Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

„Climate and Nutri-score labels” – niemieckie zalecenia dotyczące etykiet

Kategoria: Opakowania, Prawo Żywnościowe

Zdrowe żywienie i ochrona środowiska naturalnego – to aktualnie główne trendy konsumenckie kształtujące zarówno skład żywności dostępnej na rynku unijnym i światowym, ale także sposób jej prezentacji i reklamy.

Obecna sytuacja na świecie okazuje się dodatkowo sprzyjać zainteresowaniu żywnością funkcjonalną, jak również ekologiczną, która bywa postrzegana przez konsumentów jako lepsza i w większym stopniu – w porównaniu do „zwykłej” - wspierająca nasze zdrowie, w tym także odporność.

Wiele podmiotów zaangażowanych w rozwój branży spożywczej, w tym stowarzyszenia producentów, konsumentów oraz środowiska naukowców i specjalistów ds. zdrowia podejmuje działania na rzecz poprawy składu środków spożywczych i zmiany nawyków żywieniowych na lepsze.

Także legislatorzy mają swój udział w dążeniu do tego celu, choć nie zawsze stosują ku temu skuteczne metody.

Ustawa o tzw. „podatku cukrowym” została podpisana przez prezydenta w dniu 28 sierpnia 2020 r., pomimo licznych kontrowersji i sprzeciwu branży spożywczej. Celem ma być zmniejszenie niebezpiecznie wysokiego dziś spożycia napojów słodzonych cukrem i zawierających kofeinę/taurynę.

Także w mediach coraz częściej obserwujemy kampanie społeczne na rzecz poprawy nawyków żywieniowych i zdrowego stylu życia.

A jakie działania podejmują nasi zachodni sąsiedzi?

WBAE – naukowa grupa doradcza przy Ministerstwie ds. Żywności i Rolnictwa w Niemczech opracowała raport, w którym wzywa do niezbędnych zmian mających na celu promowanie bardziej zrównoważonej konsumpcji żywności.

Jakie są to rekomendacje? M.in.:

  • Climate labels, czyli informowanie na etykietach o stopniu emisji gazów cieplarnianych przy wytworzeniu produktu
  • Obowiązkowy system Nutri-score na etykietach (stosowany w Niemczech dobrowolnie od zeszłego roku)
  • Wdrożenie koncepcji „less and better” w odniesieniu do spożycia produktów mięsnych
  • Podatek od wszystkich napojów słodzonych cukrem
  • Wspieranie produktów rolnictwa ekologicznego
  • Restrykcje dotyczące reklamy niezdrowej żywności kierowanej do dzieci.

Konsekwencje rekomendacji

Jak wskazują eksperci – zalecenia WBAE są często wdrażane w życie, więc i w tym przypadku możemy oczekiwać konkretnych zmian na rynku niemieckim.

Część z tych tematów jest dyskutowana także na forum unijnym, chociażby wprowadzenie jako obowiązkowych oznaczeń wskazujących na wartość żywieniową produktów (Nutri-score) oraz ich oddziaływanie na środowisko (ślad węglowy).

Z całą pewnością działania podejmowane w poszczególnych krajach UE nie pozostają bez wpływu na inne państwa członkowskie oraz inicjatywy legislacyjne w prawie UE.

 

Wybierz obszar: Opakowania Prawo żywnościowe

Autor: IGI Food Consulting

IGI Food Consulting

Joanna Olszak, Doradca ds. Prawa Żywnościowego, IGIFC

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki:

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn