Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Komisja Europejska (KE) przedstawiła projekt aktu prawnego ograniczającego stosowanie ekstraktów z zielonej herbaty w żywności. Aktualna wersja projektu Rozporządzenia Komisji nie przewiduje okresu przejściowego.
WPROWADZENIE
Kilka lat temu wybrane państwa członkowskie UE i Norwegia przedstawiły badania wskazujące na to, że ekstrakt z zielonej herbaty zawierający (-)- 3-galusan epigallokatechiny stosowany w suplementach diety może być niebezpieczny dla zdrowia. KE zwróciła się do EFSA o przygotowanie opinii w tym zakresie.
EFSA stwierdził, że katechiny z naparów z zielonej herbaty przygotowywane w tradycyjny sposób oraz odtworzone napoje o składzie równoważnym do tradycyjnych naparów z zielonej herbaty są ogólnie uważane za bezpieczne zgodnie z zasadą domniemania bezpieczeństwa, pod warunkiem, że spożycie odpowiada zgłoszonemu spożyciu w państwach członkowskich. Średnie dzienne spożycie 3-galusanu (-)-epigallokatechiny wynikające ze spożywania naparów z zielonej herbaty wynosi od 90 do 300 mg/dzień.
EFSA stwierdził też, w oparciu o dostępne dane dotyczące potencjalnego niekorzystnego wpływu katechin zielonej herbaty na wątrobę, że przyjmowanie dawek równych lub większych niż 800 mg (-)- 3-galusanu epigallokatechiny dziennie w postaci suplementów diety indukuje statystycznie istotny wzrost transaminaz w surowicy co wskazuje na uszkodzenie wątroby.
Z Opinii wynika, że istnieje szereg wątpliwości dotyczących narażenia na katechiny zielonej herbaty oraz skutków biologicznych i toksykologicznych. W związku z tym nie był w stanie wskazać poziomu spożycia katechin z zielonej herbaty, które nie budzi obaw o szkodliwe skutki dla zdrowia, dla populacji ogólnej oraz, w stosownych przypadkach, dla wrażliwych podgrup populacji. Skład chemiczny, w tym zawartość 3-galusanu (-)-epigallokatechiny, różni się znacznie w zależności od odmiany rośliny, środowiska uprawy, pory roku, wieku liści i warunków wytwarzania. Ponadto istnieje niepewność co do tego, czy po długotrwałym stosowaniu ekstraktów z zielonej herbaty występują poważniejsze skutki dla wątroby.
Biorąc pod uwagę, że:
§ nie można ustalić dziennego spożycia katechin z zielonej herbaty w żywności, które nie budziłoby obaw o zdrowie człowieka,
§ znaczący szkodliwy wpływ na zdrowie związany jest z dziennym spożyciem 3-galusanu (-)-epigallokatechiny równym lub przekraczającym 800 mg,
podjęta została decyzja o tym, żeby zabronić stosowania ekstraktów z zielonej herbaty zawierających 800 mg lub więcej 3-galusanu (-)-epigallokatechiny w żywności, w tym w suplementach diety
Od strony formalnej wygląda to w ten sposób, że „Ekstrakt z zielonej herbaty zawierający 3-galusan epigallokatechiny” zostanie umieszczony w części B [Substancje podlegające ograniczeniom] załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1925/2006[1], a jego dodawanie do żywności lub stosowanie w produkcji żywności będzie dozwolone wyłącznie zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Bazując na propozycji KE ograniczenie stosowania będzie wyglądało w następujący sposób:
1. substancja, której stosowanie będzie ograniczone:
Ekstrakt z zielonej herbaty zawierający 3-galusan epigallokatechiny stosowany w żywności, w tym w napojach*, oraz w suplementach diety w rozumieniu dyrektywy 2002/46/WE
* z wyłączeniem naparów z zielonej herbaty przygotowywanych w tradycyjny sposób i odtworzonych napojów (zawierających co najmniej 0,12 g suchej masy ekstraktów z herbaty w 100 ml) o składzie równoważnym do tradycyjnych naparów z zielonej herbaty.
Ta informacja zostanie również wprowadzona do Części C załącznika III rozporządzenia 1925/2006 [Substancje podlegające kontroli przez Wspólnotę].
2. Warunki stosowania:
Pojedyncza porcja żywności lub suplementu diety do dziennego spożycia zawiera mniej niż 800 mg-3-galusanu (-)-epigallokatechiny
3. Dodatkowe informacje na etykiecie
Deklaracja poziomu zawartości katechin oraz zawartość 3-galusanu (-)-epigallokatechiny na porcję produktu.
Ostrzeżenia:
„Nie należy spożywać, jeśli spożywasz już inne produkty zawierające zieloną herbatę”.
„Nie powinien być spożywany przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią, dzieci poniżej 18 roku życia”.
„W przypadku problemów zdrowotnych zasięgnij porady lekarza w sprawie spożywania tego produktu”.
„Nie należy spożywać na czczo”.
ZNACZENIE DLA FIRM
Przyjęcie rozporządzenia Komisji spowoduje zakaz wprowadzania do obrotu produktów, które nie będą spełniały nowych wymagań odnośnie poziomu zawartość 3-galusanu (-)-epigallokatechiny oraz zobowiąże do wprowadzenia zmian w oznakowaniu w odniesieniu do produktów, które będzie można wprowadzać do obrotu na warunkach określonych w załączniku.
Rozporządzenie ma wejść w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Aktualnie projekt rozporządzenia jest przedmiotem konsultacji społecznych, które zakończą się 3 listopada 2021 r.
[1] Rozporządzenie (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji (Dz. U. UE. L. z 2006 r. Nr 404, str. 26 z późn. zm.).
Przeczytaj także
8 października Państwa Członkowskie zatwierdziły propozycję Komisji Europejskiej (Rozporządzenie) dotyczącą zakazu stosowania dwutlenku tytanu (E 171) jako dodatku do żywności od 2022 roku.
Przepisy dotyczące informacji na temat żywności określają pakiet treści obowiązkowych do zamieszczenia na każdym opakowanym środku spożywczym. Każda osoba odpowiedzialna za przygotowywanie czy ocenę znakowania dobrze wie, że jedną z kluczowych informacji jest nazwa środka spożywczego. To, że należy ją zamieścić, zwykle nie budzi wątpliwości. Trudniej za to ustalić, gdzie trzeba ją zamieścić i czy można to zrobić kilka razy.
W dobie dynamicznego zwrotu ku produktom roślinnym, a co za tym idzie ich intensywnej promocji w mediach, pojawia się pytanie w jaki sposób konsumenci odbierają kierowane do nich treści marketingowe. Jest to o tyle istotne, że niektóre informacje mogą mieć wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo wrażliwych grup odbiorców.