Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Żywność z upcyclingu

Kategoria: Biznes

Mówienie o marnowaniu żywności staje się bardziej istotne niż kiedykolwiek wcześniej. Rocznie w Unii Europejskiej marnowane jest nawet 173 kg żywności na mieszkańca. Na taki wynik składa się:

  • to co marnowane jest w gospodarstwach domowych,
  • odpady wytwarzane w górę w łańcuchu dostaw żywności,
  • działalność restauracji i innych podmiotów z branży gastronomicznej,
  • sprzedaż detaliczna i pozostała dystrybucja żywności.

Marnowanie żywności to nie tylko ekonomiczna strata, ale również naruszenie etyczne i ekologiczne bowiem produkcji każdego rodzaju żywności towarzyszy zużycie m.in. energii czy wody.  Mimo, że problem nadmiernego marnowania żywności w obrębie gospodarstw domowych jak i przemysłu dostrzegano już ponad 30 lat temu to intensyfikacja działań mająca na celu odwrócenie tego stanu rozpoczęła się stosunkowo niedawno. Jednym z kierunków takich działań jest „upcycling” a właściwie tworzenie żywności upcyklowanej. Dotychczas pojawiły się 4 definicje, w których starano się wyjaśnić ten nowy dla branży spożywczej termin.

Przetworzone składniki i produkty spożywcze z upcyklingu podnoszą wartość żywności, która w przeciwnym razie zostałaby zmarnowana, mając namacalne korzyści dla środowiska i społeczeństwa (Spratt i in. 2020) Żywność z upcyklingu postaje ze składników, które w przeciwnym razie nie trafiłyby do spożycia przez ludzi, są pozyskiwane i produkowane przy użyciu zweryfikowanych łańcuchów dostaw, i mają pozytywny wpływ na środowisko ((Task Force for Upcycled Food Definition, 2020)
Przyjazna środowisku żywność zawierająca bezpieczne składniki, które w przeciwnym razie nie trafiłyby do spożycia przez ludzi, takie jak uszkodzone owoce i warzywa, produkty uboczne i odpady z przygotowywania jedzenia (Moshtaghian i in. 2021) Żywność można uznać za upcyklowaną, jeżeli spełnia trzy cechy 1) produkt składający się z lub zawierający materiały, które w przeciwnym razie byłyby odpadem, ten materiał jest 2) przekształcany w produkt spożywczy przeznaczony do spożycia przez ludzi, i jest to robione za pomocą 3) procesu, który zwiększa wartość (J. Aschemann-Witzel i in 2023)

Można dyskutować na temat trafności zastosowanych określeń, jednak niewątpliwie ostatnia z nich w sposób najbardziej przystępny przybliża znaczenie terminu „żywność z upcyclingu”. Tym samym można określić jej 3 główne atrybuty:

  • jest to żywność,
  • o podwyższonej wartości względem surowców,
  • wytworzona poprzez zagospodarowanie materiału, który traktowany byłby jako produkt uboczny tudzież odpad.

Na pewno dodatkowym bodźcem do działania w tym zakresie jest Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju (Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development). Z punktu widzenia przedsiębiorstw, wdrażanie produktów z Upcyclingu lub odpowiedzialne zarzadzanie strumieniem produktów ubocznych aby nie stawały się odpadami przyczynia się do realizacji Celu Zrównoważonego Rozwoju ONZ  12.3 tzn. do 2030 roku zmniejszyć o połowę globalną ilość marnowanej żywności per capita w sprzedaży detalicznej i konsumpcji, zmniejszyć straty żywnościowe w procesie produkcji i dystrybucji, w tym straty powstałe podczas zbiorów. Upcycling może mieć wymiar przemysłowy (np. zagospodarowywanie odsortu w przemyśle owocowo-warzywnym, wytłoczyn po produkcji soków czy oleju) a także domowy (powrót do niektórych zwyczajów poprzednich pokoleń). Nasuwa się także pytanie czy za często nie marnujemy jedzenia z powodu naszych nadmiernie wygórowanych standardów estetycznych? 

 

Autorzy:

prof. dr hab. inż. Małgorzata Krzywonos, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, współzałożycielka  Fundacji Instytut Innowacji i Kreatywnego Zarządzania

dr Agnieszka Piekara, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, współzałożycielka  Fundacji Instytut Innowacji i Kreatywnego Zarządzania

 

Źródła:

  • Lu, Peng, Jean A. Parrella, Zhihong Xu, and Ashlynn Kogut. "A Scoping Review of the Literature Examining Consumer Acceptance of Upcycled Foods. "Food Quality and Preference 114, (2024): 105098.
  • J. Aschemann-Witzel, D. Asioli, M. Banovic, M.A. Perito, A.O. Peschel, V. Stancu; Defining upcycled food: The dual role of upcycling in reducing food loss and waste. Trends in Food Science & Technology, 132 (2023), pp. 132-137, 10.1016/j.tifs.2023.01.001
  • O. Spratt, R. Suri, J. Deutsch. Defining upcycled food products. Journal of Culinary Science & Technology, 19 (6) (2020), pp. 485-496
  • H. Moshtaghian, K. Bolton, K. Rousta; Challenges for upcycled foods: Definition, inclusion in the food waste management hierarchy and public acceptability Foods, 10 (11) (2021), p. 2874, 
Autor:Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mięsny Przemysł mleczarski Przemysł napojowy Przemysł piekarski Przemysł rybny

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.