Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
„Czyste etykiety”, żywność probiotyczna, alternatywne źródła białka, naturalne barwniki i potrawy liofilizowane – to tylko niektóre z „megatrendów”na rynku żywności, które w ubiegłą sobotę, 8 czerwca, naukowcy z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności wraz z ekspertami z koncernu spożywczego MASPEX przybliżali mieszkańcom Olsztyna w samym centrum starego miasta. Globalne innowacje, które kształtują sposób w jaki produkujemy, kupujemy i konsumujemy produkty spożywcze spotkały się z zainteresowaniem kilkuset gości, wśród których znalazły się zarówno dzieci, dorośli, jak i seniorzy.
W ramach drugiej odsłony projektu #Annual Food Agenda całe rodziny wzięły udział w bezpłatnych warsztatach, pokazach i eksperymentach pod hasłem „To już jutro – trendy w żywności i konsumenci nowej generacji”. Ideą spotkania było przybliżenie społeczeństwu najnowszych osiągnięć naukowców i propozycji producentów spożywczych w obszarze produkcji, wyboru, przygotowania i recyklingu żywności.
Podczas wydarzenia mogliśmy dowiedzieć się m.in. jak wytwarzana jest żywność, której data ważności ma 30 lat oraz czy produkty dedykowane kosmonautom, himalaistom i żeglarzom mogą znaleźć się również w naszym codziennym menu. Przyjrzeliśmy się też rosnącej popularności żywności probiotycznej w postaci fermentowanych produktów, takich jak kimchi i kiszonki. Na specjalnym sprzęcie z laboratorium metabolomiki przetestowaliśmy naturalne barwniki występujące na przykład w fioletowych marchewkach, a stosowane w sokach i jogurtach. Poznaliśmy również różnorodne zamienniki cukru i komponowaliśmy diety, które biją rekordy popularności w Internecie. Czekały na nas też eksperymenty z oznaczaniem skrobi w produktach spożywczych i testy sprawności naszych zmysłów z ekspertami z laboratorium sensorycznego.
Trendy w sektorze spożywczym to jednak nie tylko same produkty. Coraz częściej mówi się o konsumencie „nowej generacji”, który podejmuje racjonalne wybory żywieniowe, dba o ograniczenie start żywności w swoim gospodarstwie domowym i stosuje praktyki, które niwelują negatywny wpływ konsumpcjonizmu na środowisko. Podczas warsztatów na olsztyńskiej starówce uczestnicy spróbowali też swoich sił w gotowaniu „zero waste”, poznali ideę „foodsharingu” i nauczyli się sposobów na odpowiedzialne zakupy.
Wydarzenie „To już jutro – trendy w żywności i konsumenci nowej generacji” było częścią projektu „#Annual Food Agenda” (www.annualfoodagenda.com) finansowanego przez wspólnotę EITFood. W ramach tego projektu przez cały rok w regionie Warmii i Mazur odbywają się akcje podnoszące świadomość społeczeństwa nt. zdrowego odżywiania, bezpieczeństwa żywności, innowacji związanych z jej produkcją oraz umiejętnego gospodarowania odpadami żywnościowymi. Projekt #Annual Food Agenda jest realizowany w 3 krajach UE – w Polsce, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. W naszym kraju prowadzą go naukowcy z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN oraz eksperci z koncernu spożywczego MASPEX.
Przeczytaj także
„Czyste etykiety”, żywność probiotyczna, alternatywne źródła białka, naturalne barwniki i biohacking, czyli świadome zarządzanie biochemią naszego organizmu poprzez dietę - to tylko niektóre z tzw. „megatrendów”, które kształtują międzynarodowy rynek spożywczy, a tym samym naszą codzienną dietę.
Co by było, gdyby zamiast zwierząt hodowlanych, ludzie zaczęli spożywać białko pochodzące z mięsa produkowanego metodą in vitro lub z owadów? Co by się stało, gdyby scalić wszystkie gospodarstwa w jedno i zautomatyzować ich pracę przy pomocy robotów lub połączyć najnowocześniejszą technologię hydroponiki z zaawansowanymi systemami hodowli ryb? Zgodnie z prognozami naukowców wprowadzenie takich rozwiązań w najbliższym czasie jest wysoce prawdopodobne.
Biodegradowalne opakowania, biohacking i żywność funkcjonalna dla osób starszych – to tylko niektóre z zapowiadanych przez ekspertów trendów żywnościowych na 2019 rok. Agencje badawcze i specjaliści ds. tendencji rynkowych podpierają swoje prognozy wieloletnim doświadczeniem w śledzeniu wiodących trendów w branży oraz badaniu preferencji konsumenckich.