Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Próba sprzedaży alkoholu bez legalnych etykiet w Nowej Zelandii zakończona karą grzywny o wysokości 244 tys. dolarów nowozelandzkich

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Karą grzywny o łącznej wysokości 244 tys. NZD (ok. 590 tys. PLN) ukarano importera i dystrybutora napojów alkoholowych z Auckland, którzy podjęli próbę sprzedaży tysięcy butelek nielegalnego alkoholu i ominięcia przepisów.

W kwietniu tego roku, importer Golden Grand Trading Limited oraz dystrybutor Mayajaal Holdings Limited, zostali skazani przez Sąd Rejonowy w Auckland na kary grzywny wynoszące kolejno 142 tys. NZD (ok. 344 tys. PLN) oraz 102 tys. NZD (ok. 247 tys. PLN). Ma to związek z rozpoczętym dochodzeniem odnośnie podejrzenia dostarczania nielegalnego alkoholu sprzedawcom detalicznym w latach 2016-2019. Zarówno Golden Grand Trading Ltd jak i Mayajaal Holdings Ltd przyznali się do postawionych im zarzutów, a importer do prowadzenia niezarejestrowanej działalności. Obie firmy obciążono także kosztami w wysokości 36 tys. NZD (ok. 87 tys. PLN) związanymi z utylizacją alkoholu.

Brak numerów partii – konsekwencje

Przedstawione wykroczenia obejmowały posiadanie przez przedsiębiorstwa około 5534 butelek importowanego alkoholu, które nie posiadały numerów partii lub były oznaczone numer partii, który nie był oryginalny. Szacunkowa wartość detaliczna tego alkoholu wynosiła 292 tys. NZD (ok. 709 tys. PLN), a wszystkie wyroby zostały przejęte z magazynu dystrybucyjnego przez śledczych. Z rynku wycofano także 30 butelek oraz skonfiskowano 7 butelek ze sklepu monopolowego i 2 ze sklepów online.

Jak zapewnił zastępca dyrektora generalnego ds. bezpieczeństwa żywności Nowej Zelandii, Vincent Arbuckle, numery partii umieszczone na produktach są unikalne, przez co zapewniają identyfikowalność produktów w przypadku wycofania z rynku oraz gwarantują konsumentom, że zawartość produktu jest oryginalna. W przypadku opisywanych wyrobów alkoholowych, pobrane do badań próbki wykazały autentyczność tych produktów pomimo zmiany numerów partii, jednak nie stanowiło to wystarczającego usprawiedliwienia dla tego wykroczenia. W przypadku konieczności wycofania z rynku, brak numeru utrudniłby bowiem śledzenie tego produktu.

Ponadto, śledczy odkryli, że zakupione przez importerów duże ilości butelek alkoholu pozbawione numerów partii, były tańsze o prawie 7,5 %.

Na niekorzyść działał również fakt, że Golden Grand Trading w 2012 r. otrzymało oskarżenie dotyczące importu wyrobów alkoholowych z niezgodnymi etykietami, co doprowadziło do zniszczenia dużej ilości alkoholu. Również Mayajaal Holdings otrzymał pisma odnoszące się do ustawy o żywności.

Wyrok ten jest częścią szerszego dochodzenia o nazwie „Operation Spirit”. W 2022 r. grzywną w wysokości 150 tys. NZD (ok. 363 tys. PLN) ukarano inną firmę z Auckland, która także zaimportowała tysiące butelek alkoholu, z których usunięto lub zmodyfikowano numery partii.

Źródło: https://www.mpi.govt.nz/news/media-releases/liquor-importer-and-distributor-fined-244000-for-trying-to-sell-product-without-legitimate-bottles-labels/

 

Zespół FoodFakty na bieżąco prowadzi monitoring zafałszowań żywności, suplementów diety i opakowań w bazie Probase 360. Klienci bazy codziennie otrzymują alert o produktach zafałszowanych i mogą niezwłocznie podejmować działania prewencyjne oraz korzystać z modułu analitycznego bazy.

Dowiedz się więcej o Strefie Managera i narzędziach ProBase 360, do 31 sierpnia skorzystaj z oferty wakacyjnej.

 
Autor:Magdalena Hryńko
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Food Fraud Inspekcje Państwowe

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.