Jakość handlowa dań azjatyckich w 2022 r.
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych sprawdziła jakość handlową dań kuchni azjatyckiej w 63 lokalach gastronomicznych.
Cechy organoleptyczne
Oceną organoleptyczną objęto 19 partii. Z uwagi na brak kiełków deklarowanych w karcie menu oraz obecność kawałków brokułu, który nie był deklarowany jako składnik dania zakwestionowano 1 partię (5,3%).
Badania laboratoryjne
Parametry fizykochemiczne sprawdzono w 46 partiach, z czego 9 zakwestionowano (19,6%). Wykryto obecność DNA niedeklarowanych surowców (głównie mięsa wieprzowego w daniach z zadeklarowaną wołowiną lub drobiem).
Oznakowanie
Oznakowanie zweryfikowano w przypadku 111 partii, z czego w 86 stwierdzono nieprawidłowości (77,5%). Dotyczyły one m.in.:
- Podmiany asortymentowej, np. wołowinę w daniu „wołowina 5 smaków” zastąpiono mięsem wieprzowym, a wołowinę w daniu „makaron z mięsem wołowym” zastąpiono mięsem wieprzowym i drobiowym.
- Stosowania nieprawidłowej nazwy dania, tj. podanie niepełnej nazwy bez opisu umożliwiającego poznanie rzeczywistego charakteru dania (np. „kurczak chrupiący”), brak informacji o wszystkich komponentach dania (np. surówce, ryżu) czy brak opisu wskazującego na pozbawienie kaczki kości.
- Braku wykazu składników (w tym alergenów) lub podanie go w nieprawidłowy sposób (np. brak wyróżnienia alergenów, brak informacji o procentowej zawartości składników wymienionych w nazwie, brak wyszczególnienia wszystkich użytych składników, pominięcie komponentów składnika złożonego, niezachowanie malejącej kolejności użytych składników).
- Podanie informacji, że danie jest bezglutenowe, podczas gdy w składzie użytych do jego produkcji sosów obecna była mąka pszenna.
- Braku informacji o zastosowanych procesach obróbki (np. smażeniu, panierowaniu) lub podanie nieprawdziwej deklaracji w tym zakresie (w nazwie podano „kurczak pieczony”, podczas gdy był to filet z kurczaka panierowany i smażony w głębokim tłuszczu).
- W przypadku oferowania środków spożywczych do sprzedaży za pośrednictwem strony internetowej, nieudostępnianie konsumentom obowiązkowych informacji na temat żywności przed ostatecznym dokonaniem zakupu oraz w materiałach towarzyszących (w tym wykazu składników wraz z alergenami).
Źródło: IJHARS
Przeczytaj także
-
10.08.2022
Jakość handlowa napojów bezalkoholowych w 2022 r.
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych sprawdziła jakość handlową napojów bezalkoholowych (gazowanych i niegazowanych). Kontrolą objęto łącznie 108 podmiotów, w tym 70 sklepów i 38 producentów.
-
22.07.2022
Jakość handlowa napojów spirytusowych w 2022 r.
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych sprawdziła jakość handlową wódek, wódek smakowych (w tym oznakowanych jako „Polska Wódka/Polish Vodka”) i innych napojów spirytusowych. Kontrolą objęto łącznie 61 podmiotów, w tym 39 sklepów i 22 producentów.
-
14.07.2022
Jakość handlowa koncentratów spożywczych oraz znakowanie octów w 2022 r.
IJHARS sprawdziła jakość handlową koncentratów deserów (kisieli, budyni, galaretek, koncentratów ciast w proszku i kremów) i koncentratów obiadowych (drugich dań, zup i sosów) oraz znakowanie octów. Kontrolą objęto łącznie 131 podmiotów, w tym 94 sklepy i 37 producentów.