Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Santander AGROskop Czerwiec: Mleko

Kategoria: Biznes

Przyspieszenie w eksporcie produktów mleczarskich w marcu i kwietniu

Po słabym styczniu, w kolejnym miesiącach nastąpiło ożywienie w sprzedaży zagranicznej produktów przetwórstwa mleka. W marcu oraz w kwietniu wolumen eksportu był wyższy o 11% w relacji rocznej. W całym okresie I-IV eksport wyniósł 590 tys., co oznacza wzrost o 7% r/r. Pod względem wartości sprzedaż zwiększyła się do 758 mln euro, tj. o 5%.

W analizowanym okresie odnotowano 4-procentowy wzrost wolumenu eksportu artykułów płynnych. Sprzedaż na główny rynek zbytu - do Niemiec - była stabilna. Za to istotnie wzrósł eksport do Chin. Po marcu eksport do Państwa Środka był wyższy o 60% r/r. Z kolei po kwietniu dynamika przekroczyła 90%.

Wysoki popyt w Chinach wspiera również handel serwatką. Efektem wzrostu produkcji zwierzęcej w tym kraju jest wyższe zużycie komponentów do produkcji pasz, w tym zbóż, roślin oleistych, ale też właśnie serwatki. Od stycznia do kwietnia eksport serwatki z Polski do Chin wyniósł 45 tys. t, co oznacza wzrost o 22% w porównaniu do analogicznej części 2020 r. Całkowita sprzedaż zagraniczna serwatki była wyższa o 11% r/r, osiągając 85 tys. t.

Po czterech miesiącach br. wyższy był również eksport serów. W ujęciu wolumenowym sprzedaż wzrosła o 14% w relacji rocznej, do 95 tys. t. Wartość zwiększyła się o 12%, do 297 mln euro. Co ważne, wzrost eksportu odnotowano w przypadku wszystkich głównych odbiorców polskich serów, w: Niemczech, Czechach, we Włoszech, na Ukrainie oraz w Wielkiej Brytanii.

Z drugiej strony zarejestrowano silny, 26-procentowy, spadek eksportu masła. Oznacza to niższą sprzedaż zagraniczną o ok. 7 tys. t. Równolegle zmniejszyła się krajowa produkcja, ale tylko o 2 tys. t. Niższy był też eksport proszków mlecznych, o 7%. W tym jednak przypadku tempo spadku produkcji było wyższe niż sprzedaży zagranicznej.

Niewielki wzrost produkcji mleka na świecie

Po czterech miesiącach br. produkcja mleka w krajach będących największymi na świecie eksporterami produktów mlecznych była wyższa o 0,8% w relacji rocznej. Dodatnia dynamika w analizowanym okresie była efektem wyższej produkcji w Nowej Zelandii, Stanach Zjednoczonych oraz Argentynie.

W bieżącym roku hodowcy z Nowej Zelandii korzystają z wyższych cen surowego mleka oraz możliwości zwiększenia produkcji. Po kwietniu produkcja mleka w tym kraju była wyższa o 5,4% r/r, zaś po maju dynamika zwiększyła się do 5,7% Na półkuli południowej produkcja mleka wzrosła również w Australii oraz Argentynie i Brazylii.

Wzrost odnotowano również w Stanach Zjednoczonych. Produkcja mleka w okresie I-IV była wyższa o 2% r/r. Z kolei po maju wzrost wyniósł 2,5%.

Spadek został z kolei zarejestrowany w UE-27. Po czterech miesiącach wyniósł -0,6%. Unia jest największym producentem mleka spośród głównych światowych eksporterów produktów mleczarskich. W Europie, wysokie koszty chowu krów ograniczają potencjał do wzrostu produkcji. Co ważne, na tym tle dosyć dobrze wypada Polska, gdzie dostawy mleka do zakładów przetwórczych pozostały zbliżone do poziomu z analogicznego okresu 2020 r.

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

Autor:Santander Bank Polska
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

  • 16.07.2021

    Santander AGROskop Czerwiec: Mięso

    Eksport mięsa, w ujęciu wartościowym, pozostał na poziomie sprzed roku, tj. 3,2 mld euro. Z kolei pod względem wolumenu zanotowano 3-procentowy wzrost. Był to efekt głównie niższych r/r cen transakcyjnych na rynku wieprzowiny oraz drobiu. W kolejnych miesiącach...

    Czytaj więcej
  • 09.07.2021

    Santander AGROskop Czerwiec: Uprawy polowe

    Na wysokim poziomie utrzymuje się wywóz zbóż. Od początku roku do końca kwietnia wolumen eksportu zbóż z Polski wyniósł 3,4 mln t i był wyższy o 2% od wysokiego poziomu z analogicznego okresu roku ubiegłego. Wartość sprzedaży zagranicznej wzrosła o...

    Czytaj więcej
  • 08.07.2021

    Santander AGROskop Czerwiec: Kwestie horyzontalne

    Kwiecień był kolejnym miesiącem, po marcu, w którym eksport żywności był wyższy r/r. Według wstępnych danych, wartość sprzedaży zagranicznej wyniosła 2,9 mld euro i była wyższa o 10% r/r. W rezultacie udało się nadrobić słabszy początek roku i w całym okresie I-IV 2021 eksport osiągnął...

    Czytaj więcej

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.