Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Dwa lata Polskiego Paktu Plastikowego. Jak polski biznes działa na rzecz zrównoważonego wykorzystania tworzyw sztucznych?
Od lat pięćdziesiątych wytworzyliśmy na świecie aż 9,2 miliarda ton plastiku. Niestety, nie wykorzystujemy go w sposób zrównoważony – większość tego materiału po krótkim czasie użytkowania kierowana jest na składowiska odpadów, spalana lub zanieczyszcza oceany. Aby temu przeciwdziałać, Fundacja Ellen MacArtur powołała międzynarodową sieć Paktów Plastikowych, w ramach której w 2020 roku zainaugurowano Polski Pakt Plastikowy.
Wspólna wizja na rzecz zamykania obiegu tworzyw sztucznych w Polsce
Polski Pakt Plastikowy stawia sobie ambitne cele – jak opisano w Raporcie Otwarcia Paktu[1]:
„Ambicją Polskiego Paktu Plastikowego jest wielosektorowa zmiana obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach w Polsce w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Cele Paktu skupione są na trzech najważniejszych kierunkach działania: ograniczaniu użycia tworzyw sztucznych, innowacji i zamykania obiegu. Polski Pakt Plastikowy posiada 6 celów strategicznych, opracowanych zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami i założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym, do realizacji których członkowie Paktu zobowiązani są do końca 2025 roku.”
Prace nad realizacją celów Pakt rozpoczął od identyfikacji opakowań nadmiernych i problematycznych, czyli takich, do których eliminacji powinniśmy dążyć w pierwszej kolejności, aby zamknięcie obiegu było możliwe[2]. Następnie opracowano Mapę Drogową Paktu[3] – strategiczny dokument, który pokazuje, jakie zadania muszą zostać wykonane, aby do 2025 roku osiągnąć cele Paktu. Mapa zawiera kompleksową analizę wyzwań na rynku opakowań w Polsce oraz prezentuje szanse dla wszystkich przedstawicieli łańcucha wartości. Ponadto, działając na rzecz poprawy poziomu recyklingu tworzyw sztucznych w Polsce, Pakt wydał również Klasyfikacje opakowań nadających się do recyklingu w praktyce i na dużą skalę[4].
Zobowiązanie i realizacja, czyli transparentne działania i dobre praktyki firm
Ambitne cele i wyznaczenie strategii to tylko początek działań Paktu – najważniejszą kwestią są bowiem realne zmiany zachodzące na rynku opakowań. Właśnie dlatego członkowie Paktu corocznie raportują dane dotyczące realizacji celów oraz dzielą się dobrymi praktykami wdrażanymi w firmach.
Premiera najnowszego Raportu Rocznego (za rok 2021) podsumowującego postępy firm członkowskich, takich jak m.in. Żabka, Biedronka, Unilever czy Nestlé[5], nastąpi podczas II Konferencji Urodzinowej Paktu, która odbędzie się 5 października o godz. 10:00 w formule on-line. W Raporcie przedstawione zostaną również dobre praktyki firm członkowskich m.in. z zakresu ekoprojektowania, eliminacji opakowań nadmiernych czy kampanii edukacyjnych dla konsumentów. Zapoznając się z dobrymi praktykami Członków Paktu każdy zainteresowany będzie mógł się dowiedzieć, jak działać zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami i zastosować podobne rozwiązania w swojej firmie.
Ekoprojektowanie – lepiej zapobiegać niż leczyć
Oprócz Raportu Rocznego Pakt zaprezentuje wytyczne do ekoprojektowania oparte na rozwiązaniach zagranicznych i zaadaptowane na rynek polski. Będzie to przełomowy dokument, z którego korzystać będą mogli wszyscy uczestnicy łańcucha wartości opakowań – od producentów, firm wprowadzających opakowania do obrotu, aż po podmioty gospodarujące odpadami. Dokument wskaże również strategiczny kierunek rozwoju rynku recyklingu opakowań z tworzyw sztucznych, odpowiadając na największe wyzwania systemowe.
Wdrożenie wytycznych w Polsce wesprze realizację wszystkich celów strategicznych Paktu – pozwoli na eliminację opakowań problematycznych, zmniejszenie zużycia tworzyw sztucznych, poprawę przydatności do recyklingu opakowań, ułatwienie poprawnego sortowania odpadów i w rezultacie zwiększenie poziomów recyklingu opakowań.
Premiera wytycznych do ekoprojektowania oraz Raportu Rocznego za 2021 r. odbędzie się podczas II Konferencji Urodzinowej Paktu. Uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne. Zapisy i agenda: https://paktplastikowy.pl/ii-konferencja-urodzinowa-paktu-agenda-oraz-zapisy/
Wydarzenie skupione będzie wokół przyszłości opakowań z tworzyw sztucznych. Podczas konferencji przedstawimy m.in.:
- podsumowanie 2-letniej działalności Paktu - co już udało nam się osiągnąć?
- prezentację wyników raportowania za rok 2021 - jak idzie nam realizacja celów strategicznych?
- premierę wytycznych do ekoprojektowania Polskiego Paktu Plastikowego,
a także zainaugurujemy nowe partnerstwa na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym!
Sprawdź pełen program >> tutaj <<
Konferencja odbywa się w ramach Circular Week: https://circularweek.org/online/projektowanie-przyszlosci-opakowan-z-tworzyw-sztucznych/
Na konferencję obowiązują zapisy: https://paktplastikowy.pl/ii-konferencja-urodzinowa-paktu-agenda-oraz-zapisy/
Do zobaczenia 5 października o godz. 10:00!
Więcej informacji:
www.paktplastikowy.pl/rezultaty | https://www.linkedin.com/company/72716908/
[1] https://paktplastikowy.pl/wp-content/uploads/2022/04/PPP_Raport_Otwarcia.pdf
[2] https://paktplastikowy.pl/wp-content/uploads/2021/09/PPP-Raport-Opakowania-Nadmierne-i-Problematyczne.pdf
[3] https://paktplastikowy.pl/wp-content/uploads/2022/05/Polski-Pakt-Plastikowy_Mapa-drogowa-do-realizacji-celow.pdf
[4] https://paktplastikowy.pl/wp-content/uploads/2022/08/PPP_Kryteria-klasyfikacji-opakowan-nadajacych-sie-do-recyklingu_-final-1.pdf
[5] Pełna lista Członków dostępna pod adresem: https://paktplastikowy.pl/czlonkowie/