Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Nie dla promowania śmieciowego jedzenia wśród dzieci! – kraje nordyckie podejmują wspólne działania

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności , Biznes

Kraje nordyckie, chcąc zapobiec rozszerzającej się wśród dzieci epidemii otyłości, wspólnie opracowały protokół, który ma ułatwić monitorowanie działań marketingowych, wykorzystywanych do promowania niezdrowej żywności, kierowanych do dzieci i młodzieży.

W pracy nad projektem wzięli udział przedstawiciele Islandii, Finlandii, Szwecji, Danii i Norwegii, a także regionalne biuro Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dla Europy. Opracowany dokument odnosi się przede wszystkim do żywności o wysokiej zawartości tłuszczu, soli i cukru (tzw. grupa HFSS). Jak twierdzą autorzy, wspólnie opracowany protokół pozwoli na monitorowanie i analizę danych, pozyskiwanych z różnych krajów i, docelowo, wpłynie na zmniejszenie narażenia dzieci i młodzieży na reklamy promujące niezdrową żywność.

Marketing żywności

Zgodnie z definicją WHO marketing jest „dowolną formą komunikacji handlowej, której celem jest zwiększenie rozpoznawalności, atrakcyjności i/lub spożycia określonych produktów i usług, obejmuje on wszelkie działania reklamujące lub w inny sposób promujące dany produkt lub usługę”.

Jak twierdzą autorzy protokołu – dokument koncentruje się na komunikacji marketingowej, odnoszącej się do żywności i napojów z grupy HFSS, skierowanej bezpośrednio do dzieci i młodzieży, a także na komunikacji marketingowej, na którą najmłodsi konsumenci narażeni są na co dzień pośrednio.

Według Jo Jewel, oficera technicznego WHO: „to fantastyczne narzędzie pozwoli wypełnić luki w polityce żywnościowej, cieszę się, że regionalne biuro WHO Europa, może wnieść swój wkład w jej rozwój”.

Protokół opracowany przez kraje nordyckie

W dokumencie, stworzonym przy udziale przedstawicieli z krajów nordyckich
i regionalnego biura WHO, szczególnie podkreślona została rola marketingu internetowego, w tym przede wszystkim reklam umieszczanych na platformach społecznościowych. Dynamiczny rozwój tej formy marketingu, a także zainteresowanie serwisami społecznościowymi, widoczne wśród coraz młodszych dzieci, powinny, zdaniem ekspertów, zostać zauważone. Zgodnie z założeniami protokołu treści marketingowe, których przedmiotem są produkty żywnościowe i napoje z grupy HFSS, umieszczane na platformach społecznościowych, powinny być stale kontrolowane. Proces ten ułatwią wciąż udoskonalane metody monitorowania, które stają się coraz łatwiej dostępne.

Treści, umieszczane na platformach takich jak Facebook, Instagram czy Snapchat, teoretycznie docierać powinny jedynie do użytkowników powyżej 13 roku życia – takie jest ustanowione przez te platformy ograniczenie, dotyczące minimalnego wieku użytkownika. Niestety zebrane dane wskazują, iż w rzeczywistości z serwisów tych korzysta duża ilość młodszych dzieci.

Z prawnego punktu widzenia marketerzy nie ponoszą odpowiedzialności za to, że treści docierają do użytkowników, którzy mają mniej niż 13 lat. Eksperci, którzy pracowali przy protokole podkreślają jednak, iż dla utrzymania zdrowia publicznego, ważne jest wzięcie pod uwagę grupy najmłodszych użytkowników platform internetowych i weryfikowanie materiałów reklamowych pod ich kątem. Zgodnie z treścią dokumentu zaleca się, aby ich monitorowanie koncentrowało się na danych dotyczących faktycznego przedziału wiekowego użytkowników, do których trafiają, a nie na informacjach o określonych, narzuconych przez portale społecznościowe granicach wiekowych, które i tak nie są przestrzegane.

Wśród innych, poza portalami społecznościowymi, miejsc potencjalnego narażenia dzieci i młodzieży na treści marketingowe związane z żywnością i napojami z grupy HFSS w protokole wymienia się kina, sklepy, szkoły, a także przestrzeń wirtualną ze szczególnym uwzględnieniem gier reklamowych, stron internetowych z transmisjami telewizyjnymi oraz wideo-blogów. Wszystkie te miejsca i umieszczane w nich materiały reklamowe, zgodnie z przyjętym dokumentem, mają teraz podlegać stałemu monitorowaniu.

Projekt, w ramach którego stworzono protokół, został sfinansowany przez Nordycką Radę Ministrów.

 

Źródło:

Nordic Co-operation: Monitoring food marketing to children: A joint Nordic monitoring protocol for marketing of foods and beverages high in fat, salt and sugar (HFSS) towards children and young people

 

Autor:Aleksandra Zawadzka
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.