Consumer Reporting Center odnotował rekordową liczbę 5222 zgłoszeń złożonych przez konsumentów w Belgii w 2024 r. Jest to wzrost o 7% w porównaniu z wartością otrzymaną w 2023 r., kiedy to wpłynęło 4865 notyfikacji, a ponad połowa tych zgłoszeń doprowadziła także do podjęcia konkretnych działań.
Z czym związane są główne obawy konsumentów?
Federalna Agencja ds. Bezpieczeństwa Łańcucha Żywnościowego (FASFC) odnotowała średnio 21 skarg dziennie w 2024 r., co pokazuje, że kwestia bezpieczeństwa żywności jest tematem zainteresowania konsumentów:
- około 30% zgłoszeń dotyczyło kwestii związanych z higieną, głównie wątpliwości co do ogólnej czystości lokalu, higieny personelu, czy też obecności śladów robactwa,
- drugą grupę (27%) stanowiły skargi odnoszące się do osób, które zachorowały i jako przyczynę podejrzewają spożycie określonego produktu spożywczego,
- 17% zgłoszeń odnosiło się do metod przechowywania, takich jak temperatura, termin przydatności do spożycia itp.,
Priorytetowe działanie i słuszność zgłoszeń
Inspektorzy FAVV uważają odnotowane skargi za ważny sygnał o potencjalnych problemach związanych z bezpieczeństwem żywności, dlatego też traktują je priorytetowo. Potwierdza to rozpatrzenie ponad 90% zgłoszeń w ciągu 30 dni. W przypadku 49% kontroli przeprowadzonych w następstwie złożonej skargi, uwypuklony przez konsumenta problem wydaje się być uzasadniony. Dodatkowo ponad 6% tych kontroli, wykazało także inne naruszenia, niż te które zostały wymienione w złożonej skardze. Choć najczęściej zgłoszenia odnosiły się do sektora B2C, to jak podkreślają inspektorzy nie oznacza to, że sektor ten wypada gorzej pod względem bezpieczeństwa żywności. Związane jest to z najczęstszym bezpośrednim kontaktem konsumentów właśnie z firmami spożywczymi z tego sektora.
Infolinia kontaktowa FAVV
Wzrost o 10% w porównaniu do 2023 r. odnotowano także w przypadku pytań od konsumentów trafiających na infolinię FASFC. W 2024 r. wpłynęły 4322 pytania, co przekłada się na średnio 17 zgłoszeń dziennie. Dotyczyły one m.in.:
- informacji na etykietach,
- kwestii ryzyka związanego ze spożyciem wycofanych produktów oraz
- kwestii higieny.
Pytania zadawane przez konsumentów stanowią cenne źródło wiedzy dla służb FAVV. Wpływają one na lepsze zrozumienie sytuacji panującej wśród konsumentów oraz reagowanie na za pomocą kampanii uświadamiających. W 2024 r. służby udzieliły odpowiedzi na 98% zadanych pytań w przeciągu 4 dni roboczych.
Źródło: https://favv-afsca.be/nl/publication/favv-ontving-nooit-eerder-zoveel-meldingen-van-consumenten-als-2024
Zespół FoodFakty na bieżąco prowadzi monitoring zafałszowań żywności, suplementów diety i opakowań w bazie Probase 360. Klienci bazy codziennie otrzymują alert o produktach zafałszowanych i mogą niezwłocznie podejmować działania prewencyjne oraz korzystać z modułu analitycznego bazy.
Dowiedz się więcej o Strefie Managera i narzędziach ProBase 360.