Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Dobrostan zwierząt stanowi coraz częściej przedmiot debaty w krajach członkowskich UE. Z prowadzonych badań wynika, że dla konsumentów europejskich nie jest obojętne to w jakich warunkach hodowane są zwierzęta oraz, że popierają poprawę dobrostanu zwierząt przeznaczonych na żywność.
Dnia 15 grudnia 2020 r. Rada Unii Europejskiej ds. Rolnictwa i Rybołówstwa wyznaczyła kierunek dla nowego, całościowego systemu znakowania żywności, którego celem jest informowanie konsumentów o poziomie dobrostanu zwierząt na przestrzeni całego cyklu hodowlanego, włączając w to zarówno transport jak i ubój. Nowy system miałby objąć wszystkie gatunki zwierząt. Państwa członkowskie tym samym wskazały nowy kierunek rozwoju produkcji zwierzęcej, która w przyszłości zmierzać będzie do poprawy warunków bytowych zwierząt gospodarskich oraz ich lepszego traktowania.
Najważniejszym elementem nowego planu jest umożliwienie konsumentom podejmowania świadomych decyzji, uwzględniających dobrostan zwierząt, od których lub z których został wytworzony dany produkt. Ma to być możliwe dzięki systemowi znakowania żywności uwzględniającemu dobrostan zwierząt w całym cyklu hodowlanym. W założeniach, takie znakowanie ma być zbliżone do systemu znanego ze znakowania jaj, gdzie każdej cyfrze przyporządkowuje się rodzaj hodowli z jakiej pochodzą jaja. I tak „0” oznacza się jaja najwyższej jakości, z hodowli ekologicznej, „1” wolny wybieg, „2” ściółkowy, a „3” jaja pochodzące od kur z chowu klatkowego, które całe życie spędzają w klatce. Podobne oznaczenia miałyby zostać wprowadzone w odniesieniu do wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego.
Wprowadzenie takiego systemu znakowania ma za zdanie z jednej strony dostarczyć konsumentowi rzetelnych informacji oraz poprawić dobrostan zwierząt, ale również promować tych rolników, którzy podejmują zwiększone wysiłki w zakresie dbałości o warunki chowu zwierząt. W konsekwencji, takie znakowanie zmierzałoby do wynagradzania wyższych kosztów ponoszonych przez rolników w związku z zapewnianiem zwierzętom lepszych warunków bytowych oraz poprawy rentowności produkcji tego rodzaju.
Zachęcanie rolników do podnoszenia dobrostanu zwierząt ponad niezbędne gwarantowane przepisami minimum stanowi ważny element strategii „Od pola do stołu”, której nadrzędnym celem jest zrównoważona produkcja żywności. Więcej na temat strategii „Od pola do stołu” dowiesz się tutaj:
Więcej na temat specjalnego sprawozdania nr 31/2018 z dobrostanu zwierząt w Unii Europejskiej znajdziesz pod adresem:
https://op.europa.eu/webpub/eca/special-reports/animal-welfare-31-2018/pl/
Przeczytaj także
Idea papierowej butelki Coca-Coli stanowi element szerszej strategii marki, która w 2018 r. ogłosiła globalną inicjatywę pod nazwą „Świat Bez Odpadów” (ang. World Without Waste). Wśród licznych założeń kampanii, Coca-Cola zadeklarowała m.in., że do 2030 r. co najmniej 50% składu wykorzystywanych przez nią opakowań stanowić będą surowce wtórne.
„Zielony Ład” to nowa strategia UE zmierzająca do przekształcenia Europy w pierwszy kontynent neutralny dla klimatu. Tylko w latach 2021-2027 UE planuje przeznaczyć na ten cel 100 mld euro.
Wartość rynku żywności ekologicznej w Unii Europejskiej w ciągu ostatnich 7 lat zwiększyła się o ponad połowę i nadal wykazuje tendencję wzrostową.