Trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Obecnie został on przekazany Prezydentowi i Marszałkowi Senatu.
Proponowane zmiany
Ogólnym założeniem nowelizacji jest większenie efektywności nadzoru nad artykułami rolno-spożywczymi, a zwłaszcza nad ich jakością zarówno na etapie produkcji jak i w odniesieniu do produktów już dostępnych na rynku. Z uwagi na powyższe, zmiany w dużym stopniu odnoszą się do organów urzędowej kontroli, a w szczególności Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS). Zmiany mają objąć również kontrolę żywności sprzedawanej na odległość (np. w sklepach internetowych). Oprócz tego zmianie mają ulec także:
-przepisy regulujące kwestie związane ze stosowaniem oznaczenia „Produkt polski”
-efektywniejsze wyróżnienia na tle innych produktów, żywności wytworzonej z poszanowaniem dobrostanu zwierząt (z uwzględnieniem odpowiednich przepisów w tym zakresie, a zwłaszcza realizacji działania Dobrostan zwierząt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020), przede wszystkim poprzez oznaczenie ,,DobrostanPlus”
-przepisy karne określone w ustawie z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami dotyczące naruszeń przepisów odnoszących się do identyfikowalności towarów.
Zmiany w nadzorze sprawowanym przez IJHARS
Jak wskazują autorzy projektu w uzasadnieniu, do najistotniejszych zmian dotyczących nadzoru sprawowanego przez IJHARS zaliczono:
- „doprecyzowanie zasad kontroli sprzedaży żywności prowadzonej na odległość, w szczególności za pośrednictwem internetu (wprowadzenie instytucji anonimowego pobrania próbki);
- dostosowanie funkcjonowania IJHARS do obowiązujących wymagań w zakresie ochrony danych osobowych (uwzględnienie wystąpienia Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia 6 kwietnia 2020 r., znak: DOL.413.5.2020);
- uzupełnienie definicji artykułów rolno-spożywczych o pasze przeznaczone dla zwierząt domowych (w celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych co do możliwości stosowania w tym zakresie przepisów ustawy);
- objęcie kontroli w obrocie detalicznym okresowym imiennym upoważnieniem do przeprowadzania kontroli;
- umożliwienie kontroli działalności podmiotów prowadzących sprzedaż na odległość oraz zakładów żywienia zbiorowego przez zakup kontrolny produktu (z ujawnieniem tożsamości i okazaniem upoważnienia do kontroli po otrzymaniu zamówionej potrawy lub produktu);
- możliwość uzyskania pomocy Policji przy przeprowadzaniu kontroli przez organy IJHARS;
- umożliwienie organom IJHARS pobierania próbek do kontroli oznakowania;
- umożliwienie organom IJHARS wykonywania fotografii kontrolowanych artykułów rolno-spożywczych;
- umożliwienie sporządzania protokołu kontroli w więcej niż w jednym egzemplarzu;
- przyznanie IJHARS możliwości stosowania sankcji w związku z realizacją nowych zadań związanych z nadzorem nad wprowadzaniem do obrotu materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością.”.
Więcej na ten temat już niebawem w Strefie Managera!
Przebieg prac nad projektem można śledzić na stronie Sejmu, dostępnej pod adresem:
https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=2038
Autor:Magdalena Wolska
Prawnik, ekonomista. Ekspert prawa żywnościowego i lider projektu FoodFakty LEX Scan. Wykładowca w Wyższej Szkole Inżynierii i Zdrowia w Warszawie. Doktorant w Zakładzie Prawa Rolnego i Żywnościowego w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą urzędowej kontroli w rolnictwie ekologicznym. Autorka artykułów naukowych z zakresu prawa żywnościowego.
Kontakt: magdalena.wolska@foodfakty.pl
tel. 660 146 148
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mwolskaeko/