Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Eco-Score: nowy sposób znakowania we Francji

Kategoria: Opakowania , Prawo Żywnościowe

Eco-score stanowi nowy trend w znakowaniu produktów spożywczych. Charakterystyczny system oznaczania przy pomocy „sygnalizacji świetlnej” znany z Nutri-Score tym razem nie odnosi się do wartości odżywczej produktu, lecz do jego wpływu na środowisko.  

Wraz ze wzrostem świadomości konsumentów, producenci żywności starają się dostarczyć jak najwięcej informacji na temat swoich produktów. Informacje te coraz częściej wykraczają poza sam skład produktu lub jego wartości odżywcze, ale odnoszą się także do innych aspektów produkcji takich jak np. warunki utrzymywania zwierząt czy wpływ na środowisko. Ta ostatnia kwestia stała się przedmiotem nowego sposobu znakowania produktów spożywczych we Francji. W przypadku eco-score, przy pomocy tzw. „sygnalizacji świetlnej”, czyli pozycjonowania produktu na skali kolorystycznej przechodzącej najczęściej od ciemnej zieleni aż do barwy ciemnoczerwonej, producenci oznaczają stopień wpływu produktu na środowisko. 

Eco-Score, czyli tzw. „ślad środowiskowy” opiera się na skali od 0 do 100 pkt., gdzie na ostateczny wynik wpływa kilka czynników. Produkty, które otrzymają najniższe noty (od 0 do 20 pkt.) klasyfikowane są jako litera „E”, czyli kolor czerwony; kolejny przedział to 20-40 pkt., któremu odpowiada litera „D” i kolor pomarańczowy i tak aż do wyniku z zakresu 80-100 oznaczającemu najwyższą notę „A”, powiązaną z kolorem ciemnozielonym. Podczas obliczania eco-score przyznawane są jednak nie tylko dodatnie punkty np. za posiadanie certyfikatu ekologicznego producenta, ale także ujemne. Przykładem tego jest odejmowanie punktów za wysoką emisję CO2, transport składników produktu z odległych regionów, wysokie zużycie wody czy wreszcie opakowanie niepochodzące z recyklingu lub do którego produkcji zużyto nieadekwatnie dużo surowców. 

We Francji Eco-Score został wprowadzony w sieci handlowej Colruyt, ale to nie jedyny podmiot zainteresowany wprowadzeniem takiego systemu znakowania. Eco-Score testują już kolejne francuskie sieci na wybranych produktach. 

Autor:Magdalena Wolska
Magdalena Wolska
Prawnik, ekonomista. Ekspert prawa żywnościowego i lider projektu FoodFakty LEX Scan. Doktorant w Zakładzie Prawa Rolnego i Żywnościowego w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą rolnictwa ekologicznego. Autorka artykułów naukowych z zakresu prawa żywnościowego.
Kontakt: magdalena.wolska@foodfakty.pl
tel. 660 146 148
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mwolskaeko/
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Prawo żywnościowe Znakowanie żywności

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.