Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Jakość produktu jest jednym z najczęściej analizowanych czynników konkurencyjności. Zazwyczaj konkurencyjność traktuje się wprost jako pochodną jakości oferowanych produktów. Jak w takim razie zaprojektować i wdrożyć efektywny proces zarządzania jakością w przemyśle spożywczym?
Zachęcamy do zapoznania się z rozwiązaniami z których korzysta europejski lider produkcji świeżych sałatek typu convenience - Grupa Eisberg.
Chrupiące i zdrowe: w każdej zbilansowanej diecie sałaty i warzywa zajmują miejsce szczególne. Żeby te delikatne produkty mogły w pełnej świeżości trafić na stół, producent musi wykazać się doświadczeniem i właściwym zarządzaniem jakością. Szwajcarska grupa eisberg, posługując się Systemem CSB, ściśle kontroluje swoje produkty – od upraw aż do zapakowanego artykułu.
Pracownicy grupy eisberg pierwsze kontrole przeprowadzają bezpośrednio na polach upraw u 100 europejskich producentów rolnych. Wyposażeni w laptopy, wykorzystują webową aplikację CSB w celu rejestracji cech jakościowych i ilościowych surowca. Przez internet łączą się z systemem centralnym, gdzie znajdują wszystkie ważne informacje o listach dostawców, zleceniach, produktach, numerach dokumentów dostaw i danych bazowych. Według zapisanych w Systemie procedur kontrolerzy sprawdzają masę, długość głąba, temperaturę oraz inne dokładnie zdefiniowane parametry. Z chwilą archiwizacji danych kontroli w systemie, są one natychmiast dostępne w zakładach produkcyjnych. Znamy wartości naszego surowca zanim trafi on do naszych przetwórni w Szwajcarii, Polsce, na Węgry i do Rumunii. W ten sposób możemy nie tylko wydajniej planować naszą produkcję, lecz także lepiej ocenić naszych dostawców – wyjaśnia Peter Ettrich, szef działu IT.
W każdym zakładzie produkcyjnym surowiec jest ponownie kontrolowany. Przy każdym punkcie przyjęcia są zainstalowane stacje IT z ekranami dotykowymi, które umożliwiają rejestrację danych online wraz z przejęciem ich do centralnego systemu ERP. Dla każdego zlecenia wyświetlają się typowe zdjęcia produktów, dzięki czemu pracownicy mają ułatwione zadanie ich oceny. W ramach analiz porównawczych między rejestracją na polu upraw a rejestracją podczas przyjęcia surowca do zakładu można stwierdzić, czy towar w drodze do firmy eisberg nie uległ zmianie jakościowej. Każdy surowiec przechodzi przez 15 kontroli zanim zostanie dopuszczony do produkcji. Po pozytywnej kontroli, oprogramowanie generuje etykietę na palety wraz ze wszystkimi istotnymi danymi oraz numerem identyfikacyjnym, który znajduje się przy artykułach podczas całego procesu produkcyjnego. W razie zidentyfikowania odchyleń od przyjętej normy, System CSB automatycznie generuje propozycje reklamacji i na nowo wprowadza surowiec na listę zamówień zaopatrzeniowych.) Konsekwentna orientacja na jakość sprawia, że eisberg jest wiodącym europejskim dostawcą potraw na bazie sałat. Klienci tacy jak McDonald, Aldi, Tesco i wielu innych mają asortyment eisberg w swojej stałej ofercie od wielu lat. O ich jakości świadczą również certyfikaty ISO 9001/14001, British Retail Consortium (BRC) i Supplier’s Quality Mana-gement Systems (SQMS/ McDonalds), a także restrykcyjne przestrzeganie zasad HACCP.
Dokładne pod względem wsadów dokumentowanie kroków produkcyjnych
W dziale produkcji w użyciu są najnowocześniejsze urządzenia i maszyny. Produkuje się tutaj ponad 2000 różnych artykułów, rocznie zakład opuszcza 20 mln kg gotowych sałat i sałatek na bazie sałaty. Do tego dochodzą perfekcyjnie skomponowane dresingi i innowacje produktowe, tj. BBQ Grill Mix na tackach aluminiowych. Przy dzieleniu sałat po rozcięciu osoba sortująca „optycznie” kontroluje, czy na produktach nie występują ciała obce. Odbywa się płukanie na zimno, suszenie i pakowanie. Jakość półproduktu i pro-duktu końcowego jest sprawdzana przed kompletacją i wysyłką towaru. Podczas wszystkich etapów produkcyjnych System CSB efektywnie wspiera pracowników w wielu punktach rejestracji danych.
Stefan Flick – szef działu ERP mówi: W punktach rejestracji, tzw. informacyjno-kontrolnych, pracownicy mają wszystkie informacje pod ręką: są to ilości produkcyjne, receptury, wskazania technologiczne itp. System jest łatwy w obsłudze i skrojony na nasze potrzeby jeśli chodzi o wysoką produktywność. Za pomocą oprogramowania gwarantuje się też bezbłędną kontrolę pochodzenia wszystkich produktów – przyjęcie dostaw, procesy produkcyjne i wysyłka towarów są dokładnie protokołowane pod względem wsadu. W razie potrzeby w każdej chwili można dowieść, jaki surowiec w jakiej serii produkcyjnej został przetworzony.
Przejrzyste analizy i raporty
W przedsiębiorstwie eisberg, System CSB obsługuje nie tylko procesy w obszarze zarządzania jakością i kontroli pochodzenia. Od 2007 r. oprogramowanie branżowe steruje prawie wszystkimi obszarami przedsiębiorstwa. Po udanym projekcie pilotażowym w węgierskim zakładzie, odbyła się implementacja oprogramowania w pozostałych zakładach. Z 400 zatrudnionych pracowników ponad 100 osób regularnie pracuje z oprogramowaniem. Warto zaznaczyć, że przy obsłudze informatycznej całego zakładu pracują tylko 3 osoby w dziale IT. A przecież nasz system odwzorowuje procesy operacyjne i strategiczne w skali międzynarodowej i w wielu wersjach językowych – mówi Peter Ettrich.
Inną zaletą są np. analizy w obszarze centralnego zaopatrzenia w surowiec, odbywające się w zakładzie w Hiszpanii. Ponieważ producent kalkuluje koszty co do centa, kierownicy działu zaopatrzenia i zakupów potrzebują szczegółowe i dokładne co do dnia statystyki o dostawcach, ilościach i cenach. Nie lada wyzwaniem jest zintegrowanie w jednolitej bazie danych pięciu zakładów produkcyjnych. Dla oprogramowania nie stanowi to trudności: Nasz centralnie zorganizowany dział zakupów podejmuje słuszne i szybkie decyzje na bazie kompleksowych informacji. System informacji wydziałowej pozwala na szczegółowy wgląd w dane o całej grupie eisberg. Bez integracji wszystkich obszarów przedsiębiorstwa w jednym oprogramowaniu nie byłoby takiej przejrzystości – mówi Peter Ettrich.
Zachęcamy do poznania kolejnych projektów referencyjnych
oraz profilu LinkedIn CSB-System Polska.
Przeczytaj także
Przemysł spożywczy jest odporny na cyklicznie powtarzające się kryzysy globalne. Powód jest prosty: ludzie muszą jeść. Jednak pandemia Covid-19 wywarła na branżę dość nietypową presję. Decydujące pytanie brzmi: jak zwiększyć cyfrową odporność mojej firmy?
Pandemia COVID-19 zauważalnie przyspieszyła rozwój e-zakupów spożywczych. Aktualne preferencje zakupowe kształtują przyszłość całego sektora handlu detalicznego żywnością. A co to oznacza dla producentów i sprzedawców detalicznych?
System ERP pełni funkcję centralnego układu nerwowego w każdym przedsiębiorstwie. Postępująca cyfryzacja jeszcze bardziej podnosi rangę ERP. Dlatego właśnie podejmując decyzję o implementacji systemu, decydenci z branży spożywczej i napojów muszą wziąć pod uwagę kilka kluczowych kwestii. Bazując na ponad 1200 wdrożeniach naszego systemu i rozmów z naszymi klientami wiemy, na co należy zwrócić szczególną uwagę.