Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Tysiące zwiedzających, setki rozmów biznesowych, dziesiątki gości w prelekcjach i panelach dyskusyjnych, do tego konkursy, pokazy i warsztaty oraz – tradycyjne Złote Medale Grupy MTP – wyróżniające najlepsze produkty. Po trudnych latach, tegoroczna POLAGRA odzyskała dawny blask. To nie koniec dobrych wiadomości. W przyszłym roku targi czeka poważna zmiana.
Przez trzy dni, 26–28 września 2022 r., Międzynarodowe Targi Poznańskie zmieniły się w centrum branży spożywczej i sektora HoReCa. Czego poszukiwali zwiedzający? Przede wszystkim optymalnych rozwiązań, urządzeń i produktów, które pozwalają rozwijać działalność, ale też przetrwać trudne czasy.
Kryzys u bram
– Sprawdza nam się stare chińskie przekleństwo: obyś żył w ciekawych czasach. Jedni w obliczu kryzysu mogą się załamać, inni dostrzegą w nim szansę. Polagra jest po to, by przedsiębiorcy znaleźli nowe rozwiązania i wyszli z kryzysu silniejsi. Wtedy za kilka lat staniemy się bardziej efektywni i będziemy odnosić sukcesy – mówił na otwarciu targów POLAGRA prezes zarządu Grupy MTP Tomasz Kobierski.
W ostatnich miesiącach słowo „kryzys” pojawia się w kontekście branży spożywczej nad wyraz często. Jak mówił, właśnie dlatego spotykamy się na targach, żeby się poznać i wspólnie poszukiwać rozwiązań, również technologicznych.
Stała i pewna jakość
Te rozwiązania i technologie oferowało ponad 140 wystawców, których stoiska zostały zlokalizowane w strefach Food, Foodtech i Horeca. To na nich prezentowali setki narzędzi, maszyn i technologii. To na nich rozmawiali ze swoimi aktualnymi i potencjalnymi klientami.
Kilkadziesiąt produktów zostało – tradycyjnie już – nagrodzonych Złotym Medalem Grupy MTP. Sąd Konkursowy zdecydował o przyznaniu 21 medali dla produktów prezentowanych w Salonie Food oraz dziewięciu w Salonie Foodtech. Przyznano również dodatkowy Złoty Medal Potwierdzona Jakość.
Swojego wyboru dokonali też konsumenci. Laureatów konkursu Złoty Medal Wybór Konsumentów poznaliśmy pierwszego dnia POLAGRY, a przedstawiciele zwycięzców odebrali na scenie statuetki i dyplomy.
Symbolem jakości produktów spożywczych pomagającym konsumentom w dokonaniu wyboru jest też znak „Poznaj Dobrą Żywność”, nadawany przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Uroczyste wręczenie odbyło się pierwszego dnia targów POLAGRA.
W gali zorganizowanej przez resort rolnictwa uczestniczyli przedstawiciele zarządu Grupy MTP oraz – w roli gospodarza – sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rafał Romanowski. Wiceminister gościł na POLAGRZE w sumie dwa dni. Brał m.in. udział w ceremonii otwarcia, poprzedzonej konferencją prasową. Ta objęła tematykę systemu produkcji polskiej żywności, który należy do najnowocześniejszych w Europie. Jak zwrócili uwagę jej uczestnicy, przez lata Polska bardzo dobrze wykorzystała możliwości rozwoju, choćby te wynikające z członkostwa w Unii Europejskiej.
W poszukiwaniu rozwiązań
Wiceminister otworzył też – razem z przedstawicielami zarządu Grupy MTP – kongres Polagra Export Meeting, na którym poruszono zagadnienia eksportu polskie żywności na rynki zagraniczne.
Wraz z prezesem Tomaszem Kobierskim i ekspertami zaproszonymi przez Związek Polskie Mięso był też gościem konferencji „Fuel for Life”. Jej tematyka objęła m.in. ograniczenia, bariery w hodowli i eksporcie mięsa oraz rozwiązania skrojone na trudne czasy.
Nic dziwnego, że konferencja „Branża spożywcza. Strategie na trudne i niepewne czasy” organizowana – po raz pierwszy na targach POLAGRA – przez redakcję Wiadomości Handlowych również przyciągnęła liczną publiczność. Producenci żywności, przedstawiciele organizacji branży spożywczej i sektora mlecznego rozmawiali na niej o możliwych scenariuszach na kolejne miesiące i sposobach radzenia sobie w dobie wojny, kryzysu energetycznego i surowcowego.
Nowością była debata i prelekcje dotyczące systemu kaucyjnego i rozszerzonej odpowiedzialności producentów. Ten temat poruszono też podczas eksperckiego, prawniczego szkolenia obejmującego zagadnienia znakowania opakowań. Wydarzenie również cieszyło się sporą popularnością wśród zwiedzających.
Mistrzowie (nie tylko) kuchni
Po trzech latach przerwy wrócił finał Kulinarnego Pucharu Polski. Właścicieli restauracji, lokali gastronomicznych, lodziarni, cukierni i pracowników sektora HoReCa nagrodzono na scenie POLAGRY podczas wręczenia nagród w ogólnopolskim plebiscycie „Mistrzowie Smaku” organizowanym przez Polska Press Grupa. Szefowie kuchni przez trzy dni uczestniczyli w warsztatach Chefs Academy, a wszyscy chętni mogli przyjrzeć się pokazowi gotowania w wykonaniu Wojciecha Harapkiewicza i Joanny Brodzik.
Dwanaścioro uczestników przez dwa dni rywalizowało w Ogólnopolskim Konkursie dla Piekarzy Master Baker, a piekarze dzieli się swoją wiedzą również podczas Forum Piekarskiego Zdrowe Pieczywo.
Zmiany, zmiany, zmiany…
Prace na przyszłoroczną edycją targów POLAGRA już się zaczęły. Zapowiadają się w niej istotne zmiany. Przede wszystkim nastąpi silny zwrot w stronę żywności ekologicznej i organicznej. – Mamy świadomość nadal rosnącego potencjału tego segmentu rynku spożywczego i wiemy, jak go wykorzystać – zapowiada Dariusz Wawrzyniak, dyrektor grupy produktów Grupy MTP. – Nie zapominamy oczywiście o naszych tegorocznych wystawcach i zwiedzających. Rozmowy z nimi podczas tegorocznej POLAGRY były bardzo pouczające, a przede wszystkim owocne. Już dziś zapraszamy ich, potencjalnych klientów i wszystkich zwiedzających na wrzesień 2023 – podsumowuje.
Zmiana numer dwa ma charakter organizacyjny, ale przyniesie też korzyści dla potencjalnych wystawców. Przyszłoroczną POLAGRĘ zaplanowano na 27–29 września. Odbędzie się więc w środę, czwartek i piątek. Ostatni dzień będzie jednocześnie pierwszym Smaków Regionów.
Więcej informacji: www.polagra.pl.
Przeczytaj także
Serdecznie zapraszamy na jeden z poniżej wymienionych kongresów branżowych, które odbędą się równolegle w dniu 27 października br. w hotelu Arche Krakowska (Aleja Krakowska 237/U1, 02-180 Warszawa):
Odczuwanie smaku w przypadku człowieka jest złożonym procesem, który ukształtowały miliony lat ewolucji. Wygląd, zapach, tekstura i temperatura pożywienia determinuje sposób, w jaki postrzegamy jego smak.
Niemal dwie trzecie pracowników przyznaje, że zdarza im się odczuwać głód w pracy, a 64 proc. zgadza się ze stwierdzeniem, że głodni stają się mniej efektywni. Raport "Food. Factories. Fluidity. Żywienie w fabrykach. Scenariusze przyszłości 2030" przeprowadzone odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące teraźniejszości i przyszłości polskich fabryk w kontekście żywienia zatrudnionych.