Bezpieczeństwo żywności i żywienia - komentarz
Centrum Prawa Żywnościowego
Rynek suplementów diety w Polsce dynamicznie się rozwija. Coraz bardziej świadomi konsumenci chętnie sięgają po preparaty będące skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny. Przedsiębiorcy działający w branży oferują różnorodne produkty, kładąc duży nacisk na atrakcyjny dla konsumenta skład. Stąd na rynku pojawia się wiele suplementów diety zawierających składniki roślinne, jak przykładowo ekstrakty (wyciągi) z liści zielonej herbaty, korzenia żeń-szenia, kwiatów lipy lub nasion guarany, czy sproszkowany korzeń macy.
Z punktu widzenia konsumenta, który sięga po suplement diety, jak również przedsiębiorcy, w którego interesie jest podkreślenie walorów produktu, istotne są informacje o pozytywnym wpływie poszczególnych składników na zdrowie konsumenta. Sformułowanie opisu związku pomiędzy danym składnikiem, a jego dobroczynnym wpływem na zdrowie, ma znaczenie nie tylko marketingowe, ale przede wszystkim podlega ocenie z punktu widzenia zgodności z przepisami prawnymi.
Prawo żywnościowe reguluje kwestie możliwości stosowania w oznakowaniu, prezentacji lub reklamie suplementów diety oświadczeń zdrowotnych, które definiuje jako „każde oświadczenie, które stwierdza, sugeruje lub daje do zrozumienia, że istnieje związek pomiędzy kategorią żywności, daną żywnością lub jednym z jej składników, a zdrowiem[1]”.
Zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi w Rozporządzeniu (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności (Dz.U.UE.L.2006.404.9 z dnia 2006.12.30 ze zm.) [dalej jako: „rozporządzenie nr 1924/2006”], oświadczenia zdrowotne mogą być stosowane, o ile zostały pozytywnie ocenione przez EFSA (European Food Safety Authority tj. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności) i zatwierdzone przez Komisję Europejską odpowiednim rozporządzeniem, w tym m.in. w wykazie dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych uregulowanym w Załączniku do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiającego wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci (Dz.U.UE.L.2012.136.1 z dnia 2012.05.25 ze zm.). Zatwierdzone oświadczenia zostają także wpisane do unijnego rejestru oświadczeń zdrowotnych[2].
Status prawny oświadczeń zdrowotnych dla substancji roślinnych (tzw. botanicals) jest jednak szczególny. Jak dotąd nie zostały one zatwierdzone przez Komisję ani uwzględnione w ww. wykazach. Specyficzny stan prawny związany z tymi oświadczeniami może wywoływać u przedsiębiorców wątpliwości, czy dozwolone jest informowanie konsumenta o pozytywnych właściwościach składników botanicznych, gdzie szukać wykazu dozwolonych oświadczeń zdrowotnych dla botanicals oraz na jakich zasadach je stosować.
Z pomocą przedsiębiorcom przychodzi poniższa publikacja, która porządkuje skomplikowane zagadnienia związane z oświadczeniami zdrowotnymi dla składników roślinnych, w tym ziół oraz odpowiada na powyższe pytania.
Z pełnej wersji artykułu dowiesz się m.in.:
-czym są funkcyjne/generyczne oświadczenia zdrowotne
-jakie oświadczenia znajdują się na tzw. liście pending
-jakie warunki muszą spełnić oświadczenia zdrowotne dla tzw. botanicals.
Pełna wersja artykułu dostępna jest wyłącznie w Strefie Managera pod adresem:
W Strefie Managera dodatkowo znajdziesz:
>> Więcej o STREFIE MANAGERA <<
Zadzwoń +48 501 370 590 lub napisz strefamanagera@foodfakty.pl
[1] Art. 2 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności (Dz.U.UE.L.2006.404.9 z dnia 2006.12.30 ze zm.)
[2] https://ec.europa.eu/food/food-feed-portal/screen/health-claims/eu-register
Przeczytaj także
Organy urzędowej kontroli żywności oceniając środki spożywcze mogą m.in. uznać je za niespełniające wymagań w zakresie jakości handlowej lub zafałszowane
Podwójna jakość powszechnie kojarzona jest głównie z fenomenem tzw. "chemii z Niemiec". Tymczasem praktyka ta często jest stosowana również na rynku żywności. Na czym polega?
Organy urzędowej kontroli żywności mają kompetencje do nakładania kar pieniężnych na podmioty działające na rynku spożywczym. Obowiązujące przepisy prawne wskazują za jakie naruszenia możliwe jest nałożenie kar
Polecane produkty
Centrum Prawa Żywnościowego
Centrum Prawa Żywnościowego
Centrum Prawa Żywnościowego
Strefa Managera to unikalne narzędzia przyczyniające się do zwiększania wiedzy managerów i efektywności ich decyzji. Specjaliści FoodFakty samodzielnie i we wpółpracy z ekspertami Partnerów projektu sukcesywnie rozwijają ofertę strefy.
To comiesięczna analiza wszystkich przypadków produktów niebezpiecznych zgłoszonych do systemu RASFF, przegląd analiz ryzyka EFSA, zestawienie nowych limitów prawnych pozostałości w żywności EU-LEX, podsumowanie nowych przypadków zafałszowań, najciekawsze case study.
Miesięczne raporty FoodFakty LEX SCAN dostępne w formie inteligentnych plików Excel - zmiany krajowych i unijnych aktów prawnych.