Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Wyrok WSA w Warszawie w przedmiocie kary pieniężnej za uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli

Kategoria: Prawo Żywnościowe

W ostatnim czasie opublikowano uzasadnienie do wyroku WSA w Warszawie w którym sąd ten argumentował zasadność, wysokość i kryteria nakładania kary pieniężnej w przedmiocie utrudniania prowadzenia kontroli urzędowych (Wyrok WSA w Warszawie z 14 czerwca 2017 r., sygn. akt VI SA/Wa 573/17). Skarga do WSA dotyczyła wymierzenia przez organ (GIJHARS) kary pieniężnej  w wysokości 34.000 zł za uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy. Zgodnie z aktualną tezą orzeczenia: "Nawet długotrwale zły stan zdrowia przedsiębiorcy nie uzasadnia odstąpienia od nakazanych prawem czynności kontrolnych."

Oddalając skargę, wojewódzki sąd administracyjny wskazał następujące motywy:

  • „Podstawą prawną nałożonej na skarżącą kary pieniężnej w wysokości 34 000 zł był przepis art. 40a ust. 1 pkt 1 Ustawy o jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1604), w myśl którego: " Kto (...) uniemożliwia organowi Inspekcji lub organowi Inspekcji Handlowej przeprowadzanie kontroli, o których mowa w ustawie, lub kontroli przeprowadzanych na podstawie przepisów odrębnych, podlega karze pieniężnej w wysokości do dwudziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej "przeciętnym wynagrodzeniem";
  • "(...) Z wyżej cytowanych przepisów u.s.g. wynika, iż bez względu na przyczynę nieobecności przedsiębiorcy w siedzibie kontrolowanego przedsiębiorstwa winien on zapewnić reprezentację, t.j. wskazać osobę, która będzie uczestniczyła przy kontroli, zastępując jego samego. Wynika to z doniosłości czynności, jakie są związane z kontrolą przedsiębiorcy. W przypadku rozpatrywanej sprawy, przedmiotem kontroli miały być przede wszystkim faktury sprzedaży podłoży do upraw wprowadzonych do obrotu jakoby bez pozwolenia. Jak podkreślił organ, kontrola wprowadzania do obrotu nawozów miała przede wszystkim na celu zapewnienie zdrowia i życia ludzkiego poprzez zapobieganie wprowadzaniu do obrotu nawozów, które nie zostały odpowiednio przebadane oraz dopuszczone do obrotu przez odpowiednie organy.(...)".
  • „(…) właściwa w opisanej sytuacji jest ocena organu odwoławczego, iż kara pieniężna w wysokości 34.000,00 zł, jest karą adekwatną do stwierdzonych nieprawidłowości, naruszonych reguł prawa, popełnionego czynu oraz do oceny przesłanek z art. 40a ust. 5 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno- spożywczych."

Centrum Prawa Żywnościowego: www.food-law.pl

Autor: Centrum Prawa Żywnościowego

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.