Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Coroczne badanie wykazało wzrost globalnego niepokoju dotyczącego bezpieczeństwa żywności i łańcuchów dostaw żywności. Badanie zostało przeprowadzone w 9 krajach na całym świecie.
W 13. edycji badania Tetra Pak Index odnotowano 10-procentowy wzrost obaw o bezpieczeństwo żywności i łańcuchów dostaw żywności, przy czym 40 procent respondentów umieściło te tematy wśród trzech najbardziej niepokojących problemów, w porównaniu do 30 procent w 2019 roku.
Ponad połowa pytanych konsumentów uważa, że za poprawę bezpieczeństwa żywności odpowiadają producenci, a za nimi rządy. Jednak mniej niż jedna czwarta podaje firmy jako godne zaufania, jeśli chodzi o dostarczanie informacji na ten temat. Bezpieczeństwo żywności jest również problemem nr 1, z którym firmy muszą się zmierzyć teraz i w przyszłości.
Prawie trzech na pięciu konsumentów stwierdziło, że chce wiedzieć wszystko o procesie wytwarzania zakupionych produktów.
Rola opakowania
Dwie trzecie respondentów stwierdziło, że bezpieczeństwo jest równoznaczne ze zdrowiem, a 60 procent martwi się, czy kupowana przez nich żywność jest higieniczna i bezpieczna. Jest to szczególnie prawdziwe w Chinach, gdzie 80 procent respondentów łączyło zdrowie z bezpieczeństwem.
Konsumenci mają mniejszą pewność co do aspektów bezpieczeństwa żywności, których nie mogą kontrolować. Istnieją obawy dotyczące sposobu przechowywania produktów w sklepach lub na targowiskach (43%), produkcji przemysłowej i pakowania (36%) oraz produkcji pierwotnej (34%).
Sześć najważniejszych cech opakowań ocenianych przez konsumentów jako najważniejsze dotyczyło bezpieczeństwa żywności, w tym zapewnienia, że produkt jest wolny od zanieczyszczeń. Dwie trzecie respondentów uważa, że produkt może być niebezpieczny do spożycia, tuż po przekroczeniu daty przydatności podanej na opakowaniu, a 70 procent gdy produkt zaczyna źle pachnąć.
Postawy dotyczące bezpieczeństwa żywności są różne na całym świecie, przy czym 6 na 10 osób we Francji martwi się, czy kupowana żywność jest higieniczna i bezpieczna. Trzy czwarte Chińczyków jest naprawdę zaniepokojonych produkcją żywności i napojów, podczas gdy czterech na dziesięciu Australijczyków rozważałoby spożycie produktu po upływie terminu przydatności do spożycia, jeśli pachnie dobrze. Ośmiu na 10 Nigeryjczyków chce, aby producenci skupiali się na poprawie bezpieczeństwa żywności.
COVID-19 i marnowanie żywności
Badanie przeprowadzone przez Ipsos objęło 8500 konsumentów z Australii, Brazylii, Chin, Francji, Indii, Nigerii, Pakistanu, Rosji i Stanów Zjednoczonych. Wyniki zbierano w czerwcu i lipcu 2020 r. W badaniu mediów społecznościowych przeanalizowano również 75 000 internetowych rozmów konsumenckich w USA i Indiach w ostatnich 24 miesiącach do czerwca 2020 r.
Badania w social media wykazały duże obawy konsumentów związane z ograniczeniem przenoszenia wirusa poprzez obróbkę żywności i pakowanie, szczególnie na początku pandemii.
Adolfo Orive, prezes i dyrektor generalny Tetra Pak, powiedział: „Pandemia COVID-19 zakłóciła status quo, przyspieszyła trendy i stworzyła nowy krajobraz potrzeb konsumentów i możliwości rozwoju. W szczególności branża musi zająć się rosnącym dylematem związanym z bezpieczeństwem żywności i środowiskiem, zbliżając się do podwójnego celu, jakim jest zaspokojenie ludzkiego zapotrzebowania na żywność przy jednoczesnej ochronie ekosystemu naszej planety ”.
COVID-19 wyparł środowisko jako główny problem konsumentów, i kwestie gospodarcze na trzecim miejscu. Prawie siedem na 10 osób zgadza się, że bezpieczeństwo żywności jest głównym problemem dla społeczeństwa - tyle samo, ile uważa, że COVID-19 jest „prawdziwym zagrożeniem”.
Marnotrawstwo żywności jest postrzegane jako problem przez ponad trzy czwarte respondentów.