Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Wzrost świadomości konsumentów przełożył się na większą ilość skarg konsumenckich w Irlandii

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

W 2024 r. Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności w Irlandii (FSAI) rozpatrzył łącznie 8596 skarg i zapytań konsumentów, co stanowi wzrost w porównaniu do roku poprzedniego.

Urzędnicy FSAI w zeszłym roku rozpatrzyli 4996 skarg konsumenckich, z czego 32% z nich dotyczyło żywności niezdatnej do spożycia, a 29% dotyczyło podejrzenia zatrucia pokarmowego. Jest to wzrost o prawie 14% w porównaniu do roku 2023 kiedy to odnotowano 4395 skarg. Dane te odzwierciedlają trwającą na przestrzeni ostatniej dekady tendencję wzrostową. Jak przekazano, wszystkie skargi zostały rozpatrzone i zbadane przez inspektorów żywności na terenie całego kraju.

Żywność niezdatna do spożycia najczęściej zgłaszana przez konsumentów

Wśród najczęściej zgłaszanych skarg odnotowano te dotyczące żywności niezdatnej do spożycia. Zgłoszenia obejmowały również zanieczyszczenie ciałami obcymi. Powszechnie notyfikowanymi była obecność plastiku, różnych owadów, włosów, szkła oraz metali i kamieni. Wśród przykładowych wymieniono:

- kawałki gumy w batonie proteinowym,

- obecność martwego pająka w bochenku chleba razowego,

- odłamki szkła w piersi kurczaka,

- metalowy gwóźdź w posiłku na wynos

- czy też obecność dużej ilości larw w pakowanym musli.

Pozostałe skargi odnoszące się do żywności niezdatnej do spożycia obejmowały: niedostateczną obróbkę cieplną mięsa, serwowanie zimnych posiłków oraz dystrybucji żywności o ,,nieprzyjemnym” smaku lub zapachu.

Zatrucia pokarmowe i inne kategorie 

Drugą najczęściej zgłaszaną kategorią były podejrzenia zatrucia pokarmowego stanowiące prawie 30% wszystkich skarg. Jest to wzrost z 23% powiadomień odnotowanych w 2023 r. Kolejną grupą zgłoszeń, która budziła obawy konsumentów były niskie standardy higieniczne. Odnosiły się one do obecności gryzoni i owadów w firmach, niewystarczającej higieny osobistej personelu oraz słabych warunków higieniczno-sanitarnych. Notowano także niepoprawne warunki przechowywania żywności oraz brak zachowania odpowiedniej temperatury mrożenia.

Poza wymienionymi kategoriami zgłaszane skargi dotyczyły również: etykietowania, informowania o alergenach oraz braku rejestracji firm spożywczych.

Ważna rola konsumentów 

Jak podkreślił dyrektor naczelny FSAI, Greg Dempsey, składanie różnych skarg przez konsumentów zapewnia możliwość zapoznania się i zajęcia się wszelkimi problemami związanymi z żywnością. Osoby zgłaszające nieodpowiednią i niebezpieczną żywność stanowią niezbędny element wpierający pracę inspektorów żywności. Odnotowany roczny wzrost liczby zgłoszeń na infolinii FSAI odzwierciedla zwiększoną świadomość konsumentów odnośnie bezpieczeństwa żywności.

Infolinia FSAI Advice Line, wspierana jest przez kompleksową stronę internetową oraz portal edukacyjny.

Źródło: https://www.fsai.ie/news-and-alerts/latest-news/consumer-complaints-to-fsai-advice-line-increa-(1)

Zespół FoodFakty na bieżąco prowadzi monitoring zafałszowań żywności, suplementów diety i opakowań w bazie Probase 360. Klienci bazy codziennie otrzymują alert o produktach zafałszowanych i mogą niezwłocznie podejmować działania prewencyjne oraz korzystać z modułu analitycznego bazy.

Dowiedz się więcej o Strefie Managera i narzędziach ProBase 360.

Autor:Magdalena Hryńko
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Food Fraud Inspekcje Państwowe

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.