Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Marketing żywności – nie dla umieszczania wizerunków bohaterów kreskówek na opakowaniach niezdrowej żywności

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności , Biznes

Jak wiadomo kupujemy oczami. Producenci  żywności, wykorzystując to założenie, prześcigają się w tworzeniu produktów, które już samym swoim wyglądem zachęcą nas do ich wyboru. Taktyka ta oddziałuje szczególnie na młodszych konsumentów – dzieci, które ciężko odwieźć od zakupu produktów, na których opakowaniu umieszczona jest ich ulubiona postać z bajki. Niestety grafika, zachęcająca dzieci do wyboru danego artykułu, znajduje się najczęściej na opakowaniach słodyczy i słonych przekąsek - produktów o niskiej wartości odżywczej, które dostarczają organizmowi zbyt dużą ilość cukru, tłuszczu i soli.

CLCV – jedno z największych francuskich stowarzyszeń konsumenckich, chcąc przeciwdziałać wzrostowi nadwagi i otyłości u dzieci, przyłączyło się do europejskiej kampanii na rzecz wprowadzenia zakazu korzystania z wizerunków postaci z bajek czy kreskówek na opakowaniach oraz w reklamach żywności o wysokiej zawartości cukru, tłuszczu i soli.

W przypadku żywności o niskiej wartości odżywczej, umieszczanie na jej opakowaniach zachęcającej grafiki, która ma przyciągać uwagę dzieci, nie jest niczym nowym. Wizerunki ulubionych bohaterów znanych z bajek pojawiają się najczęściej na opakowaniach słodkich płatków śniadaniowych, ciastek i innych słodyczy. Bajkowi ulubieńcy działają jak prawdziwe magnesy, zachęcając dzieci do wyboru tych produktów.

Kampania na rzecz ochrony najmłodszych konsumentów

W celu ochrony najmłodszych konsumentów i propagowania wśród nich zdrowych nawyków żywieniowych organizacje europejskie, a wśród nich CLCV organizują wspólną kampanię. Zgodnie z jej założeniami producenci żywności mają zaprzestać stosowania technik marketingowych wykorzystujących wizerunki ulubionych dziecięcych bohaterów do reklamowania żywności o niskiej wartości odżywczej.

W piątek, 16 czerwca 2017 roku ministrowie zdrowia państw członkowskich Unii Europejskiej przyjęli wspólne zalecenia dotyczące zwalczania problemu nadwagi i otyłości u dzieci w Europie. BEUC (Europejska Organizacja Konsumentów) twierdzi, iż jest to najlepszy moment na rozpoczęcie kampanii, mającej na celu „wyczyszczenie” opakowań niezdrowych produktów z zachęcającej do ich zakupu grafiki. Wśród działań, które zostaną podjęte w ramach kampanii w najbliższym czasie wymienia się spotkania z producentami i dystrybutorami żywności.

Problem otyłości i nadwagi wśród najmłodszych

Z najnowszego opublikowanego raportu zdrowia publicznego, dotyczącego stanu zdrowia dzieci we Francji wynika, iż w ostatnich latach ilość dzieci, których dotyczy problem nadwagi i otyłości utrzymuje się na podobnym poziomie – 17,6% w 2006, 16,9% w 2015 roku. Biorąc pod uwagę samą otyłość, odsetek dzieci dotkniętych tą chorobą nieznacznie wzrósł – z 3,3% dzieci otyłych w 2006 do 3,9% w 2015 roku.

Opinia WHO

Zgodnie z opinią WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) istnieje niezaprzeczalny związek pomiędzy reklamowaniem żywności niezdrowej, o zbyt dużej zawartości cukru, tłuszczu i soli, a zjawiskiem otyłości wśród dzieci, które wciąż przybiera na sile. Dodatkowo, badania naukowe wykazały wyraźny wpływ stosowanych technik marketingowych na kształtowanie się preferencji żywieniowych wśród dzieci.

Sytuacja na rynku europejskim

Holandia jako pierwsze z państw europejskich zdecydowała o wprowadzeniu nadzoru w zakresie technik marketingowych stosowanych w segmencie żywnościowym.

Niektóre przedsiębiorstwa spożywcze już ogłosiły zamiar ograniczenia korzystania z licencjonowanych znaków na opakowaniach swoich produktów. Zgodnie z opinią BEUC (Europejskiej Organizacji  Konsumentów) celem przeciwdziałania problemowi nadwagi i otyłości u dzieci inicjatywa ta powinna zostać rozszerzona na całą Europę.

Źródło:

CLCV: Marketing alimentaire destiné aux enfants : halte aux mascottes!

 

Autor: FoodFakty

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.