Rejestracja do katalogu firm

Przypomnij hasło

Facebook Twitter LinkedIn

Sól a równowaga mikroflory jelitowej – znamy powiązanie

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności, Składniki Żywności

Spożywanie zbyt dużej ilości soli sprzyja wystąpieniu nadciśnienia, chorób serca i pojawieniu się problemów z kamieniami nerkowymi. Dodatkowo wysoka konsumpcja soli może negatywnie oddziaływać na przebieg chorób autoimmunologicznych takich jak stwardnienie rozsiane. Z drugiej zaś strony ujemny wpływ na zdrowie ma również brak równowagi mikroflory jelitowej, który prowadzić może do pojawienia się wielu różnych dolegliwości i poważnych chorób. Czy nadmierna konsumpcja soli przyczynia się również do zaburzeń w zakresie flory jelitowej? Na to pytanie odpowiedź postanowili znaleźć niemieccy naukowcy.

Badania

Zgodnie z wynikami badań opublikowanymi pod koniec 2017 roku w Nature, naukowcy z Max Delbrück Center w Berlinie wykazali, iż spożycie soli oddziałuje na mikroflorę jelitową.

Grupa naukowców prowadziła badania głównie na myszach. Jak wynika z przeprowadzonych oznaczeń, nadmiar soli działał destrukcyjnie na bakterie Lactobacillus murinus, bytujące w jelitach. Ponadto wysokie spożycie soli powodowało podwyższenie ciśnienia krwi i liczby limfocytów Th17, które jako komórki odpornościowe są związane z nadciśnieniem i chorobami autoimmunologicznymi, takimi jak stwardnienie rozsiane. Indukcja limfocytów Th17 jest zjawiskiem zależnym od mikroflory jelitowej.

W kolejnym etapie badania podjęto próbę neutralizacji wpływu nadmiaru soli na organizm myszy – zwierzętom zaczęto podawać probiotyki, zawierające pałeczki kwasu mlekowego. Zauważono, iż na skutek suplementacji diety liczba limfocytów Th17 uległa redukcji. Zmniejszyło się także ciśnienie krwi myszy, porównując do ciśnienia obserwowanego w pierwszym etapie badania.

Naukowcy przeprowadzili również niewielkie badanie pilotażowe u ludzi. Wzięło w nim udział 12 dorosłych mężczyzn, którzy każdego dnia przez 2 tygodnie przyjmowali o 6 gramów soli więcej niż dotychczas. Pozostałe nawyki żywieniowe ochotników podczas trwania obserwacji nie uległy zmianie. Oszacowano, iż przyjmowanie przez nich dodatkowych 6 gramów soli dziennie było w ich przypadku podwojeniem dziennego spożycia soli, w porównaniu do okresu przed badaniem. Po 14 dniach przyjmowania przez nich podwójnej dawki soli wykonano odpowiednie oznaczenia. Okazało się, iż ich ciśnienie krwi wzrosło, podobnie jak liczba limfocytów Th17. Nie wykryto natomiast obecności pałeczek kwasu mlekowego, które są ważnym składnikiem mikroflory jelitowej ludzi.

Wyniki – nowe perspektywy

Jak wynika z przeprowadzonych badań sól oddziałuje na skład mikroflory jelitowej, zarówno myszy, jak i ludzi, a według naukowców z Max Delbrück Center mikroflora jelitowa odgrywa ważną rolę w chorobach związanych z przyjmowaniem soli. Zaobserwowane w cyklu badań pozytywne działanie probiotyków otwiera przed nami szereg możliwości ich wykorzystania w leczeniu. Jak sugeruje Ralf Linker, jeden z autorów opracowania: „Stwardnienie rozsiane może być jedną z chorób wrażliwych na sól, które moglibyśmy w przyszłości leczyć z wykorzystaniem probiotyków dostosowanych do konkretnych potrzeb, oprócz konwencjonalnych immunoterapii”.

Sól – najważniejsze fakty:

  • Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie nie więcej niż 5 g soli (chlorku sodu) dziennie
  • Sól spożywcza to nie tylko sól, którą sami dodajemy do potraw przygotowując je w domu – większość (80-90%!) spożywanej soli znajduje się w produktach przetworzonych, które kupujemy – w chlebie, w serze, w herbatnikach, daniach gotowych, frytkach, sucharach, ciastach, wędlinach, kostkach bulionowych, płatkach śniadaniowych itd.
  • Aby zmniejszyć spożycie soli w diecie należy zredukować ilość spożywanych produktów przetworzonych, a także dodawać mniej soli do produktów przyrządzanych w domu, wykorzystując zamiast niej zioła i inne przyprawy

 Źródło:

Trop de sel déséquilibre le microbiote intestinal https://www.lanutrition.fr/trop-de-sel-desequilibre-le-microbiote-intestinal  

Autor: Aleksandra Gołyska

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn