Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Orzeczenie ws sprzedaży suplementów diety przez Internet

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Opublikowano uzasadnienie do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 19 listopada 2019 r. (II SA/Bk 590/19). Orzeczenie to dotyczy obowiązku udostępnienia informacji na temat żywności opakowanej przed ostatecznym dokonaniem zakupu przez konsumenta, w tym przypadku sprzedaży suplementów diety przez Internet. Warto wspomnieć, że kontrola poprzedzająca wydanie decyzji została wszczęta na skutek interwencji konsumenckiej

W tej sprawie Sąd Administracyjny stwierdził, że:

  • „Należy zgodzić się z organem, że kontrola nie musiała polegać na próbie kupna produktu, ponieważ kontrolą objęta została prezentacja i reklama produktów - suplementów diety, w szczególności pod kątem tego, czy zawiera wszystkie wymagane prawem obowiązkowe informacje, które powinny zostać udostępnione konsumentowi przed podjęciem decyzji o zakupie […]”
  • „Należy zgodzić się z tezami organu, że w świetle art. 14 ust. 1 rozporządzenia nr 1169/2011 (sprzedaż na odległość), wszystkie obowiązkowe informacje na temat żywności opakowanej zamieszczane na stronie internetowej powinny być dostępne dla konsumenta zanim zdecyduje się on przystąpić do zakupu. Zwrot "dostępne przed ostatecznym dokonaniem zakupu" należy odnieść do podjęcia przez konsumenta decyzji o przystąpieniu do zakupu. Powyższe służyć ma niewątpliwie dokonywaniu świadomych wyborów przez konsumenta.”
  • „Bez znaczenia w takiej sytuacji są argumenty skargi wskazujące, że momentem zakupu produktu było odebranie paczki przez klienta od kuriera i uiszczenie płatności, klient natomiast miał przed zapłatą otrzymywać etykietę z pełną właściwą informacją na temat kupionego suplementu. Takie postępowania stoi w sprzeczności z przepisami prawa dotyczącymi przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, ponieważ już przed podjęciem decyzji odnośnie kupna określonego suplementu konsument powinien mieć możliwość zapoznania się z pełną i właściwą informacją na temat produktu, aby w pełni świadomie dokonać jego ewentualnego kupna. Niezależnie od powyższego, obowiązkowe informacje na temat żywności muszą znajdować się także w materiałach towarzyszących sprzedaży na odległość, bądź alternatywnie - być dostarczane z użyciem innych właściwych środków wyraźnie określonych przez dany podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze.”

www.food-law.pl 

Autor: Centrum Prawa Żywnościowego

Przeczytaj także

Polecane szkolenia

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn