W 2024 r. Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności w Irlandii (FSAI) rozpatrzył łącznie 8596 skarg i zapytań konsumentów, co stanowi wzrost w porównaniu do roku poprzedniego.
Urzędnicy FSAI w zeszłym roku rozpatrzyli 4996 skarg konsumenckich, z czego 32% z nich dotyczyło żywności niezdatnej do spożycia, a 29% dotyczyło podejrzenia zatrucia pokarmowego. Jest to wzrost o prawie 14% w porównaniu do roku 2023 kiedy to odnotowano 4395 skarg. Dane te odzwierciedlają trwającą na przestrzeni ostatniej dekady tendencję wzrostową. Jak przekazano, wszystkie skargi zostały rozpatrzone i zbadane przez inspektorów żywności na terenie całego kraju.
Żywność niezdatna do spożycia najczęściej zgłaszana przez konsumentów
Wśród najczęściej zgłaszanych skarg odnotowano te dotyczące żywności niezdatnej do spożycia. Zgłoszenia obejmowały również zanieczyszczenie ciałami obcymi. Powszechnie notyfikowanymi była obecność plastiku, różnych owadów, włosów, szkła oraz metali i kamieni. Wśród przykładowych wymieniono:
- kawałki gumy w batonie proteinowym,
- obecność martwego pająka w bochenku chleba razowego,
- odłamki szkła w piersi kurczaka,
- metalowy gwóźdź w posiłku na wynos
- czy też obecność dużej ilości larw w pakowanym musli.
Pozostałe skargi odnoszące się do żywności niezdatnej do spożycia obejmowały: niedostateczną obróbkę cieplną mięsa, serwowanie zimnych posiłków oraz dystrybucji żywności o ,,nieprzyjemnym” smaku lub zapachu.
Zatrucia pokarmowe i inne kategorie
Drugą najczęściej zgłaszaną kategorią były podejrzenia zatrucia pokarmowego stanowiące prawie 30% wszystkich skarg. Jest to wzrost z 23% powiadomień odnotowanych w 2023 r. Kolejną grupą zgłoszeń, która budziła obawy konsumentów były niskie standardy higieniczne. Odnosiły się one do obecności gryzoni i owadów w firmach, niewystarczającej higieny osobistej personelu oraz słabych warunków higieniczno-sanitarnych. Notowano także niepoprawne warunki przechowywania żywności oraz brak zachowania odpowiedniej temperatury mrożenia.
Poza wymienionymi kategoriami zgłaszane skargi dotyczyły również: etykietowania, informowania o alergenach oraz braku rejestracji firm spożywczych.
Ważna rola konsumentów
Jak podkreślił dyrektor naczelny FSAI, Greg Dempsey, składanie różnych skarg przez konsumentów zapewnia możliwość zapoznania się i zajęcia się wszelkimi problemami związanymi z żywnością. Osoby zgłaszające nieodpowiednią i niebezpieczną żywność stanowią niezbędny element wpierający pracę inspektorów żywności. Odnotowany roczny wzrost liczby zgłoszeń na infolinii FSAI odzwierciedla zwiększoną świadomość konsumentów odnośnie bezpieczeństwa żywności.
Infolinia FSAI Advice Line, wspierana jest przez kompleksową stronę internetową oraz portal edukacyjny.
Źródło: https://www.fsai.ie/news-and-alerts/latest-news/consumer-complaints-to-fsai-advice-line-increa-(1)
Zespół FoodFakty na bieżąco prowadzi monitoring zafałszowań żywności, suplementów diety i opakowań w bazie Probase 360. Klienci bazy codziennie otrzymują alert o produktach zafałszowanych i mogą niezwłocznie podejmować działania prewencyjne oraz korzystać z modułu analitycznego bazy.
Dowiedz się więcej o Strefie Managera i narzędziach ProBase 360.