Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Wiemy już, jak prezentują się wyniki szóstej edycji plebiscytu na Najlepszy Roślinny Produkt Roku, organizowanego przez kampanię RoślinnieJemy. W głosowaniu w tym roku wzięło udział 3,5 tys. konsumentów - to oni wybrali swoje ulubione produkty i marki. Wśród nagrodzonych znalazły się m.in. Roślinna Śmietanka 31% od firmy Rama, nowe roślinne hot dogi z Ikei, czy linia roślinnych napojów Just Plants od Tymbarka.
Podobnie jak w zeszłym roku, producenci żywności i przedstawiciele gastronomii mogli zdobyć nagrody w pięciu kategoriach. Wyniki plebiscytu zostały ogłoszone 29.02. na uroczystej gali w Warszawie, która zgromadziła niemal 100 przedstawicieli branży roślinnej oraz osób zaangażowanych we wsparcie i rozwój branży. Mówczynią była Wicemarszałkini senatu Magdalena Biejat.
- Branża Roślinna to jedna z najdynamiczniej rozwijających się w Polsce i zasługuje, by tą innowacyjność wspierać, żeby poza tym, że jest liderem i w Polsce i na świecie, była wspierana też przez państwo. - mówi Współprzewodnicząca partii Razem Magdalena Biejat.
Tytuł Najlepszego Roślinnego Produktu Roku 2023 otrzymała Rama Crema 31% od firmy Upfield. Na drugim miejscu znalazł się Smarowaniec kremowy od Wege Sióstr, a na trzecim Alpro sojowe wysokobiałkowe. W tej kategorii nominowanych było 20 produktów. Wyniki głosowania podkreślają zapotrzebowanie wśród konsumentów na roślinne alternatywy nabiału.
W ostatnich latach widzimy ogromny rozwój w kategorii alternatyw nabiału - czyli napojów roślinnych, jogurtów, serów, produktów, które do tej pory były dość trudne w produkcji tak, aby dorównywały tym odzwierzęcym. Bardzo cieszy mnie to, że produkty są coraz lepsze i pod kątem smaku i pod kątem swoich właściwości w zastosowaniu ich w kuchni. - mówi Anna Matusiak-Wieteszka - Group Brand Manager w firmie Upfield.
W kategorii Najlepszy Roślinny Debiut Gastronomiczny 2023, podobnie jak w zeszłym roku, docenione zostało upowszechnianie dostępu do roślinnych opcji w mainstreamie - zwycięzcą został roślinny hot-dog z Ikea, zdobywając spektakularne 54,5% głosów. Drugie miejsce zajęły roślinne tosty z Costa Coffee, a trzecie Roślinna Oferta sieci Kebab King.
Na wydarzeniu na gości czekał poczęstunek przygotowany przez Peaches Gastro Girls, partnerami wykonawczymi byli Frisco, palarnia kawy speciality Hayb, Browar Dziki Wschód i winoweganskie.pl. Patronami Medialnymi Plebiscytu są: Magazyn Handel i Handel Extra, Food Service, Nowości Gastronomiczne, Wiadomości Handlowe oraz Food Fakty.
Głosujący na Najlepszą Nową Markę Roślinną 2023 wybrali Eleplant, który rozwija nową markę zamiennika masła roślinnego. Zaraz za nim znalazł się Hempeat - zamienniki mięsa z białka konopi, marka została doceniona za wyznaczanie nowych standardów w branży żywnościowej oraz promowanie wartościowych, roślinnych rozwiązań i świadomej konsumpcji. Na trzecim miejscu znalazło się GURU Ferment, za rozwijanie nowej marki roślinnej w oparciu o lokalne produkty.
Na przestrzeni lat szturm na roślinną kategorię wzbudził dużo nadziei na stały dynamiczny rozwój tego segmentu. Jesteśmy w momencie, w którym ten sektor się stabilizuje, można dostrzec, jak rynek weryfikuje jakość oraz aspekty użytkowe nowych produktów. To jest znak, że wchodzimy w nowy etap rozwoju i konkurencyjności na roślinnym rynku. To dobra wiadomość, bo oznacza, że ten wciąż nowy i niewielki w porównaniu do mięsnego sektor dalej rośnie i ma tej przestrzeni do wzrostu jeszcze dużo. - mówi Karolina Centkowska, menadżerka ds. komunikacji w RoślinnieJemy, współorganizatorka wydarzenia.
W kategorii Roślinny Game Changer 2023 nominowane zostały marki i produkty, które istotnie przyczyniły się do rozwoju rynku roślinnego w Polsce. Zwycięzcą w tej kategorii została linia Just Plants od Tymbarka, za wprowadzenie na rynek napojów roślinnych i zwiększenie dostępności alternatyw dla mleka w tradycyjnych kanałach sprzedaży, druga nagroda powędrowała do marki jogurtów roślinnych - Magda plant-based za znaczące rozwijanie dostępności produktów roślinnych w Polsce, w tym dostarczanie rozwiązań dla sieci handlowych w ramach marek własnych. Ostatnią pozycję na podium zajęła linia Happy Vege od Netto, została wyróżniona za rozwijanie marki własnej i zwiększanie dostępności produktów roślinnych w przystępnych dla konsumenta cenach.
Tytuł Najlepszego Roślinnego Produktu 2023 dla Profesjonalistów jury przyznało marce Violife za produkt Viocreme Sour. Drugie miejsce należy do Masłosza - roślinnego zamiennika masła od marki Fair and Square, a trzecie do Roślinnego Ku*czaka firmy Plantway. Jest to jedyna kategoria, w której to jury, złożone z szefów kuchni dokonało wyboru - w tym gronie znalezł się m.in Krzysztof Rabek - założyciel cukiernii Odette w Warszawie, wcześniej kucharz w Atelier Amaro.
Gala Plebiscytu na Najlepszy Roślinny Produkt Roku organizowana przez RoślinnieJemy po raz kolejny zgromadziła przedstawicieli branży roślinnej w celebracji rozwoju tego sektora. Tym samym RoślinnieJemy daje znać, że powiększa swój zespół i czeka na aplikacje od osób, które chcą angażować się w transformacje systemu żywnościowego w pełnym wymiarze czasowym. Więcej informacji o rekrutacji na stronie RoślinnieJemy.
Przeczytaj także
W obliczu kryzysu rolnego i protestów rolników Francja opublikowała dekret zakazujący używania nazw mięsnych w odniesieniu do produktów pochodzenia roślinnego, podczas gdy Sąd Najwyższy UE ma jeszcze wydać orzeczenie wyjaśniające zgodność takiego posunięcia z unijnymi przepisami prawnymi.
Wynik tych badań może potencjalnie doprowadzić do usunięcia glutenu pszennego z preparatów roślinnych analogów mięsa, zwiększając dostępność dla osób chorych na celiakię i zmniejszając obawy związane z alergennością.
Raport zatytułowany „Rosnący apetyt: kompleksowa analiza postaw Europejczyków wobec żywności roślinnej”, sfinansowany w ramach projektu Smart Protein, ujawnił, że 51% osób jedzących mięso w Europie aktywnie ogranicza roczne spożycie mięsa, co stanowi wzrost w porównaniu z 46% w 2021 roku.