Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
W ramach konkursu Szybka Ścieżka - Agrotech dofinansowanie na łączną kwotę ponad 362 mln PLN otrzymały 54 projekty z zakresu rolnictwa i przemysłu spożywczego. Nabór do konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju był prowadzony od 10 sierpnia do 6 listopada ub.r. Ocenie zostało poddanych 164 wniosków, z czego 54 zostały wybrane do dofinansowania w kwocie od 800 tys. zł do blisko 36 mln zł. O wsparcie w ramach konkursu ubiegały się zarówno małe i średnie przedsiębiorstwa, jak i duże firmy oraz konsorcja składające się z przedsiębiorców lub przedsiębiorców i jednostek naukowych.
Kto otrzymał dofinansowanie
Wśród przedsiębiorstw, którym przyznano grant, jest m.in.: Mlekpol (na opracowanie innowacyjnego mleka UHT o przedłużonej trwałości i zwiekszonej jakości), Polmlek Grudziądz (na opracowanie autorskiej technologii wytwarzania sera mozarella), Fruktus Agros Nova (na opracowanie technologii wysokowydajnych przetworów warzywnych), Tymbark-MWS (na nowe rozwiązania w produkcji zagęszczonych soków owocowych), ALIMA-MILK (na technologię bezodpadowego przetwarzania serwatki), Polskie Zakłady Zbożowe Lubella GMW (na system zarzadzania energią z wykorzystaniem OZE), Zakłady Mięsne Silesia (na innowacyjne surowe produkty i techniki ich dekontaminacji), HERBAPOL-LUBLIN (na opracowanie technologii roślin zielarskich o minimalnej zawartości alkaloidów pirozlizydynowych) oraz Lajkonik Snacks (na prototypową linię automatyzującą proces produkcji paluszków).
Najwyższą liczbę punktów, oprócz wymienionych firm, otrzymały projekty spółek: White Hill (system regulacji oświetlenia w szklarniach ze sprężeniem zwrotnym od sygnałów emitowanych przez rośliny - plant-talk) oraz ConnectedLife (opracowanie autorskich sensorów oraz inteligentnej platformy Industrial IoT przeznaczonej do monitorowania warunków i poprawy efektywności produkcji szklarniowej) - czytamy w komunikacie NCBR.
O konkurencyjności polskiego rolnictwa będzie decydować rozwój technologiczny
Polska jest jednym z czołowych dostawców żywności w Unii Europejskiej, a o konkurencyjności naszego rolnictwa w najbliższych latach decydować będzie jego poziom technologiczny, zwłaszcza że upowszechnienie innowacji w sektorze rolno-spożywczym ma pozytywny wpływ na ochronę klimatu i zdrowie konsumentów.
Dzięki dofinansowaniu projektów powstaną kolejne innowacje w polskiej gospodarce, które z całą pewnością przyczynią się do zwiększenia jakości produkcji żywności, a Polska ma szansę stać się eksporterem nie tylko żywności, ale również liczącym się dostawcą wysokich technologii towarzyszących jej produkcji.
Celem konkursu jest wsparcie innowacyjnych projektów w ramach sześciu obszarów tematycznych, takich jak:
Każdy projekt, na jaki zostało przyznane dofinansowanie, po zakończeniu będzie musiał zostać wdrożony na rynek. Dodatkowo projekty będą realizowane w regionach o niższym stopniu zamożności, tj. poza województwem mazowieckim.
Zdaniem dyrektora Narodowego Centrum Bań i Rozwoju Wojciecha Kamienieckiego realizacja tych projektów przyczyni się do szerszego stosowania zaawansowanych technologii w polskim sektorze rolno-spożywczym. "Liczba, ale przede wszystkim jakość zgłaszanych wniosków przekonała o konieczności zwiększenia alokacji. To świadczy o dobrej kondycji branży i dużym potencjale rozwoju jej zaplecza B+R" - ocenił szef NCBR.
Źródło: PAP
Przeczytaj także
Zmiany w obszarze Przemysłu 4.0, a w szczególności Internetu Rzeczy zachodzą dynamicznie wokół nas, od nas zależy czy będziemy przyjmowali zmiany biernie, czy sami będziemy sterować tą zmianą i czy będziemy wpływać na ten proces.
System ERP pełni funkcję centralnego układu nerwowego w każdym przedsiębiorstwie. Postępująca cyfryzacja jeszcze bardziej podnosi rangę ERP. Dlatego właśnie podejmując decyzję o implementacji systemu, decydenci z branży spożywczej i napojów muszą wziąć pod uwagę kilka kluczowych kwestii. Bazując na ponad 1200 wdrożeniach naszego systemu i rozmów z naszymi klientami wiemy, na co należy zwrócić szczególną uwagę.
Aby sprostać potrzebom rynku, przedsiębiorstwa spożywcze dążą do zapewnienia najwyższej jakości oferowanych produktów. Budowa zaufania konsumentów poprzez stabilną obsługę zamówień oraz stosowanie najlepszych praktyk i środków bezpieczeństwa ma, zwłaszcza w niepewnych czasach, wyjątkowe znaczenie.