Tarcza Antyinflacyjna 2.0 – zmiany w kasach rejestrujących i Wiążące Informacje Stawkowe
- Tarcza Antyinflacyjna 2.0 zakłada m.in. obniżkę VAT na żywność, nawozy i paliwa.
- Oznacza to, że stawki w kasach rejestrujących muszą zostać dostosowane do zmian od 1 lutego 2022 r. na sześć miesięcy, tj. do 31 lipca 2022 r.
Podatnicy sprzedający detalicznie towary, dla których Tarcza 2.0 wprowadza obniżki stawek VAT (żywność, nawozy i paliwa) i prowadzący ewidencję sprzedaży tych towarów przy zastosowaniu kas rejestrujących, będą zobowiązani do zmiany przyporządkowania zmienianych stawek na te towary w kasach.
Zmiana stawki jest szczególnie istotna przy sprzedaży żywności, gdzie wprowadzono zerową stawkę VAT dla podstawowych produktów żywnościowych, objętych obecnie stawką 5%, tj.
- mięso i ryby oraz przetwory z nich;
- produkty mleczarskie;
- warzywa i owoce i przetwory z nich;
- zboża, produkty przemysłu młynarskiego, przetwory ze zbóż i wyroby piekarnicze;
- niektóre napoje (np. zawierające co najmniej 20% soku owocowego lub warzywnego, napoje mleczne i tzw. mleka roślinne).
Wiążące informacje stawkowe (WIS)
Zmiany w przepisach dotyczących VAT oznaczają wygaśnięcie 1 lutego 2022 r. WIS wydanych dla towarów, dla których Tarcza 2.0 obniża stawki VAT.
Zmiany w zakresie VAT objęte Tarczą 2.0 nie wpływają jednak na klasyfikację towarów będących przedmiotem WIS według Nomenklatury scalonej (CN) – ta nie ulega zmianie.
Klasyfikacja według CN dla towarów objętych WIS, które wygasną 1 lutego 2022 r., pozostanie aktualna, pod warunkiem że opis, skład, charakter, zastosowanie tych towarów się nie zmienią.
Jeśli podatnik wystąpi o wydanie nowej decyzji WIS dla towarów, dla których decyzja wygasła w związku ze zmianami stawek VAT w Tarczy 2.0, Krajowa Informacja Skarbowa dołoży wszelkich starań, aby wnioski były załatwiane nie później niż w ciągu miesiąca od ich wpływu.
Więcej informacji o Tarczy 2.0.
Źródło: MF
Przeczytaj także
-
27.01.2022
Nowy pomysł na rynku edukacyjnym związanym z żywnością!
Przemysł spożywczy należy do najbardziej dynamicznie rozwijających się branż gospodarki światowej. Szacuje się, że każdego roku na rynek wprowadzane jest ponad 30 000 nowych produktów spożywczych. Wprowadzanie nowego produktu spożywczego na rynek jest procesem niezwykle skomplikowanym i wymagającym zaangażowania specjalistów z wielu obszarów. Jak pokazują badania, tylko ok. 5-10% nowych produktów znajdzie swoje stałe miejsce na rynku.
-
24.01.2022
Cenowa pandemia nie odpuszcza przetwórcom
Jako społeczeństwo w dużej mierze zdążyliśmy przyzwyczaić się do codziennych wyzwań związanych z życiem w okresie pandemii koronawirusa. Do funkcjonowania w warunkach obostrzeń sanitarnych, restrykcji gospodarczych i stale zmieniającego się wraz z nimi otoczenia prawnego musiały dostosować się także przedsiębiorstwa. Jako przetwórcy, wciąż mamy jednak problem z zaakceptowaniem nowej rzeczywistości na rynku tworzyw sztucznych. Niestety, wygląda na to, że cenowa pandemia zagości z nami na dłużej.
-
24.01.2022
UOKIK dla konsumentów - analiza cen po obniżkach VAT
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny apeluje do sprzedawców o obniżki cen produktów spożywczych po ustawowych zmianach podatku VAT od pierwszego lutego. Na specjalnym spotkaniu z branżą zapowiedział działania UOKiK i Inspekcji Handlowej, w tym stały monitoring cen wybranych artykułów żywnościowych i piętnowanie negatywnych praktyk sprzedawców. Pierwsze wyniki monitoringu poziomu cen produktów spożywczych poznamy już za kilka dni.