Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Naukowcy z sześciu amerykańskich uniwersytetów i szkół wyższych stwierdzili, że konsumenci spożywali warzywa o 29% częściej, gdy na etykietach znajdowali informacje o produkcie oparte na jego smaku, niż kiedy na etykietach pojawiały się informacje o właściwościach zdrowotnych. Etykiety skoncentrowane na smaku sprawiły, że konsumenci jedzą warzywa o 14% częściej niż w przypadku tradycyjnych etykiet. Badanie przeprowadzono na podstawie 137 842 decyzji dotyczących kolacji w ciągu 185 dni i przy użyciu 24 rodzajów warzyw w pięciu uniwersyteckich stołówkach. Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie Psychological Science.
Badacze stwierdzili, że chociaż etykiety zdrowej żywności reklamują swoje korzyści zdrowotne, większość ludzi decyduje o smaku przy wyborze jedzenia. Więcej osób wybiera smaczniej brzmiące przepisy kulinarne z warzyw, wyróżniające się etykiety z pozytywnymi lub fantazyjnymi słowami lub listami składników.
Badania pokazują, że podkreślanie smacznych i przyjemnych atrybutów zwiększa spożycie warzyw w warunkach rzeczywistych, w których warzywa konkurują z mniej zdrowymi opcjami.
Producenci żywności
Wyniki badania mogą wpłynąć na producentów żywności, aby podkreślali również smak i „pozytywne doświadczenia” na etykietach produktów, a nie tylko informacje o wartościach odżywczych, w celu zachęcania do zdrowszych nawyków żywieniowych. Takie podejście drastycznie różni się od powszechnej praktyki koncentrowania się na atrybutach zdrowia i ignorowaniu smaku, jak twierdzi Alia Crum, starszy autor badań i asystent profesora psychologii na Uniwersytecie Stanforda.
Informacje o wartości odżywczej, a smak
Powszechną praktyką jest dostarczanie informacji o wartości odżywczej, aby zachęcić konsumentów do zdrowszego odżywiania, dlatego opakowania produktów zwykle zawierają informacje o kaloriach, witaminy i minerały oraz inne zdrowe składniki.
W badaniu z 2017 r. Crum oraz inni profesorowie i doktoranci dołączyli do Stanford Residential & Dining Enterprises w celu opracowania nowej metody znakowania nowych posiłków. Przyjęli przymiotniki z menu restauracji dla mniej zdrowej żywności i zaczęli stosować je do warzyw. Nowe nazwy skupiły się na smaku i miały tworzyć oczekiwanie pozytywnych wrażeń.
Wcześniejsze badanie Stanforda wykazało, że bardziej barwne opisy powodują, że spożywane jest więcej warzyw niż wtedy, gdy są opatrzone zdrowymi lub neutralnymi nazwami - pomimo braku różnic w sposobie przygotowania warzyw.
Smak ważniejszy niż cena
Według badań przeprowadzonych wcześniej w tym roku w Monell Chemical Senses Centre, konsumenci oceniają smak nad ceną. Ponieważ smak jest najważniejszy dla większości konsumentów, niektórzy producenci żywności śledzą aspekty smakowe swoich produktów w łańcuchu dostaw, aby upewnić się, że ten ważny czynnik pozostaje na pierwszym miejscu.
Im więcej tym lepiej
Pomimo tych wyników konsumenci chcą również jak najwięcej informacji na etykietach żywności i napojów, nawet jeśli nie zawsze je czytają lub nie rozumieją, co to znaczy. Przejrzystość jest silnym czynnikiem motywującym i może wpływać na kupujących.
Raport Label Insight i Food Marketing Institute z 2018 roku pokazał, że 75% kupujących zmieni markę, na taką która zapewnia bardziej szczegółowe informacje o produktach.
Jaka strategia?
Najlepsza strategia może polegać na marketingu zdrowej żywności w sposób, który podkreśla walory smakowe produktu. W przeciwnym razie ludzie mogą utknąć w przekonaniu, że „zdrowy” oznacza „mniej smaczny”.
Reklamowanie lepszego smaku lub innych mniej namacalnych, trudnych do udowodnienia zasobów na etykietach żywności to trudna sprawa, więc marki muszą upewnić się, że przestrzegają przepisów dotyczących etykietowania żywności, próbując zwiększyć atrakcyjność dla konsumentów.
Źródło:
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797619872191?journalCode=pssa&
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031938419301246?via%3Dihub
https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2630753
https://news.stanford.edu/2019/10/02/leading-flavor-encourages-healthy-eating/?sf110096773=1
Przeczytaj także
Nowe badanie opublikowane w Scientific Reports szczegółowo wyjaśnia, dlaczego niektóre osoby mają większą zdolność postrzegania tekstury i konsystencji żywności niż inne.
Wkładanie do sklepowego koszyka wszystkiego, na co przyjdzie nam ochota, bywa kuszące. Aby więc temu zapobiegać, czasem ratujemy się listą zakupów, która pozwoli bezpiecznie...
Tylko 33 proc. Polaków interesuje się tematem bezpieczeństwa żywności – tak wynika z najnowszego raportu EFSA.