Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Aktualizowane zalecenia dietetyczne, nowe produkty i trendy – jak wynika z zebranych danych, konsumenci nie nadążają za zmieniającymi się wytycznymi, dotyczącymi zdrowego odżywiania. Wyniki przeprowadzonej w grupie 2000 konsumentów ankiety wskazują, iż są oni zdezorientowani, a docierające do nich informacje o diecie i prawidłowych nawykach żywieniowych są mylące, a często wręcz zaprzeczają sobie nawzajem.
Wyniki badań
Ankieta została przeprowadzona przez New Nutrition Business wśród 2000 ochotników z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Hiszpanii i Australii.
Według 79% ankietowanych informacje, dotyczące zdrowia, żywności i żywienia, które trafiają do nich za pośrednictwem mediów są mylące. Ze względu na zmieniające się zalecenia dietetyczne coraz więcej osób nie ma pewności, które produkty żywnościowe faktycznie są zdrowe, a które działają na organizm niekorzystnie. Jako grupy pokarmów, co do których oddziaływania na zdrowie konsumenci mają najwięcej wątpliwości, ankietowani wskazali nabiał, jaja oraz masło.
Jak twierdzi Joana Maricato, kierownik ds. badań w New Nutrition Business: „Konsumenci w Wielkiej Brytanii i na całym świecie są zdezorientowani – nie wiedzą które produkty są zdrowe, a które nie. Bezpośrednim źródłem informacji o odżywianiu są dla nich źródła internetowe, w których często znajdują sprzeczne porady. Zazwyczaj selektywnie wybierają spośród nich odpowiadające im zalecenia, tworząc własny styl żywienia”.
Utrata zaufania
Zebrane dane wskazują, iż do zamieszania przyczynia się również utrata zaufania konsumentów do oficjalnych wytycznych żywieniowych. Duża grupa ankietowanych (34%) z Wielkiej Brytanii, informacji o tym, co jest zdrowe szuka w internecie np. na blogach, a nie u dietetyków czy żywieniowców. Tylko 14% konsumentów zadeklarowało, że o radę poprosiłoby dietetyka. Tendencja ta najbardziej widoczna jest w Hiszpanii, gdzie aż 46% spośród ankietowanych deklaruje korzystanie z internetu w celu uzyskania porad zdrowotnych i żywieniowych.
Cukier należy ograniczać - konsumenci są zgodni
Odnośnie zaleceń żywieniowych, większość konsumentów zgadza się z założeniem o ograniczaniu spożycia cukru. W Wielkiej Brytanii aż 86% spośród ankietowanych przyznaje, że cukier jest szkodliwy dla zdrowia, a 89% deklaruje, że chciałoby zmniejszyć codzienne spożycie tego składnika. Przekonanie, że cukry są szkodliwe dla zdrowia jest tak silne, że niektórzy konsumenci świadomie unikają pokarmów, które postrzegają jako źródło „ukrytych cukrów”, a w skrajnych przypadkach nawet produktów, w których cukry występują naturalnie w niewielkiej ilości. Aż 46% spośród osób uczestniczących w badaniu w Wielkiej Brytanii wskazało soki owocowe, jako przykład produktu o wysokiej zawartości cukru.
Jednocześnie opinie niektórych konsumentów na temat cukru i prawidłowych nawyków żywieniowych są sprzeczne z nauką o żywności i żywieniu – przykładowo aż 50% spośród badanych stwierdziło, że cukier brązowy jest zdrowszy, niż cukier biały. Te sprzeczne przekonania na temat cukru są doskonałym odzwierciedleniem ogólnego stanu wiedzy konsumentów i ich niepewności odnośnie tego, które produkty żywnościowe wpływają na zdrowie korzystnie, a które mu szkodzą.
Źródło:
http://www.foodexecutive.it/en/health-and-wellness/2910-consumers-are-confused.html
Przeczytaj także
Przyjemność i zdrowie nie zawsze idą w parze – szczególnie wtedy, gdy na myśli mamy dietę. Przestrzeganie zasad racjonalnego żywienia kojarzy nam się przede wszystkim z wyrzeczeniami, a nie przyjemnością. Jednak, jak udowodnili...
Pod koniec grudnia 2017 roku Instytut Żywności i Żywienia opublikował przygotowaną przez polskich ekspertów aktualizację Norm Żywienia dla Populacji Polski. Zastąpiła ona Normy Żywienia wydane w 2012 roku...