Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Portal spożywczy FoodFakty informuje: Według wyników ankiety przeprowadzonej przez CivicScience świadomość konsumentów dotycząca dodatku cukru oraz całkowitej ilości cukru w produkcie wzrosła znacząco pomiędzy 2015, a 2016 rokiem. Wzrosła również ilość badań dotyczących wpływu cukru na zdrowie, które wskazują że zbyt wysoka konsumpcja fruktozy powszechnie występującej w cukrach dodawanych do żywności powoduje poważne problemy zdrowotne, między innymi nadciśnienie, otyłość oraz cukrzycę.
Zwiększona świadomość wpłynęła na zmiany prawne dotyczące spożycia cukrów. W Stanach Zjednoczonych w siedmiu miastach i jednym hrabstwie wprowadzono tzw. „soda tax”, czyli podatek od słodzonych napojów gazowanych, który ma zaradzić wzrastającemu problemowi otyłości (wciąż wzrastające koszty leczenia). Na takie rozwiązanie zdecydowały się między innymi władze Filadelfii, w której problem ten dotyczy aż 68% dorosłych i 41% dzieci oraz miasta Berkeley (pierwsze miasto w którym wprowadzono nowy podatek). Nowe, federalne zalecenie żywieniowe wskazuje dzienne spożycie cukrów dodanych na poziomie nie większym niż 10% GDA. W Europie wiele krajów wprowadziło już podatki od napojów słodzonych, a w kolejnych trwają debaty publiczne nad tym problemem.
Interwencja rządu oraz zwiększona świadomość konsumentów wpłynęły znacząco na przemysł spożywczy. Wiele firm takich jak Coca-Cola, PepsiCo, czy Dr. Pepper szuka alternatywnych substancji słodzących, aby zastąpić tradycyjny cukier z buraka cukrowego czy też syrop kukurydziany szczególnie bogaty we fruktozę. Najczęściej są to substancje takie jak stewia, erytrytol, miód, syrop z agawy, ekstrakt z owoców Siraitia grosvenorii (300x słodszy niż cukier), organiczny cukier trzcinowy, syropy ryżowe i z tapioki oraz cukier kokosowy. Co więcej, naukowcy z Nestle (o czym pisaliśmy już w poprzednim artykule), opracowali metodę zmiany struktury molekularnej cząsteczki cukru, pozwalającą na redukcję tego składnika w produkcie o 40%.
Źródła:
https://civicscience.com/preservative-free-labeling-is-so-last-year-consumers-want-less-sugar/
http://chefsbest.com/sugar-reduction-food-beverage-industry/
http://www.foodnavigator-usa.com/Trends/Sugar-reduction/Nestle-develops-natural-method-to-cut-sugar-in-chocolate-by-40
Przeczytaj także
Wyobraź sobie swoją ulubioną czekoladę, która smakuje tak samo dobrze ale ma znaczniej mniej cukru. Już wkrótce dzięki przełomowemu odkryciu naukowców z Nestlé nie będą to tylko marzenia!