Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Komisja Europejska nałożyła na firmy Crown i Silgan grzywnę w łącznej wysokości 31,5 mln euro za udział w zmowie dotyczącej sprzedaży metalowych puszek i zamknięć w Niemczech. Obie firmy przyznały się do udziału w naruszeniu i zgodziły się na zawarcie ugody w tej sprawie.
Produkty objęte monopolem to metalowe nakrętki pokryte lakierami niezawierającymi BPA lub lakierami zawierającymi BPA, które są używane głównie do zamykania szklanych słoików zawierających żywność, taką jak marmolada, warzywa, owoce, mięso lub ryby, a także puszki metalowe pokryte lakierami niezawierającymi BPA, które służą do pakowania, transportu i magazynowania wysterylizowanej żywności, takiej jak warzywa, owoce, mięso, ryby czy soki.
"Metalowe puszki i nakrętki na żywność są częścią spiżarni każdego gospodarstwa domowego. Ukaraliśmy dziś Crown i Silgan grzywną za nielegalną wymianę wrażliwych informacji biznesowych i koordynowanie swoich strategii handlowych w czasie, gdy branża przechodziła na mniej szkodliwe metalowe puszki i zamknięcia.", powiedziała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza odpowiedzialna za politykę konkurencji.
Dochodzenie Komisji wykazało istnienie jednego naruszenia składającego się z dwóch części:
I część: Regularnej wymiany między przedsiębiorstwami Crown i Silgan szczegółowych danych na temat ich ostatnich przeszłych rocznych wielkości sprzedaży metalowych nakrętek indywidualnym klientom w Niemczech
II część: Koordynacji między przedsiębiorstwami Crown i Silgan w celu nałożenia dopłaty i zastosowania krótszego zalecenia dotyczącego minimalnej trwałości w odniesieniu do metalowych puszek i nakrętek pokrytych lakierami niezawierającymi BPA.
Ze względu na zagrożenia dla zdrowia publicznego związane z obecnością BPA w środkach spożywczych, od września 2018 r. stosowanie BPA w lakierach i powłokach na materiałach przeznaczonych do kontaktu z żywnością przeznaczoną do spożycia przez ludzi zostało poważnie ograniczone rozporządzeniem Komisji 2018/213 i doprowadziło w praktyce do stosowania lakierów bez BPA.
Grzywny zostały ustalone na podstawie wytycznych Komisji z 2006 r. w sprawie grzywien. Przy ustalaniu grzywien Komisja wzięła pod uwagę w szczególności poważny charakter naruszenia, jego zasięg geograficzny i czas trwania.
Komisja stworzyła narzędzie ułatwiające osobom fizycznym ostrzeganie o zachowaniach antykonkurencyjnych przy jednoczesnym zachowaniu ich anonimowości. To narzędzie chroni anonimowość sygnalistów za pomocą specjalnie zaprojektowanego systemu szyfrowanych wiadomości, który umożliwia dwukierunkową komunikację. Narzędzie jest dostępne pod tym linkiem .
Każda osoba lub firma, której dotyczy opisane w niniejszej sprawie zachowanie antykonkurencyjne, może wnieść sprawę do sądu państw członkowskich i dochodzić odszkodowania.
Więcej informacji na temat roszczeń odszkodowawczych z tytułu naruszenia prawa konkurencji, w tym praktyczny przewodnik na temat tego, jak określić ilościowo szkodę antymonopolową, można znaleźć tutaj .
Źródło:KE
Przeczytaj także
Jeśli nie zaczniemy segregować, zbierać i przetwarzać większych niż obecnie ilości odpadów z tworzyw sztucznych, już w 2024 roku nie będziemy osiągać określonych przez prawo poziomów recyklingu. Oznaczać to będzie m.in. wysokie opłaty dla tysięcy producentów wprowadzających produkty w opakowaniach na rynek. Koniec końców, koszty te zostaną przeniesione na konsumentów.
Kryzys na Ukrainie wpływa na przemysł spożywczy w zakresie dostaw niektórych artykułów spożywczych, a w szczególności oleju słonecznikowego i innych olejów roślinnych oraz surowców i składników do produkcji niektórych artykułów spożywczych.
Ustalenia wspólnego raportu 12 europejskich Naczelnych Organów Kontroli pokazują, że gospodarka o obiegu zamkniętym jest na razie bardziej widoczna jako teoretyczny koncept niż praktyczne działania podejmowane w poszczególnych krajach objętych audytem.