Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Sezon 2019/20 korzystny dla unijnego rynku jabłek

Kategoria: Biznes

W UE bieżący sezon 2019/20 na rynku jabłek, pomimo wyzwań związanych z obecnym kryzysem, można uznać za dość udany.

Poprawa cen w Europie

W sezonie 2019/20 powierzchnia uprawy jabłek w UE-27 nadal obniżała się (-3% r/r), głównie z powodu spadku we Francji. Według WAPA zbiory w UE były stosunkowo niskie - 10,6 mln t, tj. 20% mniejsze r/r i 11% poniżej średniej z 5 lat. Dlatego też zaobserwowano bardzo znaczną poprawę cen. Średnie ceny w UE w trakcie trwającej kampanii istotnie przekraczają przeciętne poziomy w pięcioletnim okresie odniesienia. Jednak w odniesieniu do poszczególnych państw członkowskich sytuacja była różna. Ceny w Polsce uległy najbardziej pozytywnej zmianie w porównaniu z poprzednimi (bardzo niskimi). Ceny w Niemczech i we Włoszech były powyżej średniej z 5 lat. Za to ceny we Francji są powyżej średniej referencyjnej, ale niższe niż w poprzedniej kampanii, ponieważ Francja zwiększyła produkcję jabłek w tym sezonie.

Większy popyt spowodowany przez COVID-19

Dalszy znaczny wzrost cen od marca br. był spowodowany przede wszystkim dużym wzrostem popytu ze względu na poszukiwanie przez konsumentów produktów o długim okresie przydatności do spożycia i o istotnych korzyściach odżywczych, co było połączone z niskim poziomem zapasów (1,1 mln t jabłek na początku maja 2020 r. w UE w porównaniu do 1,6 mln t w tym samym okresie roku poprzedniego, o 28% mniej r/r). Obserwowany wysoki popyt na jabłka powinien utrzymać się do końca kampanii i gwarantować wyższe niż przeciętnie ceny.

Niskie temperatury prawdopodobnie przyczyną strat

Pierwsze oceny następnego sezonu wskazują na średni poziom zbiorów jabłek w UE. Co prawda do tej pory warunki pogodowe w UE były względnie łagodne, ale w niektórych regionach (np. na Węgrzech, Polsce, Włoszech i Austrii) odnotowano późne zimowe mrozy i silne przymrozki wiosenne, które wpłyną na straty w zbiorach. Ponadto odnotowano poważną suszę na Węgrzech, co może oznaczać najniższe zbiory od wielu lat.

Konsumenci wspierają lokalne produkty

Na stronę popytową na rynku jabłek silnie oddziałuje rosnąca preferencja konsumentów europejskich dla produktów lokalnych, ekologicznych i „zdrowych”. Jeśli chodzi o przepływy handlowe, oczekuje się, że wywóz poza UE zmniejszy się ze względu na zwiększony popyt w UE, niższą produkcję i trudności w dotarciu na niektóre rynki eksportowe z powodu pandemii Covid-19.

Producenci a nowe realia pracy

Wyzwaniem mogącym mieć największy negatywny wpływ na sektor owoców i warzyw, w tym jabłek, są spodziewane braki pracowników sezonowych, będące pośrednią konsekwencją obecnych ograniczeń i środków podjętych przez państwa członkowskie w celu zwalczania wirusa. Również utrzymanie łańcucha dostaw w obecnych reżimach sanitarnych jest wyzwaniem powodującym spowolnienie produkcji, pakowania i handlu oraz generującym dodatkowe koszty dla sektora.

 

Źródło: www.agronomist.pl

Wybierz temat: Owoce i warzywa

Autor: BNP Paribas

BNP Paribas

Karolina Załuska
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek owoców i warzyw

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.