Rejestracja do katalogu firm

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Badania wykazały, że żywność dla dzieci zawiera zbyt dużo cukru i jest nieodpowiednio reklamowana

Kategoria: Składniki Żywności

Zalecenie WHO

Wieloletnie zalecenie WHO stanowi, że dzieci powinny być karmione wyłącznie piersią przez pierwsze 6 miesięcy. W globalnej kampamii WHO z 2016 roku o zakończeniu niewłaściwej promocji żywności dla niemowląt i małych dzieci stwierdzono, że komercyjna  żywność uzupełniająca nie powinna być reklamowana dla niemowląt w wieku poniżej 6 miesięcy.

Właściwe odżywianie w okresie niemowlęcym i we wczesnym dzieciństwie pozostaje kluczem do zapewnienia optymalnego wzrostu i rozwoju dziecka oraz lepszych wyników zdrowotnych w późniejszym życiu, w tym zapobiegania nadwadze, otyłości i dieto-zależnym chorobom niezakaźnym.” – powiedziała dr Zsuzsanna Jakab, dyrektor regionalny WHO na Europę.

Wartość odżywcza produktów

WHO opracowała projekt Modelu Profilu Odżywczego (ang. Nutrient Profile Model) dla dzieci w wieku 6-36 miesięcy, aby pomóc w podejmowaniu decyzji o tym, które produkty spożywcze są nieodpowiednie do promocji w tej grupie wiekowej. Zostało to przedstawione państwom członkowskim i zainteresowanym stronom do rozważenia i dalszej dyskusji.

WHO Europa opracowała również metodologię do identyfikacji  komercyjnej żywności dla niemowląt, dostępnej w sprzedaży detalicznej oraz gromadzenia danych o wartości odżywczej na etykietach, a także innych informacji z opakowania, etykiety i promocji (w tym oświadczeń). Wspomnianą metodologię wykorzystano do zebrania danych na temat 7955 produktów spożywczych lub napojów sprzedawanych dla niemowląt i małych dzieci z 516 sklepów z 4 miast Europejskiego Regionu WHO (Wiedeń, Sofia, Budapeszt, Hajfa) od listopada 2017 do stycznia 2018 r.

Zastrzeżenia WHO Europa

We wszystkich 4 miastach znaczna część produktów (od 28% do 60%) sprzedawana była jako odpowiednia dla niemowląt w wieku poniżej 6 miesięcy. Chociaż jest to dozwolone na mocy prawa Unii Europejskiej, nie jest zgodne z Międzynarodowym kodeksem wprowadzania do obrotu substytutów mleka matki oraz z wytycznymi WHO. Organizacja wyraźnie stwierdziła, że komercyjna uzupełniająca żywność nie powinna być sprzedawana jako odpowiednia dla niemowląt poniżej 6 miesiąca życia.

Oczekuje się, że żywność dla niemowląt i małych dzieci będzie zgodna z różnymi ustalonymi zaleceniami żywieniowymi oraz z tymi dotyczącymi składu. Niemniej jednak istnieją obawy, że wiele produktów może nadal zawierać zbyt dużo cukrów” – powiedział dr João Breda, szef Europejskiego Biura WHO, ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób niezakaźnych.

W trzech miastach co najmniej połowa produktów dostarczała ponad 30% kalorii z cukrów ogółem. Około jedna trzecia produktów jako składnik zawierała cukier, skoncentrowany sok owocowy lub innych środek słodzący. Te dodane smaki i cukry mogą wpłynąć na rozwój preferencji smakowych dzieci, zwiększając ich upodobanie do słodszej żywności.

Chociaż żywność, taka jak owoce i warzywa, które naturalnie zawierają cukry, jest odpowiednia dla niemowląt i małych dzieci, to bardzo wysoki poziom wolnych cukrów w przecierowych produktach komercyjnych również jest powodem do niepokoju.

Projekt Modelu Profilu Odżywczego dla niemowląt i małych dzieci

Projekt Modelu Profilu Odżywczego dla niemowląt i małych dzieci został opracowany zgodnie z wytycznymi WHO i zawiera dane z kilku źródeł, w tym przegląd literatury. Odwołuje się do istniejących dyrektyw Komisji Europejskiej i norm Codex Alimentarius oraz odzwierciedla podejście zastosowane dla projektu WHO Europa dla dzieci w wieku powyżej 36 miesięcy. Projekt Modelu Profilu Odżywczego został zweryfikowany na podstawie informacji z 1328 produktów dostępnych na rynku w 3 krajach w latach 2016–2017 i testowany pilotażowo w 7 dodatkowych krajach w 2018 r. z kolejnymi 1314 produktami.

Źródło:

http://www.euro.who.int/en/media-centre/sections/press-releases/2019/whoeurope-studies-find-baby-foods-are-high-in-sugar-and-inappropriately-marketed-for-babies

Autor: Michał Snopkiewicz

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn