Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Spotkanie dwóch wielkich trendów
Żywność fermentowana powraca na rynki państw zachodnich, idealnie wpasowując się w dwie rosnące gwałtowanie tendencje rynkowe: popyt na żywność „naturalną” oraz chęć spożywania produktów o właściwościach prozdrowotnych. Jako że pokarmy sfermentowane powstają w procesie naturalnym, wychodzą one naprzeciw popularnemu wśród konsumentów trendowi „czystej etykiety” – nie zawierają bowiem sztucznych dodatków ani konserwantów. Według zeszłorocznej ankiety przeprowadzonej przez specjalistów z Ingredient Communication, 73% badanych zadeklarowało gotowość do zapłacenia wyższej ceny za produkty, które zawierają znane i wzbudzające zaufanie składniki.
Liczne korzyści zdrowotne
Fermentacja niesie ze sobą liczne korzyści zdrowotne. Żywność poddana temu procesowi zawiera enzymy, kwasy tłuszczowe omega-3, probiotyki oraz witaminy z grupy B. Szeroki wachlarz produktów fermentowanych, począwszy od warzyw, przez różnego rodzaju napoje, aż po przetwory mleczne, kojarzony jest powszechnie również z poprawą funkcji trawiennych. „Rosnąca świadomość konsumentów w zakresie «zdrowia jelit» oraz ogólnie pojętego dobrobytu i zdrowia to główne czynniki wpływające na powrót zainteresowania żywnością fermentowaną”, mówi Bobby Verghese, analityk rynkowy z GlobalData.
Szansa na innowacje
W Europie fermentacja wykorzystywana jest przede wszystkim w przemyśle mleczarskim. Jednak rosnące zapotrzebowanie na produkty roślinne sprawia, że ogromny potencjał drzemie również w mniej popularnych pod tym względem obszarach branży spożywczej. „Przyszłością produktów fermentowanych będą alternatywy dla jogurtów i napojów mlecznych. Można również spodziewać się zwiększonego popytu na fermentowane soki owocowe, napoje białkowe oraz zbożowe”, mówi Didier Carcano z DuPont Nutrition&Health.
„Czysta etykieta” i nowe opakowania
Aby ułatwić producentom żywności wyjście naprzeciw tym nowym tendencjom, DuPoint przygotował Danisco Vege Cultures – specjalny zestaw kultur bakteryjnych przeznaczonych do wykorzystania w produktach pochodzenia roślinnego. Popularność fermentacji stwarza również liczne możliwości dla przemysłu rybnego i mięsnego, dając producentom szansę na wpisanie się w trend „czystej etykiety” i rezygnację ze stosowania sztucznych konserwantów. „Rosnąca popularność żywności fermentowanej oznacza także konieczność opracowywania innowacyjnych opakowań, które będą stwarzać odpowiednie warunki dla mikroorganizmów w produktach spożywczych, zachowując przy tym walory estetyczne i użytkowe”, podkreślają analitycy GlobalData.
Źródło: https://www.foodnavigator.com/Article/2018/05/04/There-is-a-mega-trend-around-fermentation-The-rising-star-of-fermented-foods
Przeczytaj także
W ostatnich latach obserwujemy zwiększone zainteresowanie zdrowym stylem życia, a szczególnie wpływem odpowiedniej diety na nasze zdrowie i samopoczucie. W związku z tymi trendami producenci żywności opracowują...
Jednym z najbardziej obiecujących obszarów rozwoju w dziedzinie żywienia człowieka w ciągu ostatnich dwóch dekad stało się wykorzystanie probiotyków i uznanie ich roli w profilaktyce ludzi. Probiotyki to najczęściej...
Sfermentowane produkty np. warzywa, owoce, ziarna czy niektóre wędliny pomagają przyswajać witaminy z grupy B, wiele składników mineralnych i niektóre aminokwasy, zwiększają też odporność organizmu...