Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Kto kształtuje dyskusje o zdrowym odżywianiu w social mediach?

Kategoria: Składniki Żywności

Analiza 1,2 miliona tweetów

W internetowych dyskusjach na temat zdrowego odżywiania zdecydowanie brakuje głosu wykwalifikowanych specjalistów i naukowców. Eksperci z Dublin City University oraz Safefood, irlandzkiej instytucji publicznej upowszechniającej wiedzę o żywności i żywieniu, przeprowadzili badanie mające na celu identyfikację najbardziej popularnych użytkowników, grup i tematów związanych z zagadnieniami dietetycznymi na Twitterze. Naukowcy przeanalizowali ponad 1,2 miliona tweetów z hashtagiem #healthydiet opublikowanych od stycznia 2018 do kwietnia 2019 r. Jak się okazało, najliczniejszą grupę tworzyli użytkownicy dyskutujący o specjalnych rodzajach diet, takich jak dieta niskowęglowodanowa, wysokobiałkowa, wegańska czy wegetariańska. Najbardziej wpływowe nie były jednak pojedyncze jednostki, ale większe podgrupy użytkowników. Co istotne, publiczne organizacje zajmujące się tematyką zdrowotną oraz wykwalifikowani fachowcy w tej dziedzinie stanowili dopiero piątą co do wielkości internetową społeczność.

Spam i boty

Najpopularniejsze na Twitterze tematy z hashtagiem #healthydiet obejmowały specjalne diety, żywienie, trening, choroby oraz zdrowy styl życia. Analiza 100 najbardziej aktywnych kont wykazała, że 81% z nich wykazywało duże podobieństwo do botów lub zostało zawieszonych przez serwis. W badaniu stwierdzono również, że treści o charakterze spamu oraz udostępniane przez zautomatyzowane konta znacząco różniły się tematycznie od informacji publikowanych przez pozostałych użytkowników. Przeważało w nich promowanie diet wysokobiałkowych, niskowęglowodanowych i ketogenicznych, których stosowanie nie zawsze znajduje naukowe uzasadnienie. „Stanowi to poważne wyzwanie dla profesjonalistów ochrony zdrowia, którzy chcą rozpowszechniać rzetelne informacje”, wskazuje Safefood.

Apel do wykwalifikowanych specjalistów

Irlandzka instytucja kładzie szczególny nacisk na zasięg kont o wątpliwej wiarygodności, które w wielu przypadkach uznać można za boty lub zautomatyzowane platformy marketingowe. Przyczyniają się one do tworzenia szumu informacyjnego, wskutek którego na popularności zyskują niesprawdzone praktyki żywieniowe i porady zdrowotne o niskiej jakości. „Udostępniane w social mediach wiadomości i wskazówki dotyczące zdrowia często opierają się na subiektywnych opiniach, są nieaktualne, niekompletne lub wprowadzają w błąd. Poszukując wiedzy na portalach społecznościowych, gdzie rzadko kiedy osobiście znamy konkretnych influencerów, w wyborze autorytetów mamy tendencję do kierowania się wskaźnikami takimi jak liczba followersów czy status danego konta”, ostrzega Safefood. W związku z wynikami badania irlandzcy eksperci apelują do specjalistów sektora medycznego o większe zaangażowanie w dyskurs prowadzony w social mediach.  Nabycie przez wykształconych fachowców praktycznych umiejętności w zakresie skutecznego wykorzystania serwisów społecznościowych z pewnością przyczyni się do szerzenia bardziej wiarygodnych i popartych dowodami naukowymi treści.

Źródła:

  1. https://www.safefood.net/getattachment/870cddf5-a896-4282-b213-fdc30d3f24fb/Healthy_Diet_Influencers.pdf?lang=en-IE
  2. https://www.nutritioninsight.com/news/twitter-healthy-diet-discussions-dominated-by-non-health-professionals-finds-safefood.html?fbclid=IwAR32IG1t11M3JW-FBPhLUtPaV2qm-6gkw8kPAG5yQG_F7gGArHQvzLwjawE
Autor:Wojciech Grodzicki
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Dieta i zdrowie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.