowego.
8 października Państwa Członkowskie zatwierdziły propozycję Komisji Europejskiej (Rozporządzenie) dotyczącą zakazu stosowania dwutlenku tytanu (E 171) jako dodatku do żywności od 2022 roku.
Przepisy dotyczące informacji na temat żywności określają pakiet treści obowiązkowych do zamieszczenia na każdym opakowanym środku spożywczym. Każda osoba odpowiedzialna za przygotowywanie czy ocenę znakowania dobrze wie, że jedną z kluczowych informacji jest nazwa środka spożywczego. To, że należy ją zamieścić, zwykle nie budzi wątpliwości. Trudniej za to ustalić, gdzie trzeba ją zamieścić i czy można to zrobić kilka razy.