Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Przyszłość polskiego rynku wieprzowiny

Kategoria: Biznes

Aktualne problemy

W ostatnich miesiącach producenci trzody chlewnej są niepokojeni przez rosnący deficyt w handlu mięsem wieprzowym, spadające ceny oraz ASF rozwijający się zarówno w Polsce, jak i Belgii. Przetwórcy z kolei borykają się z ograniczeniami eksportowymi, rosnącymi kosztami pracy i malejącą konsumpcją wewnętrzną.

USA wstrzymują import z Polski

Po problemach wywołanych przez nałożenie embarga przez Rosję, głównego odbiorcy wieprzowiny z Polski do 2014 r., po raz kolejny możliwości eksportu zostały ograniczone. 18 października Stany Zjednoczone wstrzymały import wieprzowiny z Polski, powołując się na zastrzeżenia dotyczące zachowania zasady regionalizacji, zgodnie z którą tylko zakłady z terenów wolnych od ASF mogą eksportować wieprzowinę do USA. Zakaz ma charakter tymczasowy – ma umożliwić APHIS (U.S. Department of Agriculture’s Animal & Plant Health Inspection Service) pełną ocenę sytuacji, w tym poziom faktycznego zagrożenia ASF. Prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) zaznacza, że możemy mieć do czynienia z zatrzymaniem eksportu na 60 dni.

Ważny odbiorca polskiej wieprzowiny

Stany Zjednoczone w ostatnich latach urosły do roli ważnego odbiorcy polskiej wieprzowiny, odpowiadając w 2017 r. za 60 tys. t z 485,5 tys. t wyeksportowanego mięsa wieprzowego z Polski (czyli 12%). W 2018 r. znaczenie tego kraju jako odbiorcy wzrosło jeszcze bardziej – według danych MRiRW w pierwszych ośmiu miesiącach 2018 r. USA zaimportowały z Polski 43 tys. t mięsa, co stanowiło 13,5% naszego eksportu wieprzowiny. W ujęciu wartościowym Ameryka jest dla polskich przedsiębiorców jeszcze istotniejsza – w analizowanym okresie wartość sprzedaży do USA wyniosła 108 mln euro, tj. 19% wartości całego eksportu mięsa wieprzowego. Jednocześnie eksport do USA w styczniu-sierpniu br. odpowiadał za około 3% mięsa wyprodukowanego w Polsce oraz 2,8% ilości mięsa wieprzowego będącego w obrocie. Produkcja wieprzowiny w kraju, według danych GUS, w pierwszych 8 miesiącach wzrosła o prawie 7% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Zwiększenie podaży w kraju?

Ograniczenie eksportu do USA, przy utrzymaniu obecnego trendu w produkcji, eksporcie i imporcie, oznaczałoby zwiększenie podaży mięsa wieprzowego w kraju. Trzeba jednak podkreślić, że Polska jest importerem netto wieprzowiny – w pierwszych ośmiu miesiącach 2018 r. deficyt sięgnął 179 tys. t. Tym samym jest prawdopodobne, że ograniczenie eksportu do Stanów Zjednoczonych przełoży się również na zmniejszenie naszego importu. Niemniej wymaga to dostosowania po stronie cen – tak w skupie, jak i w handlu. Rosnąć może także konsumpcja krajowa, jednak również przy niższych cenach detalicznych mięsa wieprzowego.

Autor:BGŻ BNP Paribas
BGŻ BNP Paribas
Łukasz Czech
Ekspert rynków rolnych
Rynek mięsa i jaj
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mięsny

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.