Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Wielka Brytania wprowadza system eco impact na opakowaniach żywności i napojów, aby umożliwić konsumentom dokonywanie wyborów bardziej przyjaznych dla środowiska. System ten został opracowany przez Foundation Earth, organizację non-profit przy wsparciu brytyjskiego rządu, globalnego giganta spożywczego Nestlé i brytyjskich marek, m.in. Marks & Spencer, Sainsbury's, Co-op i Costa Coffee.
Pilotażowe wprowadzenie tego oznakowania jesienią obejmie gamę produktów spożywczych i napojów, które zostaną opatrzone po raz pierwszy znakiem systemu eco impact z przodu opakowania, oceniającego wpływ każdego produktu na środowisko i umożliwiającego klientom łatwą ocenę, czy kupują towary, które mają niski ślad węglowy od dostawców zaangażowanych w kwestie zrównoważonego rozwoju.
Oczekuje się, że etykiety z tym systemem wstrząsną łańcuchami dostaw w przemyśle spożywczym i napojowym oraz zachęcą producentów do większej innowacyjności i zaangażowania w zmniejszenie ich wpływu na środowisko.
Produkty zostaną podzielone na poziomy oznaczone od A do G i oznaczone kolorami, z zielonym zarezerwowanym dla produktów najbardziej przyjaznych dla środowiska, a czerwonym dla najmniej, w oparciu o system opracowany przez firmę konsultingową Mondra.
Przemysł spożywczy jest odpowiedzialny za do 37% emisji gazów cieplarnianych
Produkcja żywności jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do emisji dwutlenku węgla i utraty bioróżnorodności. Międzyrządowy Zespół ONZ ds. Zmian Klimatu twierdzi, że przemysł spożywczy jest odpowiedzialny za do 37% emisji gazów cieplarnianych i że bez interwencji prawdopodobnie wzrośnie ona o 30% do 2050 r. ze względu na wzrost liczby ludności.
Przy opracowywaniu systemu eco impact Foundation Earth zgromadziło kluczowych graczy z dziedziny nauki o żywności, produkcji żywności i sprzedaży detalicznej, a projekt częściowo finansowany jest przez inicjatywę Komisji Europejskiej na rzecz innowacji żywności EIT Food.
Andy Zynga, dyrektor naczelny EIT powiedział: „Foundation Earth jest kulminacją lat pracy naszego konsorcjum EIT Food z Uniwersytetem Oksfordzkim. Wprowadza wiarygodny i przejrzysty system etykietowania produktów spożywczych z przodu opakowania na całym kontynencie”.
Program pilotażowy systemu znakowania będzie prowadzony równolegle z dziewięciomiesięcznym projektem badawczym, który połączy metodę Mondra z programem opracowanym przez belgijski uniwersytet KU Leuven oraz hiszpańską agencję badawczą AZTI w celu stworzenia systemu oceny ekologicznej nadającego się do użytku w całej Europie do 2022 r.
Foundation Earth była pomysłem przedsiębiorcy Denisa Lynna, który zginął niedawno w wypadku na quadzie. Firma Lynn Finnebrogue Artisan jest właścicielem marki bekonu Naked, która od września dołączy do Meatless Farm, Greencore, Mash Direct i Good Little Company i zamieszcza znakowanie eco impact na swoich produktach.
Poseł Partii Pracy Luke Pollard, sekretarz stanu ds. środowiska, żywności i spraw wiejskich, powiedział: „Ludzie chcą zrobić wszystko, co w ich mocy, aby poradzić sobie z kryzysem klimatycznym i pomóc środowisku. Ale w tej chwili nie mają informacji, których potrzebują, aby dokonywać bardziej zrównoważonych wyborów zakupowych. Chcę wyraźniejszego oznakowania poświadczeń dotyczących emisji dwutlenku węgla i wpływu na środowisko, aby ludzie mogli wspierać marki i produkty, które postępują w trosce o naszą planetę”.
Przeczytaj także
Trwają prace nad projektem nowej ustawy o rolnictwie ekologicznym. Uchwalenie nowych regulacji jest efektem konieczności dostosowania polskich przepisów do zmian wynikających ze zmian w unijnym systemie urzędowych kontroli oraz przepisów dotyczących produkcji ekologicznej.
System Nutri-score służy do oceny wartości odżywczej produktów, z kolei opracowany we Francji Eco-score mierzy wpływ żywności na środowisko.
Poniżej przedstawiamy Państwu popularne polskie produkty oznaczone system oceny wartości odżywczej NutriScore. Jak wskazują poniższe przykłady system etykietowania może kolidować z polskimi wskazówkami żywieniowymi, preferencjami kulturowymi i odwiecznymi polskimi tradycjami.