Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Podwójna jakość - nowe rozwiazania

Kategoria: Biznes

Parlament Europejski zagłosował za rozwiązaniami w sprawie podwójnej jakości produktów. Oznacza to lepszą ochronę konsumentów i rozsądne prawo dla polskich przedsiębiorców. 

Przepis dotyczący podwójnej jakości (dual quality) zostanie wdrożony na szczeblu krajowym w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która jest implementacją unijnej dyrektywy 2005/29/WE. Państwa członkowskie mają 2 lata na przygotowanie nowych przepisów. Od tej pory nieuzasadnione różnicowanie produktów ze względu na kraj przeznaczenia będzie stanowić nieuczciwą praktykę rynkową.

Już teraz przedsiębiorcy nie mogą stosować nieuczciwych praktyk rynkowych. Jednak dzięki nowym rozwiązaniom, praktyka podwójnej jakości została wprost wskazana w dyrektywie, co ułatwi konsumentom oraz organizacjom konsumenckim dochodzenie roszczeń.  - Przyjęte w nowej dyrektywie rozwiązanie jest rozsądne, bo pozwala na zbalansowanie interesów zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców – wyjaśnia Prezes Marek Niechciał.

Jeśli przedsiębiorca będzie stwarzał błędne wrażenie, że produkty sprzedawane pod tą samą marką w różnych krajach członkowskich UE są identyczne, podczas gdy w rzeczywistości mają one różną jakość i skład, to podobnie jak w przypadku innych nieuczciwych praktyk rynkowych, Prezes UOKiK będzie mógł interweniować. Nie każda różnica będzie oznaczała, że mamy do czynienia z podwójną jakością. Urząd będzie analizował każdy przypadek w zależności od konkretnych okoliczności. Korzystając z narzędzi przewidzianych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów będzie mógł np. nałożyć karę maksymalnie do 10 proc. obrotu.

Pierwsze testy porównawcze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2017 i 2018 r. porównywał jakość produktów spożywczych przeznaczonych na rynek Polski i Europy Zachodniej. Produkty sprawdziliśmy na dwa sposoby. Pomogła nam w tym Inspekcja Handlowa i nasze akredytowane laboratoria. Pierwsze testy porównawcze: pod koniec 2017 r. kupiliśmy artykuły spożywcze w Polsce i ich odpowiedniki w Niemczech. Drugie testy porównawcze: w II kwartale 2018 r. wytypowaliśmy do porównań oferowaną w Polsce żywność tej samej marki, która miała oryginalne etykiety producenta: po polsku (co znaczy, że była produkowana na nasz rynek) i tylko w obcej wersji językowej (co świadczy o tym, że miała trafić na rynki innych krajów Europy Zachodniej). Łącznie sprawdziliśmy 101 par produktów, istotne różnice dotyczyły 15.  Stwierdzono np. przypadki oferowania różnej ilości produktu w opakowaniach tej samej wielkości, stosowanie różnych receptur, które powodowały inny smak i zapach produktu, albo różnice w czytelności etykiet. Mimo różnic, nie zawsze można było rozstrzygnąć, która wersja produktu, tj. „polska” czy „zachodnia”, była lepsza z punktu widzenia konsumentów. Informacje z kontroli przekazaliśmy Wspólnemu Centrum Badawczemu - jednostce Komisji Europejskiej (Joint Research Centre – JRC). W październiku 2018 r. Centrum rozpoczęło ogólnounijną kampanię porównawczą markowych produktów żywnościowych na różnych rynkach UE, w której braliśmy udział. Czekamy na podsumowanie wyników  przeprowadzonych analiz.

Źródło: UOKiK

Autor:UOKiK - materiał prasowy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Inspekcje Państwowe

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.