Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Producenci żywności i napojów muszą nadążać za zmieniającymi się preferencjami konsumentów, pilnować kosztów przy stale obniżających się marżach i rosnących wymogach związanych z regulacjami prawnymi. Odpowiedzią na te wyzwania jest coraz dalej idąca transformacja cyfrowa. Dzięki działającemu w chmurze rozwiązaniu MindSphere firmy Siemens, otwartemu systemowi operacyjnemu Internetu Rzeczy (IoT) można skutecznie wprowadzać digitalizację w przemyśle spożywczym. Kompleksowe gromadzenie i analiza danych o zasobach przyczyniają się do zwiększenia produktywności i dostarczają danych pomocnych w nadzorze nad przebiegiem procesów.
Na półkach współczesnych supermarketów znaleźć można nawet ponad 50 tys. różnorodnych jednostek magazynowych (SKU), co daje konsumentom większy wybór żywności i napojów niż kiedykolwiek wcześniej. Producentom żywności coraz trudniej jest utrzymać przewagę konkurencyjną wynikającą z rozpoznawalności marki, a koszty marketingu znacząco wpływają na obniżanie się marży. Jednocześnie, dzięki sprzedaży bezpośredniej poprzez zakupy online, wzrastają szanse zupełnie nowych produktów wytwarzanych lokalnie. Nowe metody dotarcia do klienta otwierają drzwi do sukcesu rynkowego start-upowej konkurencji, która może wprowadzać innowacje szybciej niż ich działający od lat, więksi rywale.
Sytuacja ta wymaga szczególnych działań ze strony tradycyjnych producentów. Jednym ze sposobów poprawy pozycji rynkowej może być zapewnienie masowej personalizacji produktów. Kluczowe technologie pomocne w stworzeniu odpowiedzi na wzrost konkurencyjności w przemyśle spożywczym to IoT, chmura i analiza danych (Big Data).
Rozwój radiowego dostępu do Internetu w połączeniu z coraz tańszymi czujnikami IoT umożliwia nawet urządzeniom starszego typu w zakładach produkcyjnych dostarczanie cennych informacji przydatnych dla IoT i analiz. Dane te mogą być obecnie przesyłane w czasie rzeczywistym. Technologia chmurowa, która pomaga gromadzić i przetwarzać te informacje, zapewnia skalowalność adekwatną do potrzeb. W każdej chwili możliwe są zmiany w konfiguracji i przydzielenie większej puli zasobów obliczeniowych, sieciowych i pojemności pamięci masowych. Zaawansowana analityka pozwala podejmować decyzje na podstawie danych pochodzących z czujników i urządzeń IoT. Dzięki systemom Big Data dokonywana jest m.in. identyfikacja takich problemów w produkcji, jak przegrzewanie się silników, pomp lub zaworów grożących awarią całych linii, pogarszająca się jakość lub obniżenie wydajności. Zaawansowane analizy pomagają operatorom zakładów w lepszym zarządzaniu zmianą, szczególnie w scenariuszach ustawicznego dostosowywania produkcji do potrzeb rynku.
Na całym świecie, trend cyfryzacji wśród producentów żywności i napojów będzie rozwijać się coraz szybciej. Wpłyną na to procesy modernizacji starzejącej się infrastruktury sprzętowej zakładów i konieczność zachowania rentowności, konkurencyjności i elastyczności. MindSphere sprawia, że producentom żywności i napojów łatwiej będzie wykorzystywać dane do tworzenia cyfrowych bliźniaków i analizowania danych IoT zakładu. Rozwiązania te pomogą uzyskać znaczące korzyści wynikające z poprawy innowacyjności produktów, przejrzystości operacyjnej, produktywności i konkurencyjności.