Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Dlaczego zdrowe jedzenie powinno również „brzmieć” smacznie?

Kategoria: Składniki Żywności

Naukowcy z sześciu amerykańskich uniwersytetów i szkół wyższych stwierdzili, że konsumenci spożywali warzywa o 29% częściej, gdy na etykietach znajdowali informacje o produkcie oparte na jego smaku, niż kiedy na etykietach pojawiały się informacje o właściwościach zdrowotnych. Etykiety skoncentrowane na smaku sprawiły, że konsumenci jedzą warzywa o 14% częściej niż w przypadku tradycyjnych etykiet. Badanie przeprowadzono na podstawie 137 842 decyzji dotyczących kolacji w ciągu 185 dni i przy użyciu 24 rodzajów warzyw w pięciu uniwersyteckich stołówkach. Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie Psychological Science.

Badacze stwierdzili, że chociaż etykiety zdrowej żywności reklamują swoje korzyści zdrowotne, większość ludzi decyduje o smaku przy wyborze jedzenia. Więcej osób wybiera smaczniej brzmiące przepisy kulinarne z warzyw, wyróżniające się etykiety z pozytywnymi lub fantazyjnymi słowami lub listami składników.

Badania pokazują, że podkreślanie smacznych i przyjemnych atrybutów zwiększa spożycie warzyw w warunkach rzeczywistych, w których warzywa konkurują z mniej zdrowymi opcjami.

Producenci żywności

Wyniki badania mogą wpłynąć na producentów żywności, aby podkreślali również smak i „pozytywne doświadczenia” na etykietach produktów, a nie tylko informacje o wartościach odżywczych, w celu zachęcania do zdrowszych nawyków żywieniowych. Takie podejście drastycznie różni się od powszechnej praktyki koncentrowania się na atrybutach zdrowia i ignorowaniu smaku, jak twierdzi Alia Crum, starszy autor badań i asystent profesora psychologii na Uniwersytecie Stanforda.

Informacje o wartości odżywczej, a smak

Powszechną praktyką jest dostarczanie informacji o wartości odżywczej, aby zachęcić konsumentów do zdrowszego odżywiania, dlatego opakowania produktów zwykle zawierają informacje o kaloriach, witaminy i minerały oraz inne zdrowe składniki.

W badaniu z 2017 r. Crum oraz inni profesorowie i doktoranci dołączyli do Stanford Residential & Dining Enterprises w celu opracowania nowej metody znakowania nowych posiłków. Przyjęli przymiotniki z menu restauracji dla mniej zdrowej żywności i zaczęli stosować je do warzyw. Nowe nazwy skupiły się na smaku i miały tworzyć oczekiwanie pozytywnych wrażeń.

Wcześniejsze badanie Stanforda wykazało, że bardziej barwne opisy powodują, że spożywane jest więcej warzyw niż wtedy, gdy są opatrzone zdrowymi lub neutralnymi nazwami - pomimo braku różnic w sposobie przygotowania warzyw.

Smak ważniejszy niż cena

Według badań przeprowadzonych wcześniej w tym roku w Monell Chemical Senses Centre, konsumenci oceniają smak nad ceną. Ponieważ smak jest najważniejszy dla większości konsumentów, niektórzy producenci żywności śledzą aspekty smakowe swoich produktów w łańcuchu dostaw, aby upewnić się, że ten ważny czynnik pozostaje na pierwszym miejscu.

Im więcej tym lepiej

Pomimo tych wyników konsumenci chcą również jak najwięcej informacji na etykietach żywności i napojów, nawet jeśli nie zawsze je czytają lub nie rozumieją, co to znaczy. Przejrzystość jest silnym czynnikiem motywującym i może wpływać na kupujących.

Raport Label Insight i Food Marketing Institute z 2018 roku pokazał, że 75% kupujących zmieni markę, na taką która zapewnia bardziej szczegółowe informacje o produktach.

Jaka strategia?

Najlepsza strategia może polegać na marketingu zdrowej żywności w sposób, który podkreśla walory smakowe produktu. W przeciwnym razie ludzie mogą utknąć w przekonaniu, że „zdrowy” oznacza „mniej smaczny”.

Reklamowanie lepszego smaku lub innych mniej namacalnych, trudnych do udowodnienia zasobów na etykietach żywności to trudna sprawa, więc marki muszą upewnić się, że przestrzegają przepisów dotyczących etykietowania żywności, próbując zwiększyć atrakcyjność dla konsumentów.

Źródło:

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797619872191?journalCode=pssa&

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031938419301246?via%3Dihub

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2630753

https://news.stanford.edu/2019/10/02/leading-flavor-encourages-healthy-eating/?sf110096773=1

Autor:Jakub Ostaszewski
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.