Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Alternatywy dla mięsa i nabiału – mimo wyzwań coraz bardziej popularne

Kategoria: Biznes

Roślinne alternatywy dla żywności pochodzenia zwierzęcego są jednym z najszybciej rosnących segmentów branży spożywczej w ostatnich latach. Według danych NielsenIQ, jego roczna wartość w sierpniu 2020 r. wyniosła 441 mln zł, odnotowując roczny wzrost o 25%. Aby utrzymać podobne tempo rozwoju, rynek będzie jednak musiał odpowiedzieć na coraz większe oczekiwania konsumentów.

Dynamiczne wzrosty w każdym segmencie produktów wegańskich

Zgodnie z danymi NielsenIQ, największą część polskiego rynku roślinnych zamienników stanowią alternatywy dla nabiału, takie jak napoje owsiane czy sojowe, których wartość przekracza ćwierć miliarda złotych i odpowiada za 57% branży wegańskiej. Blisko ¼ wartości rynku (107 mln zł) stanowią produkty i półprodukty gotowe, będące zamiennikami mięsnych burgerów czy parówek. Wartość sprzedaży past kanapkowych (np. hummusów) wynosi 81 mln zł (18% rynku).

W 2020 roku najszybciej rozwijała się kategoria zamienników nabiału, której sprzedaż w ciągu 12 miesięcy zwiększyła się o 30%. Pasty kanapkowe w tym czasie odnotowały wzrost na poziomie 23%, a produkty i półprodukty gotowe – 16%.

Dlaczego coraz częściej decydujemy się na zakup roślinnych produktów…

Konsumenci w Polsce i na świecie najczęściej wymieniają trzy grupy czynników, które skłaniają ich do wyboru wegańskich alternatyw dla mięsa. Pierwszą z nich jest dbałość o zdrowie. Żywność pochodzenia roślinnego jest najczęściej uznawana za zdrowszą niż pochodzenia zwierzęcego. Jest to związane z niższą zawartością tłuszczu, w szczególności nasyconych kwasów tłuszczowych.

Wielu konsumentów kupuje produkty roślinne ze względu na troskę o dobrostan zwierząt oraz ochronę środowiska. Ma to znaczenie tym większe, że w przypadku żywności mamy możliwość wyboru produkcji bardziej przyjaznej środowisku. Jej przykładem jest właśnie zastąpienie mięsa i nabiału produktami roślinnymi – produkcja tych drugich najczęściej zużywa mniej zasobów wodnych oraz emituje znacznie mniej gazów cieplarnianych (szczególnie metanu).

Trzecim czynnikiem skłaniającym kupujących do sięgnięcia po dania roślinne jest ciekawość i chęć spróbowania czegoś nowego. A nowych produktów z każdym rokiem jest na półkach sklepowych coraz więcej – według danych Mintela w 2020 r. samych tylko nowych produktów z zamiennikami mięsa w Europie pojawiło się 1119, podczas gdy pięć lat wcześniej było ich 659, a w 2010 r. – 191. Jeszcze większa różnica jest widoczna w Polsce, gdzie do 2015 r. nowych produktów z zamiennikami mięsa wypuszczano najczęściej po kilka-kilkanaście w roku, a w samym tylko 2020 r. – 97.

…a dlaczego większość z nas wciąż kupuje je co najwyżej okazjonalnie

Mimo zdecydowanych wzrostów, pole do dalszego rozwoju wegańskich alternatyw jest bardzo duże – w 2019 r. (według danych Panelu Ariadna dla RoślinnieJemy) jedynie 6% Polaków twierdziło, że regularnie spożywa roślinne „mięso”. W badaniach barier stojących na drodze do rozpowszechnienia się wegańskich zamienników mięsa zwraca się uwagę przede wszystkim na trudności w powieleniu smaku i tekstury mięsa. Konsumentów zniechęca również bardzo długa lista składników (i wysoki stopień ich przetworzenia), która poddaje w wątpliwość zdrowotne walory roślinnych alternatyw. Wyzwaniem pozostają ceny wegańskich napojów czy dań, zazwyczaj zauważalnie wyższe od produktów, które mają zastępować. W przypadku każdej z przeszkód dla rozwoju segmentu roślinnych alternatyw zachodzi jednak stopniowy progres.

 

Źródło: www.agronomist.pl

Wybierz temat: Owoce i warzywa Plant-based

Autor: BNP Paribas

BNP Paribas

Jakub Czugała
analityk sektora rolno-spożywczego
BNP Paribas Bank Polska S.A.

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.