Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Wspieranie przemysłu spożywczego za pomocą sztucznej inteligencji - raport MIT

Kategoria: Procesy i Technologie

Opublikowano raport „Powering the Food Industry with AI”, przygotowany przez MIT Technology Review Insights we współpracy z Revvity Signals, który stanowi obszerną analizę możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w sektorze spożywczym.

Celem raportu jest wskazanie, w jaki sposób AI może wspierać innowacje, produkcję oraz sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na pożywną i przystępną cenowo żywność, przy jednoczesnym minimalizowaniu wpływu na środowisko.

AI jako narzędzie transformacyjne dla przemysłu spożywczego

Autorzy podkreślają, że sztuczna inteligencja może przyczynić się do znacznej poprawy efektywności operacyjnej, optymalizacji łańcucha dostaw oraz przyspieszenia badań i rozwoju nowych produktów. Już teraz technologie AI są wykorzystywane w rolnictwie do monitorowania stanu upraw, precyzyjnego dawkowania środków ochrony roślin oraz poprawy wydajności zbiorów. W laboratoriach AI wspiera eksperymenty genetyczne, mające na celu zwiększenie odporności roślin i wartości odżywczej surowców.

Pomimo ogromnego potencjału, sektor spożywczy nadal boryka się z wieloma wyzwaniami w adaptacji AI. Jednym z największych problemów jest fragmentacja danych i brak jednolitych standardów. Firmy w różnych częściach łańcucha wartości mają zdywersyfikowane potrzeby i umiejętności, co utrudnia szeroką implementację rozwiązań technologicznych. Dodatkowo ograniczone dzielenie się danymi oraz niedobór wykwalifikowanych specjalistów utrudnia wdrożenie AI na szerszą skalę.

Raport podkreśla, że konieczne jest rozwijanie strategii zarządzania danymi oraz budowa solidnej infrastruktury technologicznej, która będzie uwzględniała ochronę prywatności, bezpieczeństwo i standaryzację.

Ogromne możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w branży spożywczej

Raport „Powering the Food Industry with AI” wskazuje na ogromne możliwości, jakie daje zastosowanie sztucznej inteligencji w branży spożywczej. Przyspieszenie badań nad nowymi produktami, poprawa efektywności operacyjnej i minimalizacja wpływu na środowisko to tylko niektóre z korzyści. Jednakże, aby w pełni wykorzystać potencjał AI, konieczne jest pokonanie barier technologicznych, organizacyjnych i regulacyjnych. Przyszłość przemysłu spożywczego, według raportu, zależy od zdolności do szybkiego adaptowania innowacyjnych rozwiązań i budowy bardziej zintegrowanego systemu współpracy.

Jednym z kluczowych wniosków raportu jest znaczenie współpracy pomiędzy różnej wielkości firmami, instytucjami akademickimi i startupami. Duże korporacje oferują rozległe zbiory danych i doświadczenie branżowe, podczas gdy mniejsze podmioty wnoszą innowacyjność i elastyczność w podejściu do technologii. Partnerstwa te pozwalają na maksymalizację potencjału AI i zwiększenie tempa transformacji sektora.

>>Zapoznaj się z pełną treścią raportu<<

Źródło: https://www.technologyreview.com/2025/03/19/1112920/powering-the-food-industry-with-ai/?ref=dailydev

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Badania żywności Bezpieczeństwo żywności Dieta i zdrowie Procesy i Technologie

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.