Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Skomplikowana sytuacja prawna w Europie sprzyja rozwojowi alternatyw dla CBD

Kategoria: Prawo Żywnościowe, Składniki Żywności

Panująca w Unii Europejskiej (UE) oraz w Wielkiej Brytanii skomplikowana sytuacja prawna dotycząca stosowania kannabidiolu (CBD) w żywności i napojach hamuje innowacje w tym sektorze, a jednocześnie sprzyja rozwojowi produktów alternatywnych.

Zastrzeżenia EFSA i zmiany w Wielkiej Brytanii

Komisja Europejska uznała, że CBD kwalifikuje się do kategorii nowej żywności, jednak według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) niektóre kwestie wciąż budzą wątpliwości. Tymczasem rząd Wielkiej Brytanii odpowiedział na apele o stworzenie regulacji obejmujących produkty z CBD. Według zrzeszającej przedsiębiorstwa z tego sektora organizacji Association for the Cannabinoid Industry (ACI) brytyjskie przepisy powoli nabierają wyraźnych kształtów i mogą uzyskać ostateczną formę w kwietniu 2024 r. Mogłoby to przyczynić się do wyjaśnienia kluczowych kwestii dotyczących m.in. wielkości dopuszczalnych do stosowania limitów CBD.

Ograniczenia prawne

W kontekście globalnym rynek CBD obejmuje w tej chwili przede wszystkim butelkowane olejki i ekstrakty, kapsułki, żelki, napoje, a także kremy i balsamy do użytku zewnętrznego. Mimo że liczba badań naukowych wskazujących na korzyści płynące ze stosowania CBD systematycznie rośnie, możliwości wykorzystania tej wiedzy w opracowywaniu nowych produktów jest w dużej mierze ograniczona obowiązującymi przepisami.

Przestrzeń dla rozwoju alternatywnych produktów

Niepewna sytuacja prawna w Europie sprzyja rozwojowi alternatyw dla CBD, takich jak palmitoiloetanoloamid (PEA) – naturalnie występujący składnik o pozytywnym wpływie na szereg funkcji fizjologicznych, który dostępny jest w formie suplementu na bazie oleju krokoszowego. „PEA wchodzi w interakcję z układem endokannabinoidowym, jednak sama cząsteczka biologicznie czynna nie jest kannabinoidem. Jej zastosowanie zapewnia więc podobne korzyści do CBD, ale nie wiąże się z problemami natury prawnej”, wyjaśnia dr Chris Bailey, dyrektor ds. naukowych w firmie Gencor, która oferuje produkty oparte o bioaktywne składniki roślinne.

Możliwość dotarcia do szerszego grona konsumentów

„Pomimo rzekomych zalet CBD i rosnącej świadomości społecznej w tym zakresie, obecne przepisy ograniczają wzrost sprzedaży tego typu produktów w wielu krajach. Powszechnie zaakceptowane pod względem prawnym składniki, takie jak PEA, mają szansę przyczynić się do rozwoju rynku i pozwolić przedsiębiorstwom na dotarcie do większej liczby konsumentów na całym świecie”, podsumowuje Mariko Hill, kierownik ds. globalnych innowacji w Gencor.

Źródła:

  1. https://www.gov.uk/government/publications/acmd-advice-on-consumer-cannabidiol-cbd-products/cover-letter-from-acmd-on-consumer-cbd-products-report-accessible-version
  2. https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/7322
  3. https://www.foodingredientsfirst.com/news/cbd-in-fb-global-market-proliferates-but-europes-regulatory-roadblocks-spur-alternatives.html?fbclid=IwAR3bgF7BxKN20iHGs3B1KZi-ARc0Pkg0NPe4B21xUDXKKhzRkxP_azecufg

Wybierz temat: Dodatki i składniki Prawo żywnościowe

Autor: Wojciech Grodzicki

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.