Ogólny kontekst
Dnia 2 stycznia 2023 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (numer z wykazu UD 433) trafił do konsultacji publicznych. Zmiana dotyczy przede wszystkim zasad dotyczących prezentacji lub reklamy suplementów diety, co ma przełożyć się na wspieranie ochrony zdrowia i życia konsumentów. Głównym celem opracowania projektu było podnoszenie świadomości konsumentów w zakresie różnic między suplementami diety, a lekami oraz zagwarantowanie rzetelnej reklamy oraz takiej prezentacji suplementów diety, która nie wprowadzałaby w błąd co do charakteru określonego produktu.
Obszerny komentarz dotyczący projektowanych zmian znajdziesz w Strefie Managera dostępny pod adresem:
https://foodfakty.pl/wznowienie-prac-nad-nowelizacja-ustawy-o-bezpieczenstwie-zywnosci-i-zywienia-abstrakt-artykulu
Proponowane rozwiązania
Projektowana zmiana ustawy wprowadzałaby szereg zmian w związku ze sprzedażą suplementów diety. W szczególności na uwagę zasługuje kilka z nich:
-obowiązek zamieszczania komunikatu podczas prezentacji lub reklamy suplementu diety, tj. „Suplement diety jest środkiem spożywczym, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety. Suplement diety nie ma właściwości leczniczych.”;
-wprowadzenie zakazu wykorzystywania w reklamach wizerunku autorytetów i ekspertów w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Dotyczy to także zastosowania przedmiotów budzących skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych, takich jak np. stetoskop, sprzęt do ćwiczeń, wagi, a także czynności o podobnym charakterze, wywołujących w odbiorcy konotacje związane z leczeniem jak np. wypisywanie recept lub dokonywanie sprzedaży w aptece;
-ograniczenia w prowadzeniu reklam w zakresie grupy docelowej. W efekcie reklama suplementów diety nie mogłaby być kierowana np. do osób poniżej 12 roku życia;
-odseparowanie produktów leczniczych i suplementów diety oferowanych w aptekach;
-ograniczenia sposobu oraz miejsc prowadzenia prezentacji lub reklamy suplementów diety;
-procedury powiadamiania GIS, o pierwszym prowadzeniu do obrotu określonych środków spożywczych;
-ograniczenie możliwości stosowania w oznakowaniu, prezentacji lub reklamie suplementów diety dobrowolnego znaku potwierdzającego jakość i bezpieczeństwo produktu na podstawie analizy jego składu;
-wprowadzenie ograniczeń w zakresie prezentacji i reklamy suplementów diety wprowadzanych pod podobną lub zbliżoną do produktów leczniczych nazwą lub szatą graficzną opakowania.
Przywołane przykładowe zmiany pochodzą z dokumentu „Ocena Skutków Regulacji” dostępnej pod poniższym adresem, gdzie również można śledzić przebieg procesu legislacyjnego:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12367901