Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Santander AGROskop kwiecień 2022: kwestie horyzontalne

Kategoria: Biznes

Osłabienie koniunktury w rolnictwie

Druga połowa 2021 r. przyniosła istotne pogorszenie koniunktury gospodarstw rolnych. Jak pokazują wyniki badania zrealizowanego przez GUS, w grudniu rolnicy byli bardziej pesymistyczni w ocenach zarówno kondycji swoich gospodarstw, jak i otoczenia rynkowego. Wzrost cen środków do produkcji rolnej, zarejestrowany w drugiej połowie ubiegłego roku, był jednym z powodów zmiany nastrojów. Co jednak istotne, wzrost pesymizmu był zbliżony do wyników 2018 r., czyli nie był to poziom odbiegający szczególnie od danych historycznych. Po drugie, wyniki badania pokazały zróżnicowanie wpływu w rolnictwie. Gospodarstwa specjalizujące się w produkcji roślinnej korzystniej oceniały koniunkturę niż użytkownicy gospodarstw ukierunkowanych na produkcję zwierzęcą. Bardziej pesymistycznie oceniali zarówno sytuację bieżącą, jak i przyszłość rolnicy indywidualni, a większy optymizm był w ocenach osób prawnych.

W grudniu 2021 r. jedynie 6,1% ankietowanych oceniło swoją bieżącą sytuację jako dobrą. Był to poziom o 4,5 p. proc. niższy od zarejestrowanego w połowie 2020 r., czyli po pierwszej fali pandemii. Zwiększył się też odsetek rolników, oceniających bieżącą sytuację jako złą, jak na tę porę roku, osiągając 24,1% wobec 20,9% w czerwcu 2020 r. Najmniej pesymistyczne opinie wyrażali użytkownicy gospodarstw ukierunkowanych na produkcję roślinną. Takim ocenom sprzyjał wysoki wzrost cen skupu zbóż oraz rzepaku. Najgorzej swoją sytuację ocenili producenci drobiu rzeźnego oraz trzody chlewnej, co prawdopodobnie miało związek ze wzrostem kosztów produkcji zwierzęcej przy jednoczesnym spadku cen na rynku indyków oraz trzody. Dosyć pesymistyczne były oczekiwania na pierwszą połowę 2022 r. – ponad połowa ankietowanych spodziewała się pogorszenia sytuacji ich gospodarstw rolnych. Można spodziewać się, że te nastroje zostały wzmocnione wybuchem wojny na Ukrainie pod koniec lutego br.

Oprócz sytuacji bieżącej gospodarstw, rolnicy bardziej pesymistycznie ocenili również bieżącą opłacalność produkcji. W grudniowym badaniu 13,1% ankietowanych uznało, że produkcja jest opłacalna. Był to najniższy poziom od połowy 2018 r. Odmiennego zdania było 31,8% uczestników badania, wobec 25,4% w grudniu 2020 r. Saldo odpowiedzi wyniosło więc -18,7 pkt. proc. Był to jeden z niższych poziomów w ostatnich pięciu latach. Najbardziej optymistyczne opinie wyrażali rolnicy specjalizujący się w produkcji roślinnej, Gorsze nastroje panowały wśród producentów drobiu nieśnego, trzody chlewnej, ziemniaków oraz owoców.

Tu jednak warto pamiętać, że sytuacja w konkretnych kierunkach produkcji rolniczej również była zróżnicowana. Przykładem jest rynek drobiu. Ubiegły rok był bardzo trudny dla producentów indyków, gdzie sytuacja przypominała tą na rynku wieprzowiny (wzrost kosztów i spadek cen skupu). Ale już w segmencie kurcząt rzeźnych marże poprawiły się. Innym przykładem jest rynek owoców. Producenci jabłek czuli presję na rentowność, związaną z niskim cenami skupu. Ale już producenci malin korzystali z rekordowych cen na rynku.

W porównaniu do poprzednich edycji rolnicy, którzy wzięli udział w ankiecie, byli nieco bardziej optymistyczni w swoich ocenach dotyczących bieżącego popytu na produkty rolne. 29% respondentów uznało, że popyt był poniżej oczekiwań. Było to o 0,5 p. proc. mniej niż w czerwcu oraz 5 p. proc. mniej niż w grudniu 2020 r.

W związku z wybuchem wojny na Ukrainie i wysokim wzrostem cen środków do produkcji, spodziewamy się, że kolejna edycja badania, realizowana przez GUS w czerwcu 2022 r., pokaże dalsze pogorszenie nastrojów w rolnictwie.

 

 

Autor:Santander Bank Polska
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Owoce i warzywa Przemysł mięsny Przemysł mleczarski Przemysł napojowy Przemysł piekarski Przemysł rybny

  • 04.03.2022

    Santander AGROskop luty 2022: uprawy polowe

    W 2021 r. wolumen eksportu zbóż był niższy o 6% niż rok wcześniej. Pozostał jednak na historycznie wysokim poziomie. W dodatku, istotny wzrost cen zbóż na rynku globalnym mocno wsparł wyniki sprzedaży zagranicznej w ujęciu wartościowym. Wartość eksportu była wyższa o 12% w porównaniu do roku 2020. Również na rynku rzepaku wyższe ceny wspierały wartość eksportu.

    Czytaj więcej
  • 03.03.2022

    Santander AGROskop luty 2022: kwestie horyzontalne

    W 2021 r. krajowy sektor rolno-spożywczy po raz kolejny osiągnął świetne wyniki w eksporcie. Wartość żywności, która trafiła na rynki zagraniczne, wyniosła prawie 37,4 mld euro, co oznacza wzrost o 9% w porównaniu do wysokiego poziomu z roku 2020. Niewątpliwie obrotom w handlu sprzyjały wysokie ceny na rynku europejskim i globalnym.

    Czytaj więcej
  • 01.03.2022

    Santander AGROskop luty 2022: mięso

    Tendencje w eksporcie mięsa były mocno zróżnicowane, w zależności od segmentu rynku. Na wyniki sprzedaży zagranicznej wołowiny i drobiu wpływała niższa podaż mięsa na rynku krajowym z jednej strony oraz silny wzrost cen, z drugiej strony. Odwrotną sytuację obserwowaliśmy na rynku wieprzowiny, gdzie ceny spadały w 2021 r., zaś rosła podaż.

    Czytaj więcej

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.