Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Kto odpowiada za kody kreskowe?
GS1 to międzynarodowa organizacja zajmująca się zarządzaniem systemem znakowania produktów kodami kreskowymi. Chcąc używać kodów kreskowych na produktach, trzeba się zarejestrować w oddziale GS1 wyznaczonym na dany kraj.
Jakie informacje skrywa początek kodu kreskowego?
Kod kreskowy na produkcie nie zawiera informacji o jego pochodzeniu. Prefiks, czyli dwie bądź trzy pierwsze cyfry umożliwiają identyfikację kraju lub regionu gospodarczego, do którego należy producent danego produktu.
590 = Polska?
Prefiks 590 oznacza Polskę. Nie jest to jednak równoznaczne z tym, że krajem produkcji danego produktu była Polska ani tego, że produkt został wytworzony w Polsce. Jest to jedynie informacja, że firma, pod której marką produkt ten jest sprzedawany, to firma zarejestrowana w polskim oddziale GS1.
Produkt oznaczony kodem kreskowym 590 może być produkowany za granicą lub kupowany w innym państwie, przepakowywany i sprzedawany w Polsce pod własną marką i nawet wtedy będzie na nim widniał kod oddziału polskiego.
Uwaga!
Zdarzają się przypadki, gdy produkt ma kod zaczynający się od cyfr innych niż 590, choć został wyprodukowany w Polsce. Dzieje się tak wtedy, gdy firma, pod której marką jest on sprzedawany, zarejestrowała się w zagranicznym oddziale GS1.
Reasumując, prefiks 590 nie jest specyficzny dla produktów polskich.
Wskazuje on tylko, że firma, która dystrybuuje dany produkt, zarejestrowała się w oddziale GS1 Polska.
Źródło: IJHARS
Przeczytaj także
Z początkiem 2024 roku w życie weszły przepisy implementujące w Polsce unijną dyrektywę SUP. To, czego i kogo dotyczą oraz sam sposób wprowadzania przepisów budzi wątpliwości i niejasności w wielu firmach.
Naukowcy apelują, by zakazać produkcji, stosowania i wprowadzania do obrotu związków perfluoroalkilowych (PFAS). Substancje te są obecnie szeroko wykorzystywane m.in. w materiałach mających kontakt z żywnością, jednak w większych ilościach mogą być niebezpieczne dla zdrowia.
Aby walczyć z zanieczyszczeniem tworzywami sztucznymi i sprostać zmieniającym się preferencjom konsumentów, producenci opakowań aktywnie wdrażają materiały przyjazne dla środowiska. Należy jednak mieć świadomość, że zrównoważony rozwój papieru i masy celulozowej jako zamiennika tworzyw sztucznych może nie być tak prosty, jak postrzegają to konsumenci.