Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

„Climate and Nutri-score labels” – niemieckie zalecenia dotyczące etykiet

Kategoria: Opakowania , Prawo Żywnościowe

Zdrowe żywienie i ochrona środowiska naturalnego – to aktualnie główne trendy konsumenckie kształtujące zarówno skład żywności dostępnej na rynku unijnym i światowym, ale także sposób jej prezentacji i reklamy.

Obecna sytuacja na świecie okazuje się dodatkowo sprzyjać zainteresowaniu żywnością funkcjonalną, jak również ekologiczną, która bywa postrzegana przez konsumentów jako lepsza i w większym stopniu – w porównaniu do „zwykłej” - wspierająca nasze zdrowie, w tym także odporność.

Wiele podmiotów zaangażowanych w rozwój branży spożywczej, w tym stowarzyszenia producentów, konsumentów oraz środowiska naukowców i specjalistów ds. zdrowia podejmuje działania na rzecz poprawy składu środków spożywczych i zmiany nawyków żywieniowych na lepsze.

Także legislatorzy mają swój udział w dążeniu do tego celu, choć nie zawsze stosują ku temu skuteczne metody.

Ustawa o tzw. „podatku cukrowym” została podpisana przez prezydenta w dniu 28 sierpnia 2020 r., pomimo licznych kontrowersji i sprzeciwu branży spożywczej. Celem ma być zmniejszenie niebezpiecznie wysokiego dziś spożycia napojów słodzonych cukrem i zawierających kofeinę/taurynę.

Także w mediach coraz częściej obserwujemy kampanie społeczne na rzecz poprawy nawyków żywieniowych i zdrowego stylu życia.

A jakie działania podejmują nasi zachodni sąsiedzi?

WBAE – naukowa grupa doradcza przy Ministerstwie ds. Żywności i Rolnictwa w Niemczech opracowała raport, w którym wzywa do niezbędnych zmian mających na celu promowanie bardziej zrównoważonej konsumpcji żywności.

Jakie są to rekomendacje? M.in.:

  • Climate labels, czyli informowanie na etykietach o stopniu emisji gazów cieplarnianych przy wytworzeniu produktu
  • Obowiązkowy system Nutri-score na etykietach (stosowany w Niemczech dobrowolnie od zeszłego roku)
  • Wdrożenie koncepcji „less and better” w odniesieniu do spożycia produktów mięsnych
  • Podatek od wszystkich napojów słodzonych cukrem
  • Wspieranie produktów rolnictwa ekologicznego
  • Restrykcje dotyczące reklamy niezdrowej żywności kierowanej do dzieci.

Konsekwencje rekomendacji

Jak wskazują eksperci – zalecenia WBAE są często wdrażane w życie, więc i w tym przypadku możemy oczekiwać konkretnych zmian na rynku niemieckim.

Część z tych tematów jest dyskutowana także na forum unijnym, chociażby wprowadzenie jako obowiązkowych oznaczeń wskazujących na wartość żywieniową produktów (Nutri-score) oraz ich oddziaływanie na środowisko (ślad węglowy).

Z całą pewnością działania podejmowane w poszczególnych krajach UE nie pozostają bez wpływu na inne państwa członkowskie oraz inicjatywy legislacyjne w prawie UE.

 

Autor:IGI Food Consulting
IGI Food Consulting
Joanna Olszak, Doradca ds. Prawa Żywnościowego, IGIFC
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Opakowania Prawo żywnościowe Znakowanie żywności

Artykuł opublikowany dzięki:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.